תביעת מזונות טרם לידת הילד או הילדה

מרבית המאמרים בנושאי גירושין עוסקים באפשרויות העומדות בפני זוגות גרושים שהם הורים לילדים. האפשרויות נוגעות להסדרת נושא תשלום מזונות הילדים. אבל כמעט לא ניתן למצוא חומר כתוב המתייחס למצב בו אישה בשלבי הריון שונים מעוניינת לתבוע את אבי העובר כדי לדאוג לילד שעוד לא נולד לתנאי חיים נאותים.

איך בכלל יכול להיווצר מצב בו אישה הנושאת ברחמה עובר תבקש לתבוע את אבי העובר? מה אומר החוק על אפשרות הגשת תביעת מזונות עבור עובר? אילו פתרונות מציע החוק כדי שניתן יהיה לממש את הזכות למזונות גם במקרים כאלה? מה תפקידו של עורך דין ואיך הוא יכול לסייע בהגשת תביעה ובחתירה להצלחה שלה? מדובר בנושא חשוב שכדאי לתת עליו את הדעת.

איך קורה שאישה בהריון חותרת להגשת תביעה כנגד האב המיועד

יחסים בין בני זוג הם תמיד מסובכים ומורכבים. אחת הסוגיות שעולה או עשויה לעלות מייד כאשר האישה מגלה שהיא בהריון היא סוגיית האבהות. באופן עקרוני, כל אישה יודעת או שיש או יכול להיות לה ניחוש מושכל באשר לשאלה מי האב הפוטנציאלי של התינוק.

זאת, כמובן, בהנחה שאותו אב פוטנציאלי הוא שותף שלה למגעים מיניים שהובילו להריון. לכאורה, אין סיבה של ממש להגיש תביעת מזונות עבור עובר שטרם נולד. ואולם יש מקרים בהם הגשת תביעה, או לכל הפחות נקיטת צעדים שיש בהם משום חתירה לקראת הגשת תביעת מזונות, היא הכרחית.

מדובר בעיקר במצב שבו אב הפוטנציאלי עלול לנסות לברוח מהארץ או לנקוט צעדים הגנתיים שעלולים לשלול מהאם את האפשרות לבוא איתו חשבון.

 

איך בדיוק מתנהלת הגשת תביעת מזונות טרם לידת הילד

הגשת תביעת מזונות מאביו של ולד שלא נולד היא בלתי אפשרית בעליל. בעניין הזה החוק הוא ברור: תביעת מזונות אפשר להגיש אך ורק עבור ילד חי וקיים שהוא ישות משפטית שאפשר להגיש בשמה תביעה. לא ניתן בשום פנים להגיש תביעת מזונות עבור עובר.

העובר למעשה איננו ישות משפטית ולכן גם איננו זכאי להגנת החוק ואין אפשרות לפעול בשמו. עם זאת, המחוקק בישראל מודע לבעייתיות שעלולה להיווצר אם אבי העובר ינקוט צעדים שעלולים לרוקן את התביעה מתוכן. הפתרון שמצא המחוקק הוא מתן אפשרות לאם המיועדת לקבל אפוטרופסות על העובר שבתוכה.

בשלב הבא היא יכולה להגיש תביעת פיצויים או לנקוט לכל הפחות צעדי מנע לשמירת האינטרסים של התינוק שעדיין לא נולד.

תביעת מזונות טרם לידת הילד או הילדה
תביעת מזונות טרם לידת הילד או הילדה

השלבים בדרך להגשת תביעה בשם תינוק שעדיין לא נולד

להלן השלבים בדרך להגשת תביעה של אם עתידית לעובר שעדיין לא נולד:

  • וידוא הריון: בראש ובראשונה ולפני הכל, האם חייבת להיות בטוחה שהיא אכן בהריון, ושההריון הוא אכן תקין. חיפזון שלא לצורך עלול להעמיד אותה במצב מביך, שלא לדבר על יחס שלילי או לכל הפחות שנוי במחלוקת, שעלול להתעורר כלפיה אם וכאשר יתרחשו מקרים דומים בעתיד.
  • אבהות על העובר: בשלב הזה, שזה אומר בזמן ההריון, האישה אינה יכולה לפעול להוכחת האבהות של גבר כלשהו על העובר. עם זאת, אם מדובר בגבר שהוא בסבירות גבוהה אבי העבר, אישה נבונה שההתנהגות שלה לא יכולה להטיל בספק את הקביעה, יכולה לפתוח בצעדים משפטיים טנטטיביים. מאוחר יותר, אחרי שהעובר יוולד, אפשר יהיה לנקוט בצעד המתבקש, שזה אומר בדיקת אבהות.
  • תביעה כנגד אבי העובר: כשעושים שימוש במושג תביעת מזונות טרם לידת התינוק, אין הכוונה בהכרח לתביעת מזונות במלוא מובן המילה. בדרך כלל מדובר בסדרה של צעדים משפטיים שהמטרה הכללית שלהם היא למנוע מאבי העובר את האפשרות להיעלם, לברוח לחו"ל או להעביר הון למקום שבו לא האם ולא מדינת ישראל לא יוכלו להניח עליו יד.
  • מימוש הזכות למזונות: הזכות למזונות מאבי התינוק יכולה להתממש, כאמור, אך ורק אחרי הלידה. עם זאת, הכנת השטח עוד לפני הלידה יכולה לקצר באופן משמעותי את הזמן שתביעת המזונות יכולה לקחת. ככל שנושאי האבהות והעניינים המשפטיים השונים, כמפורט לעיל, התבררו כבר בתקופת ההריון, אפשר להגיע במהירות לדיון בנושא המזונות.
  • האחריות הטבעית של האב לתינוק: התביעה למזונות יכולה להתקבל, בין אם האב היה מעוניין בתינוק ובין אם לאו, בין אם ההריון של האם היה מתוכנן ובין אם לאו. כמו כן, לא ניתן להאשים את האם בהריון ולנסות להטיל עליה את האחריות לתוצאות. על פי החוק במדינת ישראל, בדומה למה שמקובל במרבית המדינות בעולם, אין שום דרך להפחית את האחריות של האב או לאפשר לו להתעלם מתינוק שהוא אביו הביולוגי.

 

חתימה על הסכם בין הגבר לבין האישה כחלופה לתביעת מזונות טרם לידת הילד

לעיתים מזומנות החלופה הטובה ביותר האפשרית להגשת תביעת מזונות עם כל המשתמע ממנה, היא עריכת דיונים במטרה להגיע להסכם פשרה בנושא מזונות, כאשר בהסכם שיחתם יכיר הגבר בהיותו אבי התינוק. למעשה, ההכרה באבהות היא הצעד הראשון של שיש לנקוט, בדרך להסדרת המזונות לתינוק עוד בטרם נולד.

ככל שהגבר יקדים להכיר באבהות שלו, אפשר יהיה לתכנן הלאה את הצעדים. לרוב, אם גבר אכן מכיר באבהות שלו עוד טרם לידת התינוק, עולה האפשרות לחתום על הסכם בין הגבר לבין האישה. כיוון שההסכם וולונטרי, הגבר והאישה יכולים להגיע מהר מאוד להסכמות ברורות בכל מה שקשור להתנהלות איש מול רעותו הן באשר למזונות והן במה שנוגע לכל סעד אחר.

 

על הגשת תביעת מזונות לפני הלידה ותוך כדי הגירושין

ככל שהדבר מפתיע, קורה לא אחת שהליכי גירושין בין בני זוג מתחילים עוד בזמן שהאם נמצאת בהריון ונושאת את ילדו של האב. אם לזוג יש ילדים קודמים אזי מתנהלת, קרוב לוודאי, תביעת מזונות בגין הילדים הללו. במקרה הזה המצב מעט פחות מסובך, כיוון שניתן להוסיף את הילד החדש אחרי הלידה להסדר הקיים או להגיש תביעה חדשה למזונות.

אם מדובר בילד ראשון ויחיד לבני הזוג, הרי שזהו מצב קלאסי להגשת תביעת מזונות טרם לידת הילד או הילדה.

 

עורך דין והגשת תביעת מזונות טרום לידת הילד

הגשת תביעת מזונות טרם הלידה היא נושא מורכב הדורש הרבה ניסיון ותשומת לב והיכרות מעמיקה עם החוק ועם כלל הפרוצדורה הנדרשת הן כדי להגיש את התביעה והן על מנת להגדיל את סיכויי הזכייה בה. התמודדות עם סוגיה כזאת אינה יכולה להתבצע בלי ליווי מקצועי.

זאת, משום שעורכי הדין של האב, שבמקרה הזה יש לו הרבה מה להפסיד, ינסו לקעקע את קו ההגנה ואת הגרסה של האם באשר לזהות האב.  ככל שהתביעה תתנהל בצורה מקצועית יותר, כך ידלו הסיכויים לכך שבית המשפט למשפחה או בית הדין הרבני יכירו באבהות של הגבר על העובר ויקצרו עקב כך את הליך תביעת המזונות לאחר הלידה.

 

התוכן באתר זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ומומלץ שלא להסתמך עליו בשום אופן. המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידע כללי בלבד ואינו מהווה בשום צורה תחליף לקבלת סיוע משפטי אישי מטעם עורך דין המתמחה בדיני משפחה. במידה ונדרש ייעוץ משפטי בנושא גירושין או סכסוכים משפחתיים, יש לפנות בהקדם האפשרי לליווי וייצוג של עורך דין בעל התמחות בדיני משפחה.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא