טיפים ומידע למתגרשים

"הבטחנו זה לזו ברגע של חולשה, שאם זה ייגמר נגמור את זה יפה…"

לעתים מילות השיר המוכר והאהוב הזה, הופכות למציאות חייהם של זוגות שנישאו זה לזו מתוך אהבה גדולה, אך הזוגיות שלהם לא צלחה את מבחן הזמן וקשיי היומיום. למרבה הצער – ברגע האמת, כשמגיעה ההחלטה "לפרק את החבילה" רבים מן הזוגות הללו נוטים לשכוח את ההבטחות שהבטיחו אלו לאלו בימים טובים יותר, ונגררים בעל כורחם למערבולת ייצרית ומסוכנת של ריבים והאשמות, שהופכת את הליך הגירושין לקשה הרבה יותר לכל המעורבים.

המדריך שלפניכם, נכתב מתוך הבנה כנה ואמיתית של הקושי שבפניו ניצבים זוגות הבוחרים להתגרש, ובו תמצאו טיפים מועילים שנועדו לסייע לכם לגשת להליך הרגיש הזה, ממקום שקול, מכבד ומחושב יותר, שיסייע לכם להגן גם על טובתכם וגם על טובת ילדיכם בטווח המיידי והרחוק יותר.

טיפ מספר 1: היערכו להליך מבעוד מועד

ברגע שהגעתם בינכם לבין עצמכם להחלטה שברצונכם להתגרש מבני זוגכם, רצוי מאוד שתתחילו לרכז מסמכים שעשויים להיות רלוונטיים להמשך. את איסוף החומרים מומלץ לבצע בטרם הודעתם לבן או לבת הזוג על הליך הגירושין, משום שבלהט הרגשות, בני זוג נוטים להעלים טפסים, הסכמים ואסמכתאות שימושיים הנוגעים לחסכונות, כספים ונכסים משותפים, שמחלוקתם הם מעדיפים להימנע.

לצורך העניין, על מנת שתוכלו להוכיח בבית המשפט שבו תתנהל תביעת הגירושין שלכם, כי בני הזוג שלכם הם בעלי הכנסה בשיעור מסוים או בעליו של נכס ספציפי, תידרשו להציג שלל ראיות ומסמכים רלוונטיים. במקרים מסוימים, ניהול נושא הכספים והרכוש המשפחתי מתרכז בידיו של אחד הצדדים בלבד, כך שבהליך הגירושין – הצד השני נותר בידיים ריקות אם הוא או היא "נרדמו על המשמר".

לכן לפני שאתם נכנסים להליך הגירושין, הקפידו לארגן לעצמכם אוגדן מסודר עם צילומים של כל מסמך וראייה שיכולים להיות שימושיים לעניין חלוקת הרכוש.

טיפ מספר 2: זכרו שהילדים אינם צד בסכסוך ביניכם

בהליכי גירושין, רוויי רגשות ויצרים ככל שיהיו, חשוב מאוד להימנע עד כמה שניתן מהפיכת הילדים לצד בעימות בין בני הזוג, וודאי שלא להפוך אותם לקלף מיקוח. זכרו כי בן או בת זוגכם, הם עדיין אמא או אבא עבור ילדיכם המשותפים, וככל שמדובר על ילדים צעירים יותר – המעורבות שלהם במחלוקת ביניכם, עלולה להסב להם נזק נפשי כבד ומתמשך יותר.

במרבית המקרים, שמירה על שפה מכבדת ויחסים תקינים עם בן או בת הזוג בהליך הגירושין, תשרת גם את טובת ילדיכם וגם את טובתכם שלכם, בהמשך הדרך. בשלב בו הסכמתם ביניכם שברצונכם ליידע את הילדים על החלטתכם להתגרש, מומלץ לפנות להתייעצות מול איש או אשת מקצוע מתחום בריאות הנפש או ההדרכה ההורית, שיוכלו לכוון אתכם בסיטואציה הרגישה ולסייע לכם למצוא את הדרך הנכונה לבשר לילדיכם את הבשורה המטלטלת אודות פרידתכם.

במרבית המקרים ההמלצה היא לשלב כוחות עם בן / בת הזוג לצורך ההודעה לילדים ולהבהיר להם בשיחה משותפת, כי הגירושין אינם מתרחשים באשמתם ולא יפגעו בקשר ביניכם לבינם.

טיפים ומידע למתגרשים
טיפים ומידע למתגרשים

טיפ מספר 3: נהלו את חלוקת הרכוש בצורה מושכלת

כאשר זוגות פונים להליך גירושין, אחד המהלכים החשובים שיש לתת עליהם את הדעת, נוגע ל "חישוב מסלול מחדש" בפן הכלכלי. ישנה חשיבות רבה להערכת יכולתכם הפיננסית, בהינתן שעד כה, ניהלתם משק בית שהתבסס על שתי משכורות, ואילו לאחר הגירושין – תאלצו לכלכל את עצמכם ואת ילדיכם בעזרת משכורת בודדת בלבד.

לטובת העניין, עליכם לשבת ולהעלות על הכתב פירוט מסודר של מכלול הוצאותיכם (עד הפרט הקטן ביותר), ולאחר מכן לסכום אותן. השלב הבא בתהליך, יהיה לבדוק אילו מן ההוצאות שמניתם הן הכרחיות עבורכם, ואילו מהן פחות הכרחיות כך שתוכלו להקטין אותן, למצוא עבורן חלופה זולה יותר או חינמית, או לוותר עליהן כליל.

מדובר כמובן על רשימה שמיועדת לעיניכם ולשימושכם האישי בלבד ואין צורך לערב בה או להציג אותה לבן / בת הזוג שמהם אתם נפרדים. תכנון כלכלי נכון של העתיד שלכם לאחר הפרידה, יסייע לכם לגשת להליך הגירושין עם מידת וודאות רבה יותר, שקט נפשי וביטחון.

טיפ מספר 4: בחנו פתרונות דיור וזכויות בנדל"ן משותף

אם יש לכם בעלות משותפת עם בן / בת הזוג על נכס מקרקעין, כדאי לכם להרים טלפון לבנק למשכנתאות ולברר מה תהיה עלות החזרי המשכנתא החודשיים בפריסה לתקופות החזרים שונות (בהתאם ליכולתכם הכלכלית), למקרה שתהיו מעוניינים לקנות מידיהם של בן / בת הזוג את חלקם בבית או הדירה המשותפים.

מדובר על מהלך מקובל ומשתלם למדי שעשוי לחסוך מכם את הצורך למצוא מקום מגורים חדש לכם ולילדיכם, או לחילופין – את הצורך להתמודד עם הליכי כינוס נכסים, תשלום מיסי מקרקעין בשיעור גבוה, הוצאות מעבר דירה כמו תשלום למובילים ושיפוצים, ולחסוך גם בעלויות לאנשי המקצוע המעורבים כמו תשלום לעורך דין.

מנגד, במידה ואין לכם נכס נדל"ן משלכם, זה הזמן לברר מהן עלויות השכירות הממוצעות בסביבתכם , וההוצאות הנלוות לאחזקת דירה לבדכם – כמו ארנונה, ועד בית וכן הלאה.

טיפ מספר 5: שמרו על קור רוח ופעלו במתינות

למרות שהליך הגירושין מעורר מתיחות רבה בין הצדדים, דווקא במהלכו חשוב לפעול בזהירות ובמתינות, ולהפעיל שיקול דעת בריא. הפעלת אלימות לסוגיה כלפי בן או בת הזוג, לא רק שלא תשרת אתכם ברמה המיידית, אלא עלולה בסבירות גבוהה, לפגוע באינטרסים שלכם לטווח הרחוק ולסכן את יכולתכם לפתוח דף חדש בחייכם ברגל ימין ובתנאים שלכם.

הדבר האחרון שאתם רוצים שיקרה, הוא שבעקבות טעות בשיקול הדעת שלכם, תגרמו במו ידיכם לסנקציות פליליות שינקטו כלפיכם, לשלילת זכויותיכם ברכוש, או גרוע מכך – זכויות הנוגעות למשמורת על הילדים. זכרו כי שליטה עצמית היא שם המשחק כאן.

טיפ מספר 6: אל תתפתו לעצות ממי שאינו מוסמך לספק אותן

בכל הנוגע להליכי גירושין, אין תיק גירושין אחד שהוא זהה למשנהו. לכל תא משפחתי ישנן המאפיינים היחודיים לו, הנוגעים למצבם הכלכלי של שני בני הזוג ביחד ובנפרד, כמות הרכוש והנכסים שנצברו בין בני הזוג, היקף החסכונות המשותפים והאישיים, מספר הילדים וגילם, צרכיהם הפרטניים של הילדים, הרכוש הפרטי או המשותף, סך ההתחייבויות הפיננסיות בין בני הזוג (למשל משכנתא על דירת מגורים), מצבם הבריאותי של בני הזוג, קיום גיבוי מהמשפחה, וכן הלאה.

לכן אין דבר מסוכן יותר מהישענות על עצות של אנשים אחרים שאינם אנשי מקצוע המתמחים בהליכי גירושין. גם אם יש לכם חברים, קרובים או קולגות שעברו בעצמם הליך גירושין, אין פירושו של דבר שהם מוסמכים לייעץ לכם בנוגע למקרה שלכם. מה שמוביל אותנו לטיפ הבא…

טיפ מספר 7: פנו לקבלת סיוע משפטי של עורך דין המתמחה בדיני משפחה

אם גמרתם אומר להתגרש, הקפידו לשכור את שירותיו של עורך דין גירושין מוסמך המתמחה באופן ספציפי בדיני משפחה. עולם דיני המשפחה הוא תחום משפטי מורכב וסבוך ולא כל עורך דין מוסמך לתת מענה בסוגיות המתעוררות סביבו.

בעניינים הנוגעים לזכויות הבעל או זכויות האישה בהליך הגירושין, הסדרי משמורת והסדרי ראיה, חלוקת רכוש וכספים, תשלום דמי מזונות, ועוד – ישנה חשיבות מכרעת לליווי משפטי של עו"ד שהתמחה בדיני משפחה ויוכל לספק לכם את ההכוונה הנכונה והתוצאות אליהן אתם שואפים להגיע בהליך.

טיפ מספר 8: הגדירו באופן ברור את מטרותיכם בהליך הגירושין

על מנת שהאינטרסים שלכם ישמרו בתביעת הגירושין, חשוב מאוד להגדיר עם עורך הדין המייצג אתכם בהליך מהן מטרותיכם, ומהי האסטרטגיה שתסייע לכם להשיגן. לשם כך, עליכם לשתף את עורך הדין בכל פיסות המידע הנוגעות למערכת היחסים שלכם עם בן או בת הזוג, מרגע היכרותכם ועד למועד ההחלטה על הגירושין.

חשוב להתייחס גם לנושא של הרכוש שצברתם במשותף ובנפרד, ולמערכות היחסים ביניכם ובין בן / בת הזוג לילדיכם. ככל שתואילו לחשוף פרטים רבים יותר בפני עורך הדין ששכרתם את שירותיו, כך גדל הסיכוי לכך שהוא יוכל לפעול לקידום האינטרסים שלכם בהליך הגירושין.

טיפ מספר 9: נסחו צוואה בהקדם האפשרי

במידה ופתחתם בהליכי גירושין מבן או בת זוגכם, יש להניח שתעדיפו כי במקרה בו תלכו לעולמכם בטרם עת, רכושכם לא יעבור באופן אוטומטי לחזקתם מכוח הצוואה הקיימת או חוקי הירושה על פי דין. לפיכך, כבר בתחילת הליך הגירושין, מומלץ להזדרז ולפנות לעורך דין שינסח עבורכם צוואה מעודכנת שבה יפורטו היורשים להם אתם מעוניינים להוריש את עזבונכם במקרה פטירה.

טיפ מספר 10: פנו לקבלת ייעוץ משפטי בשלב מוקדם עד כמה שאפשר

מהרגע בו הגעתם למסקנה הבלתי נמנעת שאתם מעוניינים להתגרש מבן / בת זוגכם, או מהמועד שבו הוגשה נגדכם תביעת גירושין, עליכם למהר ולפנות לקבלת ייעוץ מעורך דין דיני משפחה. למהירות התגובה שלכם השפעה רבה על אופן ההתנהלות של תביעת הגירושין, לאור קיומו של "מירוץ הסמכויות" בין בית הדין הרבני לבית המשפט לענייני משפחה.

פירוש הדבר הינו שהצד בגירושין שמגיש את תביעת הגירושין ראשון – הוא זה שרשאי לבחור את הערכאה בה יתקיים הדיון בתביעה, ולכן ישנה משמעות לכך שתהיו פרואקטיביים ותקדימו את בני זוגכם בפן המשפטי.

התוכן באתר זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ומומלץ שלא להסתמך עליו בשום אופן. המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידע כללי בלבד ואינו מהווה בשום צורה תחליף לקבלת סיוע משפטי אישי מטעם עורך דין המתמחה בדיני משפחה. במידה ונדרש ייעוץ משפטי בנושא גירושין או סכסוכים משפחתיים, יש לפנות בהקדם האפשרי לליווי וייצוג של עורך דין בעל התמחות בדיני משפחה.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

ירידה ברמת החיים עקב גירושין 

הליך גירושין גורם לפגיעה משמעותית בשני בני הזוג. אחת הפגיעות היותר משמעותיות היא ירידה ברמת החיים בעקבות הגירושין. הירידה נובעת מסיבות אובייקטיביות וסובייקטיביות כאחת, אבל

תלונות שווא במסגרת הליך גירושין

הליך גירושין הוא תהליך כואב  ומעיק עבור שני הצדדים המעורבים בו. למרבה הצער קורה לא אחת שאחד מבני הזוג מוסיף על הכאב ומגיש תלונת שווא

טעויות נפוצות בהליך הגירושין

הליך הגירושין הוא אחד ההליכים הפחות נעימים שאפשר להעלות על הדעת. ניתן להניח כי שני בני הזוג חווים תקופה לא קלה סביב הגירושין, גם אם

גרושים בתקופת החגים

הנושאים שעלולים להצית ויכוחים חוזרים ונשנים בין זוגות גרושים שהם הורים לילדים, הם הסדרי הראייה של הילדים וחלוקת זמני השהייה איתם. הסכמה על הסדרי ראייה

להתגרש או לא, זאת השאלה

לכל אורך ההיסטוריה האנושית היה היחס לנישואין כאל דבר מקודש ונצחי. אין ספור סיפורים ושירים נכתבו על אהבה בין בני זוג והמכשולים שניצבו בפניהם בדרך

כך תבחרו עורך דין גירושין מוביל

הקשר בו נכרכים זוגות נשואים כאשר הם קושרים את חייהם במשותף, נחשב כברית מקודשת שיש לשמור עליה מכל משמר. אולם בפועל, פעמים רבות למרות הרצון

איך מתחיל הליך גירושין

איך מתחיל הליך גירושין זו סוגיה אשר עולה פעמים רבות אחרי שאחד או שני הצדדים בזוגיות מחליטים שהגיע הזמן לסיים את הנישואין וללכת איש איש

תהליך הגירושין בישראל

זוגות רבים בישראל בוחרים להתיר את קשרי הנישואים בהם נכרכו ולצאת לדרך חדשה בנפרד. החלטה זו מובילה להליך המוכר כהליך גירושין, הכרוך במספר שלבים רשמיים

6 טיפים למתגרשים

לעתים זוגות שבחרו להינשא זה לזו באהבה גדולה מגלים שהם עומדים בפני שוקת שבורה, כשהזוגיות שלהם מתקשה לעמוד במבחן הזמן ובתלאות היומיום. לרוע המזל, פעמים

איך להתגרש נכון

כאשר זוגות החולקים חיים משותפים, משק בית משותף ופעמים רבות גם ילדים משותפים, מחליטים להתגרש זה מזו, פעמים רבות הבית הופך לזירת קרב, עקובת ריבים,

עורך דין גירושין מומלץ

כשזוג מתחתן הוא לרוב לא חושב על תרחיש של גירושין, אך למרבה הצער, פעמים רבות מתברר שחתונה היא לא לכל החיים ושמוטב להיפרד. אולם גם

תביעת גירושין – עיקרי התהליך

לעתים אין מנוס אלא "לפרק את החבילה" – כך סבורים גברים ונשים רבים בישראל שבוחרים להתיר את ברית הנישואין בה נקשרו. תהליך זה ידוע בתור

צו הרחקה בגירושין

נשים רבות בישראל נאלצות להתמודד עם אלימות פיזית והתעללות נפשית וכלכלית מדי יום ביומו. עבור הנשים הללו, לעתים מדובר בסכנת חיים של ממש שנדרשת פעולה

סמכויות בית המשפט בהליך גירושין

בתחום המשפט בישראל, המושג "מירוץ הסמכויות" מתאר תרחיש בו מחלוקת בין שני צדדים יכולה להגיע לדיון בשתי מערכות משפט שונות שלכל אחת מהן סמכויות בלעדיות

חוקר פרטי לפני גירושין

צרו קשר עם חוקר פרטי לטובת חקירות במשפחה לא מעט זוגות מתמודדים מדי שנה עם הליכי גירושין. חלק מהליכי הגירושין נעשים מתוך הבנה משותפת שמערכת

דחיית תביעת גירושין

כאשר בני זוג יוצאים לדרכם המשותפת, הם צופים לעצמם ברוב המקרים עתיד מזהיר. במדינת ישראל אף שמקובל להינשא לאחר שנים של זוגיות ואף מגורים משותפים,