עורך דין גישור

גישור בפרט וגירושין בכלל הפכו למנת חלקם של רבים יותר מאשר בעבר בעת האחרונה, כאשר אחוזי הגירושין עולים ומתייצבים על כ- 30% מסך כלל הזוגות, כמו גם לנוכח חוק גישור חובה אשר למעשה שולח כל זוג שמבקש להגיש תביעת גירושין למספר פגישות גישור כתנאי מקדים.

כמו כן, לנוכח ייחודו של הליך הגישור כאמצעי אשר מאפשר לבני הזוג להגיע להבנות בהקדם וללא כלל הנטל הכלכלי והרגשי אשר עלול להתלוות לגירושין בבית משפט, לא מפתיע לראות כי התוצאות לא איחרו לבוא, כאשר רבים מאיי פעם בוחרים בהליך זה כאפיק בו הם מעוניינים לערוך את ענייניהם הזוגיים לעת פרידה.

לפיכך, במאמר הקרוב נרחיב על תפקידו של עורך דין במהלך הליך הגישור, בין אם מנקודת מבטו של המגשר עצמו, או כדמות מייעצת עבור אדם אשר מצוי בהליך עצמו.

 

כיצד מתגרשים בישראל?

בהמשך לכך, כדי לבאר לחלוטין את ייחודו של עורך דין גישור כחלק מהליך הגישור עצמו, יש לתת את הדעת ראשית על האופן בו נערכים גירושין בישראל. כלומר, בישראל גירושין נערכים לנוכח עקרונות הדת היהודית והלכותיה, כלומר על פי הלכות גיטין ובהתאם להנחייתו של בית הדין הרבני, אשר מהווה בא כוחה של הרבנות הראשית.

 

כפל הערכאות והשלכותיו

לעומת זאת, קיימת בישראל ערכאה משפטית נוספת אשר עוסקת בדיני משפחה ואינה דתית במהותה, הלא היא בית המשפט לענייני משפחה, אך בניגוד לבית הדין הרבני, לא קיימת לטובת בית המשפט היכולת לאשרר נישואין או גירושין, אלא רק לדון בפרטיו הסובבים של סכסוך משפחתי, קרי הסכמי מזונות, הסכם ממון, ומשמורת ראיית ילדים.

לפיכך לאור כפילות הערכאות הזו, לעתים רבות ההבנות וההנחיות אשר מושתות במהלך הליך הגירושין בישראל נובעות מעקרונות והסכמות אשר כוננו עוד בימי קדם, קרי ההלכה, ונשאבת מהם השראה חלקית או מלאה בעת הצורך לקיימם בישראל. זאת כאשר מנגד קיימת התייחסות שונה לחלוטין עבור אותם מקרים בדיוק מצד בית המשפט לענייני משפחה אשר שופט על פי סט ערכים שונה מהותית.

דוגמה לשוני בהסתכלות הערכאות על התרחשותם של מקרים זהים

כלומר ולדוגמה, לעתים בשל קיומה של בגידה רומנטית מצד מי מבין בני הזוג, בית המשפט לענייני משפחה סביר לטעון כי אין זה מקומה של ערכאה משפטית לפסוק ולהטיף מוסר אודות אשר מתרחש בחדרי חדרים ואינו מהווה עבירה פלילית, קל וחומר כי אין זה תפקידו להקטין או להגדיל את זכויות של מי מבין בני הזוג בממון המשותף כתוצאה מכך, או להגדירו כאשם בגירושין.

עורך דין גישור
עורך דין גישור

בנוסף לכך, קיים קושי מהותי לפסוק ולסווג מהי בגידה וכיצד ניתן לתחום אותה לשבלונה אחת אשר תקיים דין אחד עבור כולם, מטעם טבעה הסובייקטיבי. לעומת זאת, בית הדין הרבני נוהג לאפיין בגידה שכזו ולקשור בה השלכות חמורות, כאשר הוא נעזר בעקרונות המשפט העברי וההלכה לצורך זאת.

לכן, כלומר, בעת קיומה של בגידה, אשר מוגדרת על פי אותה ערכאה כקיום יחסי מין מצד אישה עם גברים אשר היא אינה נשואה להם בעודה נשואה לאחר, חטא אשר על פי ההלכה תכליתו היא סיום קשר הנישואין בהקדם המיידי שכן "אישה שזנתה תחת בעלה אסורה על בעלה ועל בועלה", מורה בית הדין הרבני על גירושין מיידים.

כמו כן, מטעם המקום הרם אשר בית הדין הרבני והדת היהודית מייחסים לתא המשפחתי בעודם שואפים לשמור עליו, מתוקף ביצוע מעשה שכזה אשר סופו קריעת התא המשפחתי, רואה בית הדין הרבני לנכון לגבות מחיר מן הצד הבוגד, כאשר מן הצד הנבגד נחסך הצורך לשלם את כתובת אשתו, כאשר מדובר בסכום המאמיר לעתים רבות לכדי מאות אלפי שקלים.

 

מרוץ הסמכויות כתולדתו של ההבדל

אי לכך ובהתאם לזאת, לנוכח כפילות הערכאות אשר כפי שהראנו טרם לכן עלולות לגזור מסקנות שונות מאותו מקרה בדיוק, מתקיים בין בני זוג אשר עד לאחרונה חלקו תא משפחתי ובית משותף, מרוץ סמכויות אשר נועד להסמיך את הסמכות הרצויה והמועדפת עליהם למען ביצוע גירושיהם בהקדם המיידי.

רוצה לומר, מכיוון שמשהוגשה תביעת גירושין לידיה של ערכאה משפטית כלשהי עתידה אותה ערכאה לדון בענייניו של הזוג עד תום ההליכים (עד הצורך לאשרר את הגירושין אצל בית הדין הרבני), רבים בני הזוג אשר למעשה מתחרים בבן זוגם למען כריכת הדיון בעניינם במסגרת הערכאה אשר לדעתם תטיב עימם לאור נסיבותיהם.

פרט לחשד הרב אשר נולד כתוצאה מאותו מרוץ, כאשר במעבר חד ומהיר מאוד נאלצים בני זוג לעבור משותפים לחיים ולהורות, ליריבים משפטיים אשר מנסים להשיג יתרון על חשבון מי שהתאחדו עימו בברית נישואין, למרוץ נלווה חשש רב אשר נגזר מכריכת ההליך במסגרת ערכאה אשר עלולה לנוכח עקרונותיה לפספס ולגזור דין אשר אינו משקף את הלך רוחו או השקפת עולמו של בני הזוג.

 

גישור כאמצעי לנוכח החסרונות הקיימים בהליך הגירושין כיום

לעומת זאת ודווקא לנוכח זאת, דרך כוכבו של הליך הגישור, כאמצעי אשר למעשה חוסך מבני הזוג חלקים נכבדים מהליך הגירושין המסובך והדרמטי אשר עלול להוות מנת חלקם אילו יבחרו בנתיב אשר עובר במסדרונות ערכאות המשפטיות.

הסיבה לכך שבאמצעות הליך הגישור בני הזוג רוקמים ומרכיבים את הסכם הגירושין שלהם בהתאם לרצונם החופשי ולנוכח הבנות והסכמות משותפות, כאשר להליך קיימים יתרונות רבים כפי שמיד נציין.

 

הליך הגישור – זול יעיל ומהיר

בהמשך לכך, הליך הגישור הינו זול משמעותית מאשר מקבילו במסגרת הליך משפטי בבית משפט, כאשר הסיבה לכך היא שבאמצעות הליך גישור על בני הזוג לממן כמעט אך ורק את עלויות פגישות הגישור, כאשר שניהם מתחלקים בעלויות המגשר. זאת בניגוד גמור לאשר מתרחש בהליך המשפטי כאשר בני הזוג נאלצים לשאת בעלויות היעזרות עורך דין גירושין, כמו גם אגרות בית משפט.

בנוסף לכך, מדובר בהליך אשר נעשה במהירות ובאופן יעיל, כאשר בני הזוג למעשה נפגשים עם מגשר במספר פגישות אשר נערכות ביחד ו/או לחוד, פגישות אשר במהלכן מסוכמים כלל היבטיו השונים של הסכם הגירושין. הסכמים כדוגמת הסכם ממון, הסכם משמורת ילדים, והסכם מזונות ומדור.

הליך הגישור כה יעיל, עד כדי כי מהרגע בו הוא החל, לעתים במספר פגישות שבועיות מועטות, אשר נע בין 4 – 8, יכולים בני הזוג לכרוך ולעגן את כלל הבנותיהם השונות והלכה למעשה להתגרש ולצאת לדרך חדשה.

 

גישור כהליך פרטי חשאי ואישי

זאת ועוד, כי לזכות הגישור ניתן לזקוף את העובדה כי מדובר למעשה בהליך אשר מקדש ומחדד את חשיבותה של פרטיות ופתיחות לב, כאשר על כל אשר דנים בני הזוג והמגשר חל איסור פרסום וחיסיון מוחלט, כזה אשר מרחיק לכת עד כדי אפילו תביעת גירושין אילו כזו תתקיים.

רוצה לומר, אילו במסגרת הליך הגישור מי מבין בני הזוג גילה נכונות לעשות וויתורים או הבנות מסוימות, כאשר לבסוף הליך הגישור לא צלח והגיע לידי מימוש, כשלון אשר משמעו פנייה לידי ערכאה משפטית כחלק מתביעה משפטית, 2 הצדדים המעורבים בהליך לא רשאים לציין או לחשוף או לקבוע את אותן הבנות כתשתית שעליה תתבסס תביעת הגירושין.

 

תפקיד עורך דין גישור כמגשר

בהמשך לכך, עתה משמנינו את יתרונותיו הרבים של הליך הגישור על כלל היבטיו, נדון בחלקו של עורך הדין כאשר הוא חובש את כובע המגשר. אף על פי כי לא קיימת חובה על מגשר להיות עורך דין, כאשר אין הגדרה ממשית למונח מגשר מוסמך, שכן לא מדובר בגוף אשר פוסק כדוגמת שופט, אלא בגורם אשר תכליתו הבאת בני הזוג להסכמות שנעשו על ידם.

לפיכך, מתוקף העובדה כי הסכם גירושין מהווה הליך משפטי, כזה אשר כורך בתוכו גם הבנות מרחיקות לכת אשר נוגעות לחלוקת ממון רב כמו גם עיצוב האופן בו הורה יראה ויבלה במחיצת ילדיו עד אשר אלו יהפכו לבגירים, קיים יתרון רב בביצוע הליך הגישור דווקא בקרב עורך דין מוסמך.

 

שימוש בעורך דין גישור כמגשר – למען וידוא מיצוי זכויות והליך גישור שוויוני

הסיבה לכך היא לא רק בקיאותו של האחרון ברזי ההליך ובאופן בו יש לערוך את ההסכם תוך כדי מתן דעת ותשומת לב לכלל ההיבטים השונים בהסכם, אלא גם לנוכח היכולת של האחרון להבחין האם וכיצד מי מבין הגורמים המעורבים בהליך מאבד או לוקה בחסר בזכויותיו לעומת מקבילו, כלומר – מתי הפשרה אשר הושגה בגישור אינה צודקת ואינה ברת קיימא.

עובדה זו חשובה מפאת הגדרתו הראשונית של גישור, כהליך אשר תכליתו אינו להכריע ולתת דין, שכן דין ניתן לקבל גם במסגרת ערכאה משפטית ואינו בסמכותו של המגשר לפסוק, אלא כהליך אשר תכליתו לייצר קרקע פורייה אשר אודותיה יוכלו בני הזוג אשר חדלו להיות כאלה, להמשיך להיות הורים משותפים ולקיים מערכת יחסים תקינה ובריאה בהתאם לרצונם.

 

שימוש בעורך דין גישור כיועץ כחלק מהליך הגישור

זאת ועוד, כי גם כאשר הליך הגישור נעשה על ידי עורך דין, עדיין קיים צורך בהסתייעות ובחינה חיצונית על ידי פנייה לעורך דין גירושין נוסף.

כלומר, מתוקף היותו של מגשר ניטרלי וכזה אשר אינו יכול להכריע או לפסוק אודות ההסכם עצמו אילו מדובר בהחלטה של בני הזוג עצמם, קיים צורך לקיום התייעצות משפטית עם עורך דין גירושין (מבלי שום קשר לזהות המגשר עצמו) אשר יבחן את ההבנות וההסכמים אשר ביצע בן הזוג, ויוכל לאשש לו האם מדובר בהסכם אשר מגלם את האינטרסים שלו ומהווה פשרה הוגנת.

 

לסיכום – עורך דין גישור כחלק בלתי נמנע מההליך

כפי שניתן להבחין מן הכתוב לעיל, ההסתייעות בעורך דין גישור חשובה לא רק בעודו משמש כמגשר עצמו, אלא גם כאשר קיים צורך לבצע בחינה עניינית ואובייקטיבית אודות ההסכמות וההבנות אשר הגיעו אליהם בני הזוג במסגרת הסכם הגישור.

היעזרות זו מהווה אמצעי חשוב אשר יכול להבטיח לצדדים המעורבים בהליך כי מלוא זכויותיהם ימומשו, כמו גם כי לא נעשה מחטף באמצעות ההליך, אשר אודותיו יהיה קשה לערער משנחתם הסכם הגירושין, כאשר כפי שציינו קודם לכן מדובר בפרק זמן קצר יחסית.

 

אחרית דבר

לפיכך, אילו הנכם מתכננים לקיים גירושין בהקדם המיידי, מומלץ במידה רבה לערוך את ההסכם תחת מי מנוחות ובאמצעות גישור ככלי אשר תכליתו להפחית מגובה הלהבות ולהביא את בני הזוג לעמק השווה באופן אשר יאפשר להם לקיים חיים משותפים גם לאחר ההסכם ובעודם ממשיכים להוות תא משפחתי, גם בתצורתו החדשה.

כמו כן, חשובה לא פחות ההיעזרות כחלק מהליך זה בסיועו של עורך דין כדי שהאחרון יוכל להבטיח כי כלל ההליך מתקיים על הצד הטוב ביותר.

 

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, אלא יש לראות בכתוב הסבר כללי בלבד ואין להסתמך ו/או לפעול בהתאם לאמור לעיל ללא ייעוץ משפטי.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא