שכר טרחה – עורך דין הסכם גירושין

עריכת הסכם גירושין איננה עניין פשוט. הפעולה הזאת דורשת צירוף של מגוון מיומנויות שמעניקות לעורך הדין את הכלים שיאפשרו לו לנסח את ההסכם הטוב ביותר האפשרי. כאשר בני זוג מתחילים את הליך הניסוח של הסכם גירושין הם חייבים לקחת בחשבון גם את העלויות הכרוכות בניסוח ההסכם, שזה אומר שכר טרחת עורך הדין ועלויות נוספות הכרוכות באישור שלו, בין אם בבית המשפט ובין אם באמצעות רשם הנישואין או נוטריון.

מהו הסכם גירושין? מהם השלבים בדרך לניסוח הסכם קדם נישואין או הסכם גירושין? איך מחושב שכר הטרחה של עורך דין הסכם גירושין? למה חשוב להסתייע בעורך דין? בשורות להלן נשיב לשאלות הללו בהרחבה.

הסכם גירושין – מה זה ולמה זה כל כך חשוב?

הסכם גירושין הוא הסכם אשר נחתם בין בני זוג במטרה להסדיר את תהליך ההיפרדות שלהם, אם חלילה יתרחש. הסכם מהסוג הזה נקרא בשמות שונים – הסכם נישואין, הסכם קדם נישואין או הסכם חלוקת רכוש ושמות רבים אחרים. אבל האמת היא שבמהות, מדובר בהסכם העוסק בהסדרת הליך הגירושין בין בני הזוג. לפיכך השם ההגיוני והנכון ביותר להסכם הזה הוא הסכם גירושין. הסכם כזה חשוב לכל זוג, בין אם הוא כבר נשוי ובין אם הוא טרם בא בברית הנישואין.

 

לשם מה זוגות נשואים חותמים על הסכם גירושין?

להלן הטעמים לחתימת הסכם גירושין:

 

הסדרה מראש מייצרת הסכם הוגן

הסכם גירושין מנוסח ונחתם אחרי דיון בנושא בין בני הזוג. מאחר שהדיון מתרחש כאשר בני הזוג אינם מצויים ביריבות אלא ביחסים טובים של ידידות והרבה תקווה לעתיד, הדיונים בדרך להסכמה מתבססים על הגיון ועל אינטרס הדדי. אינטרס כזה מתקיים בכל הסכם ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בהסכם שיכול להשפיע על העתיד של כל אחד מבני הזוג. דווקא הסכם שנחתם כשבני הזוג נמצאים ביריבות והחשיבה על ההסכם איננה דווקא תולדה של היגיון, ההסכם הסופי שיושג עלול להיות בעייתי.

 

חיסכון בכסף ובזמן

הסדרה מראש של נושא הגירושין, אם וכאשר יגיע המועד שבו הם יתרחשו, חוסכת זמן רב, שלא לדבר על הממון המושקע בתהליך ארוך של גירושין שהרגש בהם גובר על ההיגיון. אחת האמירות שחוזרות ונשמעות כשעוסקים בהליך גירושין רצוף יריבויות הינה שהמרוויחים העיקריים במקרים הללו הם עורכי הדין.

שכר טרחה – עורך דין הסכם גירושין
שכר טרחה – עורך דין הסכם גירושין

בניגוד למה שנהוג משום מה לחשוב, עורכי דין לעולם אינם מעודדים את היריבות או מלבים אותה. עם זאת, הם אכן מייצגים את בני הזוג בהתאם לדרישות שלהם. לכן ככל שהיריבות יצרית יותר, כך העימות נמשך זמן רב יותר ושכר הטרחה של עורכי הדין עולה בהתאם.

 

הסכם גירושין מיטיב עם הילדים

ככל שהסכם קדם הנישואין או הסכם הגירושים נחתם בשלב שבו היחסים בין בני הזוג הם תקינים, כך הילדים יוצאים ממנו נשכרים. הם לא נחשפים ליריבויות רוויות יצרים ורגשות ובדרך כלל גם אינם נתונים למניפולציות של ההורים איש כלפי רעהו או רעותו. ההיסטוריה מוכיחה שבחלק ניכר מהמקרים, הנפגעים העיקריים מהליך גירושין סוער הם הילדים.

 

חיי הנישואין מתנהלים ללא חששות

אחד הגורמים לעימותים חוזרים ונשנים בין בני זוג, הוא החשש של אחד מהם או של שניהם, שבן הזוג מתכנן מהלכים לא ברורים לפגוע בהם. הסכם גירושין מעקר את החששות הללו והופך את חיי הנישואין לשלווים יותר, כאשר בני הזוג נוהגים בפתיחות רבה יותר איש כלפי רעהו או רעותו.

 

השלבים בדרך לניסוח הסכם גירושין בעזרת עורך דין

כל עורך דין העוסק בניסוח הסכמי גירושין פועל בהליך קבוע, פחות או יותר, להשגת הסכם ששני הצדדים יקבלו אותו. בשורות להלן נפרט שלבים שונים בתהליך, אף שעורך הדין האמון על עריכת ההסכם לא בהכרח ינהג על פיהם:

  • תשאול בני הזוג וזיהוי נקודות ההסכמה והמחלוקת: בשלב הזה מתבצע בעיקר רישום של הנקודות השונות, תוך זיהוי נקודות ההסכמה אל מול נקודות המחלוקת. בדרך כלל, בני זוג המעוניינים לחתום על הסכם גירושים הם די מודעים לנושא ולרוב גם חשבו עליו הרבה. עם זאת, עורכי הדין יכולים להוסיף תובנות משלהם ונקודות שבני הזוג לא לקחו בחשבון.
  • טיוטת הסכם המכילה את נקודות ההסכמה: בשלב הזה נכתבת טיוטה של נקודות ההסכמה, תוך שנקודות המחלוקת נשארות לשלב הבא.
  • מיפוי נקודות המחלוקת וזיהוי הנקודות הבעייתיות: בשלב הזה מנסים עורכי הדין למפות את נקודות המחלוקת ולברר באילו נקודות אפשר להגיע להסכמה ובאילו נקודות הדיון יהיה מורכב יותר.
  • דיון בנקודות המחלוקת הפחות בעייתיות: דיון בנקודות הפחות בעייתיות והגעה להסכמה, משאיר לסוף את הנקודות היותר מורכבות שבהן יושקעו זמן, תשומת לב וכל היצירתיות האפשרית של עורכי הדין.
  • דיון בנקודות המחלוקת הבעייתיות: השלב הזה הוא המורכב ביותר, אבל אם וכאשר עוברים אותו בהצלחה נפתחת הדרך לחתימה על הסכם גירושין שיהיה לשביעות רצונם של כל הצדדים.

 

חשוב להדגיש שמדובר רק בחלוקה טנטטיבית, ולעיתים מזומנות קורה שסדר הדיונים משתנה או שאינו כולל את אחד השלבים או כולל שלבים נוספים שלא הוזכרו כאן. בכל מקרה מדובר בתהליך שלוקח זמן ודורש כמה וכמה פגישות בין עורך הדין לבין בני הזוג. הגישות נערכות עם כל אחד בנפרד ועם שניהם כאחד בהתאם לצורך. לפעמים קורה שגם אחרי שההסכם מנוסח מכניסים בו הצדדים שינויים שונים עד לנוסח הסופי שלו.

 

איך מחושב שכר הטרחה של עורך דין הסכם גירושין?

יש מספר אפשרויות לחישוב שכר טרחת עורך דין בהסכם גירושין. אפשר לחשב את שכר הטרחה לפי מספר השעות המוקדש לדיונים ולניסוח ההסכם או לפי מספר הפגישות של עורכי הדין עם בני הזוג. עורכי דין מנוסים המכירים את התהליך ומודעים למצבים השונים האפשריים, גובים לרוב עבור התהליך סכום קבוע מראש שאמור לשקף את המאמצים שלהם. ככל שעורכי הדין מנוסים ומוכרים יותר, כך סביר להניח ששכר הטרחה שהם יגבו יהיה גבוה יותר. השכר יכול לנוע בטווח שבין כמה אלפי שקלים לבין כמה עשרות אלפי שקלים. מה שעשוי להשפיע הוא היקף הנכסים של בני הזוג העומדים על הפרק והזמן המושקע בתהליך עצמו.

 

למה חשוב להסתייע בעורך דין בחתימת הסכם גירושין?

הסכם גירושין הוא הסכם שמעורב בו לעיתים קרובות כל ההון שבני הזוג צברו במהלך השנים. בנוסף, ההסכם כרות בהוצאות משמעותיות. הסיוע של עורך דין בניסוח ההסכם הוא חשוב, פשוט כיוון שעורך דין מנוסה יכול לעלות על בעיות ולעסוק בסוגיות שאף אחד מבני הזוג לא נתן עליהן את הדעת אבל הם חשובות וחיוניות.

הסכם שנוסח בידי עורך דין מנוסה יהיה איכותי ויציב ולרוב לא יהיה צורך לערוך בו שינויים ושיפורים. חשוב להדגיש בהזדמנות הזאת שעלות העריכה של הסכם גירושין היא כאין וכאפס לעומת העלויות של דיונים משפטיים בלתי נגמרים והתדיינויות משפטיות רוויות יצרים, כפי שעלול לקרות בהליך גירושין שאיננו מגובה בהסכם גירושין שנחתם מראש בין הצדדים.

התוכן באתר זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ומומלץ שלא להסתמך עליו בשום אופן. המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידע כללי בלבד ואינו מהווה בשום צורה תחליף לקבלת סיוע משפטי אישי מטעם עורך דין המתמחה בדיני משפחה. במידה ונדרש ייעוץ משפטי בנושא גירושין או סכסוכים משפחתיים, יש לפנות בהקדם האפשרי לליווי וייצוג של עורך דין בעל התמחות בדיני משפחה.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא