זכויות הילד מול זכויות ההורים

גירושין בין בני זוג הם מאתגרים וכרוכים לעיתים בעימותים רוויי יצרים בין בני הזוג. למרות זאת, הנושא שאינו שנוי במחלוקת הוא היחס לילדים והצורך למצוא עבורם את הפתרונות הטובים ביותר האפשריים. אף שזכויות הילד בהליך הגירושים מעוגנות בחוק, עדיין חשוב לדון בפתרונות השונים ולקבל החלטה באשר לפתרון הטוב ביותר עבור הילדים. מהן נקודות המחלוקת בין ההורים באשר לילדים?

מה בין משמורת משותפת לבין משמורת המוענקת לאחד הצדדים? מהם דמי מזונות ילדים ומה ההבדל ביניהם לבין מזונות אישה? מה פירוש המושג טובת הילד ואיך מיישמים אותו? מתי ובאילו מצבים מתייחס בית המשפט לדעתו ולרצונו של הילד? מה קורה אם הורה שקיבל משמורת על הילד החליט לעזוב את הארץ? אלו הן חלק מן השאלות שעליהן ניתן את הדעת בשורות הבאות.

המחלוקת בעניין הילדים בין בני זוג שמתגרשים

בני זוג הנמצאים בהליכי גירושין עלולים להיכנס לעימות חזיתי במיוחד כשהדברים אמורים בילדים. זאת למרות שברוב המכריע של המקרים שני ההורים רוצים בטובת הילדים ללא סייג. המחלוקות בין הנורים נובעות בדרך כלל מהעובדה שלכל קביעה של בית המשפט עשויה להיות השפעה משמעותית על היחס שבין ההורים לילדים.

הדברים נכונים בעיקר כשמדובר בהורה שלא קיבל משמורת על הילדים ושהמעורבות שלו בחייהם תהיה בהכרח נמוכה יותר. להלן נקודות המחלוקת העיקריות בין ההורים:

 

משמורת יחידנית או משמורת משותפת

בחלק ניכר מהמקרים המחלוקת היא סביב המשמורת על הילדים. עד לא מכבר היה נהוג שהאם תקבל את המשמורת כמעט בכל מצב. בשנים האחרונות המצב משתנה ובתי משפט למשפחה נוטים להחליט על משמורת משותפת, ובתנאי שהילדים מתחת לגיל 6. להחלטה על משמורת משותפת יש שתי תוצאות מיידיות:

  1. חלוקת זמן שוויונית בין שני ההורים בטיפול בילדים: המשמורת המשותפת מחלקת את הזמן שבו הורים נמצאים עם הילדים שלהם שווה בשווה בין שני ההורים. הדבר מאפשר לכל אחד מההורים להעניק לילד את המיטב. בנוסף, במצב הזה קשה לאחד ההורים להעביר מסרים נגד ההורה השני בצורה אינטנסיבית.
  2. חלוקה שווה של המזונות: הסדר של משמורת משותפת משליך גם על גובה תשלומי המזונות. כאשר הילדים נמצאים במשמורת אצל אחד מבני הזוג, שזאת בדרך כלל האם, הצד השני חייב לשלם מזונות ילדים כפי שנקבעו על ידי בית המשפט. במצב של משמורת משותפת, המזונות שיעברו לידי האם יהיו נמוכים או יבוטלו לחלוטין, משום שממילא גם האב מוציא סכומים משמעותיים על הילדים.
זכויות הילד מול זכויות ההורים
זכויות הילד מול זכויות ההורים

הסדרי ראייה

אם המשמורת עברה לידי הורה אחד עלולות להתעורר מחלוקות באשר להסדרי הראייה של ההורים ביחס לילדים. בחלק ניכר מהמקרים, בית המשפט יקבע הסדרי ראייה בהעדר הסכמה בין הצדדים.

 

מקום מגורים

לעיתים קרובות מתעוררת מחלוקת באשר למקום המגורים, בעיקר אם האם מעוניינת לעבור למקום מרוחק. אם בני הזוג הגרושים לא מגיעים להסכמה, העניין עלול לעבור להכרעה של בית המשפט. על כך עוד נרחיב בהמשך.

 

מזונות ילדים, מזונות אישה ומה שביניהם

כאשר זוג נמצא בהליכי גירושין בית המשפט קובע את גובה הסכום שישולם לבן הזוג שקיבל עליו את המשמורת. בדרך כלל מדובר באם ולפיכך בית המשפט קובע את גובה המזונות על פי שקלול ההכנסה של האב מול ההכנסה של האם. הסכום שנקבע איננו מעוגן בשום חוק והוא מתייחס אך ורק לצורך לאפשר לילדים אורח חיים זהה לזה שהיה להם לפני הפרידה של ההורים. מרגע שהליך הגירושין הסתיים ועד שימלאו לילדים 18 שנים. ילדים בשירות צבאי או לאומי זכאים למזונות, אבל אלה יהיו מופחתים.

 

מהם מזונות אישה ומה המשמעויות שלהם?

מזונות אישה הם סכומי כסף שהבעל אמור להעביר לאשתו מדי חודש לאורך כל התקופה מרגע שהתחיל הליך הגירושין ועד לרגע שבו האישה מקבלת את הגט בפועל. זאת, מאחר שעד לאותו הרגע בני הזוג נחשבים לנשואים והגבר חייב לפרנס את אשתו. תשלום מזונות אישה נפסק ברגע שהאישה מקבלת את הגט המיוחל. מכאן שסרבן גט חייב בהוראת בית משפט לתמוך כספית באשתו החוקית עד שיעניק לה את הגט.

 

טובת הילד – על משמעות המושג ואופן היישום שלו

טובת הילד היא מושג לא פשוט בעצמו והיישום שלו אפילו מסוכך יותר. באופן עקרוני כאשר ההורים הנמצאים בהליכי גירושין מגיעים להסכמה בכל מה שקשור בילדים, הרי שהנושא הבעייתי ביותר בא על פתרונו בשלום. הבעיות מתחילות כאשר קיימות מחלוקות בין ההורים כמעט בכל דבר – החל במשמורת, עבור דרך מקום המגורים של הילד או הילדים וכלה באופן הגידול והחינוך שלהם. אם ההורים לא מגיעים להסכמה יכול בית המשפט למנות גורם שלישי, שיסייע לקבוע מהי טובת הילד ומה הדבר הנכון לעשות.

 

על זכותו של הקטין להישמע

יש מקרים שבהם מחליט בית המשפט לשמוע באופן ישיר את דעתו של הקטין שבו מדובר. אין הלכה פסוקה באשר לגיל המדויק ולמצב המדויק שבו יחליט בית המשפט לזמן את הילד או הילדים לומר את דברם. בנוסף, אין חובה על בית המשפט להתייחס לרצון שהביעו הילדים בדבריהם. עם זאת, יש מקרים שבהם הדברים שהילדים אומרים מסייעים לבית המשפט לקבל את ההחלטה המתאימה ביותר והנכונה ביותר עבור הילדים.

 

טיעונים בעד התייחסות לדעתם של הילדים

בדרך כלל, הילדים יודעים לומר בצורה ברורה מה הם מעדיפים ואצל מי הם מעדיפים לחיות אם הברירה בידם. מרבית הילדים יודעים להתבטא בצורה ברורה והם מתייחסים למכלול דברים שהמבוגרים לא תמיד מודעים אליהם – חברים, המורים בבית הספר ועוד.

 

טיעונים נגד התייחסות לדעתם של הילדים

הטיעון העיקרי נגד ההתייחסות לדעתם של הילדים, הוא שהם מושפעים בדרך כלל מהדעות או מהכוונות של ההורה שהם נמצאים איתו בקשר קבוע – שזאת במרבית המקרים האם. לא אחת קרה שלפני שהילד הגיע לבית המשפט הוא קיבל תדרוך והדברים שאמר שיקפו למעשה את דעתה של האם ולא את הדעה החופשית של הילד.

 

מה קורה כאשר הורה שקיבל משמורת מחליט לעזוב את הארץ?

אם ההורה שקיבל משמורת על הילד מחליט להגר ממדינת ישראל למקום אחר, להורה השני ישנה הזכות להתנגד לכך ואפילו למנוע את ההגירה. לכל הפחות, ההורה יכול למנוע את הוצאת הילד מהארץ. עם זאת, בדיוק במצבים הללו נזקק בית המשפט לשמוע את מה שיש לילד או לילדים לומר כפי שהוסבר לעיל. בדרך כלל הנטייה היא למנוע הוצאה של ילד מתחומי המדינה ללא הסכמת ההורה השני בבתי הדין הרבניים המגמה הזאת אפילו ברורה יותר, גם מטעמים דתיים.

 

מה תפקידו של עורך דין גירושין לאיזון בין זכויות הילד וזכויות ההורים ?

בני זוג הנמצאים בהליך גירושין פונים בדרך כלל לעורך דין גירושין המתמחה בדיני משפחה, במטרה לנסות ולשמור על הזכויות שלהם. עורך דין משפחה מכיר היטב את לשון החוק ואת התקדימים השונים שנקבעו. גם כאשר הדברים קשורים לטובת הילד ולזכויות שלו, עורך דין משפחה יכול לתת עצות טובות שיסייעו לבני הזוג המתגרשים להגיע לפשרה שתשרת את טובת הילדים.

התוכן באתר זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ומומלץ שלא להסתמך עליו בשום אופן. המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידע כללי בלבד ואינו מהווה בשום צורה תחליף לקבלת סיוע משפטי אישי מטעם עורך דין המתמחה בדיני משפחה. במידה ונדרש ייעוץ משפטי בנושא גירושין או סכסוכים משפחתיים, יש לפנות בהקדם האפשרי לליווי וייצוג של עורך דין בעל התמחות בדיני משפחה.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא