סוגי גירושין

החלטה על גירושין הינה אחת ההחלטות הקשות אותן צריך לקבל זוג, במיוחד כאשר ישנם ילדים משותפים. ישנן החלטות רבות שיש לקבל בנושא חלוקת הרכוש, המשמורת על הילדים, והתוכניות הצפויות לעתיד. בנוסף לכך, המצב הרגשי בהם נתונים בני הזוג, במרבית המקרים, אינו פשוט ועלול להיות כרוך בכאב, כעס ורצון לנקמה בצד השני. למרות האמוציות הקשות הכרוכות בתהליך זה, כדאי ורצוי לבצע אותו תוך כבוד הדדי, הגינות ובמהירות האפשרית. בדרך כלל יוכלו הצדדים להסתייע בניהול התיק על ידי עורך דין גירושין, אשר יוכל ללוות אותם באופן צמוד, תוך הסכמה הדדית, עד כמה שניתן. במקרים בהם לא הצליחו בני הזוג להגיע להסכמות ביניהם, הם יכולים לתבוע ולהגיש את תלונותיהם לבית דין לענייני משפחה או לבית דין רבני. הפנייה לבית המשפט או לבית דין רבני נעשית על פי החלטת הזוג, או למעשה על פי התובע הראשון.

סביר להניח, כי יהיו שינויים בתוצאה הסופית בין שני סוגי בתי המשפט, אולם לא תמיד יהיה ניתן לצפות זאת מראש. חשוב לציין כי אין להקל ראש בהליך זה, במשמעויותיו ובהשלכותיו על בני זוג ועל הילדים המשותפים, ולכן כדאי ורצוי לעשות כל הניתן כדי למנוע הליך זה. במידה ולא ניתן, אפשר לדבר על סוגי הגירושין הקיימים.

סוגי גירושין ביהדות

על פי היהדות, גירושין חייבים להיגמר בגט, אשר משמעות השורה התחתונה היא שבני הזוג מותרים לאחרים, כך שבבוא היום הם יוכלו להינשא לאחרים. בית הדין הרבני יחליט בנושא גירושין כאשר אחד מבני הזוג פנה אליו, ובלבד שגם הנישואין נעשו ברבנות אף הם. ישנם שלושה סוגים של גירושין ביהדות: הפרת הבטחת נישואין, גירושין רגשיים וגירושין רשמיים.

כל אחד מהסוגים מתאר, למעשה את שלבי הגירושין עד להפרדה מוחלטת. הפרת הבטחת נישואין מתרחש כאשר החתונה או האירוסין מבוטלים, גירושין רגשיים מתרחשים כאשר נוצרים הבקיעים הראשונים בין בני הזוג, על רקע גורמים שונים, היוצרים הפרדת כוחות. גירושין רשמיים מתרחשים כאשר ניתן הגט, והפרידה נעשית הלכה למעשה, הן מבחינה פיסית והן מבחינה רגשית.

יש לזכור כי כל אחד מהשלבים הללו הינו קשה מבחינה רגשית וההתמודדות עמו עלולה להיארך זמן, כתלות בגורמים כמו תקופת הנישואין, גילאי בני הזוג, מצב הילדים, ההסכמות אליהן הגיעו בני הזוג ועוד. ככל שבני הזוג יסכימו האחד עם השניה על הפרידה הצפויה, כך התהליך עשוי להיות קל יותר.

גירושין בהסכמה וגירושין שאינם בהסכמה

ישנן מספר סיבות לגירושין, המוכרים ביהדות כמו אישה העוברת על דת משה ומכשילה את בעלה מעשיית מצוות מסוימות או כאשר אישה זנתה תחת בעלה, לא נוהגת על פי הלכות הצנעה ועוד. סיבות רבות אף יותר לגירושין, המתייחסות גם להתנהגות הבעל, קיימות בקרב הציבור החילוני. כך או כך, יהיו הסיבות אשר יהיו, הגירושין יכולים להיות בהסכמה או שאינם בהסכמה.

כאשר הגירושין נעשים בהסכמה, בני הזוג יוכלו להחליט על חלוקת הרכוש, דמי המזונות וסוגי המשמורת, באמצעות מגשרים או עורך דין גירושין בלבד. גם אם הדיונים המעשיים והפרקטיים על אופן החלוקה והגורמים הנוספים שיש לדון בהם לא יעשו באופן מהיר וחלק, עדיין הליך הגירושין כולו יהיה בהסכמה הדדית, דבר אשר עשוי להוריד מקצת מהעומסים הקיימים. תהליך זה מסובך וכאוב אף יותר, כאשר הוא אינו מוסכם על שני בני הזוג.

סוגי גירושין
סוגי גירושין

במקרה זה, אחד מבני הזוג מבקש גט, ואילו השני מסרב לתת אותו, כך שיהיה צורך והכרח לפנות לבית המשפט, בין אם דתי ובין אם אזרחי ולהכריע בשאלה. בתי המשפט מנסים למנוע מצב של עגונות או מסורבות גט, קרי נשים אשר אינן מקבלות גט עקב סיבות שונות של הגבר. לכן, במקרים חריגים וקיצוניים יוכל בית המשפט לכפות גט על בן זוג, גם אם הדבר נעשה נגד רצונו. המדינה ומוסדותיה יוכלו לאכוף צו זה באמצעות אמצעים שונים.

אישור הסכם גירושין בבית הדין הרבני

כאשר שני בני הזוג מסכימים על הגירושין, הם יכולים לפתוח תיק אישור הסכם גירושין בבית הדין הרבני. באישור זה יסוכמו כלל התנאים הכלכליים והמשפחתיים אשר חייבים להיות נדונים. בני זוג אשר מעוניינים בכך, יכולים להתחיל את ההליך גם אצל מגשרים או עורכי דין עצמאיים, אולם אישור הגירושין בישראל חייב לקבל תוקף משפטי, לשם הכרת המוסדות בכך (כמו המוסד לביטוח לאומי).

בכל מקרה של הסכמה, התהליך עשוי להיות מהיר יותר ולכרוך פחות כאב, לפחות לילדים המעורבים בהליך. יש לציין כי הקשר בין בני הזוג, אשר מחויבים להמשיך לשתף פעולה ולו למען הילדים הנמצאים ביניהם, עשוי להיות טוב יותר במקרה  בו הגירושין נעשו בהסכמה ולא כללו רפש וירידה לפרטים רגישים וכואבים.

עם זאת, כדאי לזכור כי לא כדאי להתחיל או לבצע את ההליך לבד, כי אם בליווי של עורך דין גירושין. טעויות רבות נעשות כאשר בני הזוג לא נעזרים בעצת עורך דין, אשר יכול לדאוג לאינטרסים הספציפיים והאישיים של הלקוח.

כמו כן, אקט נתינת הגט חייב להיעשות בבית הדין הרבני, בכדי לתת תוקף לגירושין, גם אם הם נעשו בהסכמה. כאשר הגירושין נעשים בהסכמה, נסללת דרך בריאה יותר להתחיל לחשוב על השלב הבא לאחר הגירושין, כיצד מתמודדים עם החיים החדשים בבית ובעבודה ועוד סוגיות אשר ירגישו חדשות בפרק החיים החדש שנפתח.

תביעת גירושין במקרה של חוסר הסכמה

כאשר אין הסכמה בין בני הזוג על הליך הגירושין, אין ברירה לצד המעוניין בכך אלא להגיש תביעת גירושין לבית הדין הרבני או לבית משפט לענייני משפחה. במקרה זה, יידרש הצד המעוניין להתייעץ ולשכור את שירותיו של עורך דין גירושין אשר יוכל ללוות אותו לאורך התביעה.

במהלך המשפט תהיה דרישה לפרט ככל האפשר את סיבת ועילת הגירושין, ואת ההכרח לבצע פעולה זו. יש לציין כי ניתן להגיש עם התביעה לגירושין גם את דרישות הסעד הדרושים (כלומר: דמי המזונות, המשמורת על הילדים, חלוקת הרכוש ועוד), כך שגם בית הדין הרבני וגם בית המשפט האזרחי יוכלו לדון בכך.

בכדי להגיע להבנות והסכמות לפני משפט, נדרש לפעמים, יישוב סכסוכים או שלום בית, הנעשה על ידי מגשרים, בין אם ביוזמת בני הזוג ובין אם ביוזמת בית המשפט. גישור זה יכול להצליח, במובן של הישג פשרה בין שני הצדדים, כדי להקל על התהליכים העתידיים הצפויים. בגישור יידונו אותם נושאים אשר לא מוסכמים על בני הזוג במקום שהוא נוח ומגן יותר מבית המשפט.

במקרה בו לא נעשה גישור או כאשר בני הזוג לא מצאו דרך לפשרה, יוכל בית המשפט להמליץ על גט, לחייב אותו ואף לכפות גט על אחד משני הצדדים. במקרה ונשאר אחד הצדדים מסורב גט, יוכל בית המשפט וגורמי האכיפה להטיל עליו מספר אילוצים כמו איסור יציאה מהארץ, מניעת ניהול חשבון בנק ועוד.

גירושין לעומת התרת נישואין

התרת נישואין, היא סוג נוסף של גירושין, המתבצע בין בני זוג שלא מאותה דת, ושנישאו בנישואין אזרחיים ומקום מושבם הינו בישראל. במקרה כזה בני הזוג צריכים להגיש תביעה לבית המשפט, אשר יוכל לדון ולעסוק בהיבט הדתי שלהם כדי לשלוח אותם לגירושין על פי דין תורה, אם יש צורך בכך. בדומה לגירושין של שני בני זוג אשר נישאו ברבנות, גם במקרה זה יש להגיש את הנימוקים והסיבות הקיימות לתביעת התרת הנישואין.

כמו כן, על בני הזוג להציג את תעודת הנישואין שלהם, בשפתה המקורית והמתורגמת ועליהם להיות מיוצגים על ידי עורך דין גירושין, אשר יוכל להוכיח ולשכנע את השופט כי אכן יהיה זה מן ההכרח שבני הזוג יתירו את נישואיהם. בית הדין הרבני יתערב רק כאשר אחד מבני הזוג הינו יהודי, ויש חשש כי לא יוכל להתחתן בשנית, אם לא יתגרש על פי ההלכה ולכן במקרה זה הדין יהיה מחמיר יותר.

לפעמים, הדיון בתיקים אלה ומשך זמן המשפט בהתרת נישואין הינו ארוך יותר בהשוואה לתיקים פשוטים יותר, משום שבית המשפט צריך להתייחס לכל אותם מרכיבים דתיים או לא דתיים של בני הזוג. עם זאת, הדיון בסופו של דבר יהיה ענייני ובתקווה יספק את השורה התחתונה המקווה על ידי שני הצדדים.

איך בוחרים עורך דין גירושין שיוכל לסייע בתיק?

מכיוון שתיקי גירושין מערבים וכוללים בתוכם הרבה רגשות, חלקם קשים וכואבים, יש לבחור בעורך דין גירושין אשר יוכל להיות מספיק רגיש לחוויות רגשיות אלו. עם זאת, עורך דין גירושין חייב להיות מנוסה בתחום, ובעל ידע בנושא הספציפי. לפעמים מחליטים בני הזוג לפנות למגשר לפני התהליך או בתהליך הגירושין, בכדי שהם לא יזדקקו לעמוד בפני בית המשפט.

תהליך זה הינו אפשרי, אולם יש לבחון היטב את האינטרסים הקיימים משני הצדדים. עם זאת, עורך דין המייצג את אחד מבני הזוג, יכול לשאול את השאלות הנכונות וללוות את הלבטים העולים בסיטואציות השונות. כמו כן, ישנה חשיבות משמעותית לקשר הנוצר בין עורך הדין ללקוח, כך שכאשר קיימת כימיה בין השניים, התוצאה הסופית בהחלטות השונות או במשפט, אם הוא מתנהל, עשויים להיות טובים יותר ולענות באופן מדויק יותר על צרכי הלקוח.

בכל מקרה, לא כדאי לנהל את הליך הגירושין, גם הוא נעשה בהסכמה, רק בין בני הזוג, וכדאי לערב עורך דין גירושין. העובדה הנכונה היא כי תהליך זה עלול להימשך פרק זמן ארוך יותר ועלותו תהיה גבוהה יותר, אולם כאשר הוא נעשה על ידי עורך דין הוא יכסה נושאים ומחלוקות רבות יותר.

לסיכום

גירושין הינם תהליך ארוך, מורכב וקשה, הכולל בתוכו החלטות רבות, שבחלקן עלולות להפריד בין בני המשפחה ולשנות את איכות חייו של האחר. הליך הגירושין מורכב ממספר שלבים של היפרדות, עד להסכמה או פסק הדין אשר יכריע כי בני הזוג גרושים. כך הגירושין יכולים להיות הליך שבהסכמה או עלולים להיות הליך שלא מסכימים עליו.

המעמסה הרגשית והכלכלית הכרוכות בהחלטות השונות עלולות להיות קשות אף יותר כאשר אין הסכמה בין שני הצדדים להליך הגירושין עצמו. במקרה של הסכמה בין הצדדים עליהם לפנות לבית הדין הרבני או האזרחי כדי להגיש את תביעת הגירושין ולבצע, הלכה לנעשה את אקט הגט. במקרה שאין הסכמה בין בני הזוג על הגירושין, הם יידרשו להיות מיוצגים על ידי עורך דין גירושין אשר יוכל ללוות אותם במהלך המשפט בבית המשפט.

במהלך המשפט, הצד המעוניין יידרש להוכיח ולפרט את עילת הגירושין והסיבות אשר הובילו אותו לכך. בסופו של המשפט, יוכל השופט להמליץ על גט, לחייב אותו ואף לכפות אותו על המסרב. במקרה הצורך יוכלו גורמי האכיפה לאכוף זאת באמצעים שונים כמו עיכוב יציאה מהארץ או איסור על ניהול חשבון בנק ועוד.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף בנושא

גירושין של בני זוג מאותו מין

זכויות קהילת הלהט"ב הוא נושא חשוב ומשמעותי מאוד במדינת ישראל. למרות שחלקים גדולים מאוד ממדינת ישראל מלאים באנשים ליברליים, והכמות של האנשים המשתייכים לקהילת הלהט"ב

גירושין אזרחיים

הנישואים האזרחיים בישראל הולכים וצוברים תאוצה בשנים האחרונות. הרבה מאוד זוגות לא רוצים להתחתן דרך מוסד הרבנות, מכל מיני סיבות, והולכים על הליך של נישואים

גירושין בהסכמה

הרבה מאוד אנשים בישראל מתחתנים גם כאשר הם אינם מוכנים לכך מנטלית. המון אנשים צעירים נכנסים למערכות יחסים מחייבות, לא מהסיבות הנכונות ולכן, שיעור הגירושין

גירושין בין בני זוג חסרי דת

במדינת ישראל חיים כ – 9 מיליון אנשים הבאים מרקעים ועדות שונות. הדת המרכזית היא כמובן היהדות, אך יש קהילות גדולים של מוסלמים, דרוזים ונוצרים.

גירושין בשיתוף פעולה

הסיבה המרכזית שבגללה אנשים מתגרשים היא בעיקר חוסר תקשורת. אנשים לא מבינים או לא רוצים להבין אחד את השני ונקלעים ללופ אינסופי של מריבות ואי

גירושין לבעלי עסקים

המורכבות הנוגעת להליך גירושין היא כללית ומשותפת לכולם, אך היא עולה מדרגה כאשר מדובר באנשים שהם בעלי עסקים. ברוב המקרים, בעלי עסקים ועצמאיים השקיעו כמות

גירושין ללא ילדים

המציאות של מוסד הנישואים בישראל כיום הוא שונה מבעבר. אם בעבר גירושין היו נדירים יחסית, כיום כ – 30 אחוזים מהאנשים שמתחתנים גם מסיימים את

גירושין לעצמאים

חיי הנישואין עלולים להיות מורכבים ולא בדיוק מה שחלמתם עליו כאשר נכנסתם יחד תחת החופה. יש המון עליות וירידות, והתוספת של הלחץ הכלכלי והילדים עלולים