מזונות זמניים והתנהלות נכונה בהליך הגירושין

עם קבלת ההחלטה להתגרש חייבים בני הזוג להחליט כמה החלטות חשובות. בין השאר, חשוב להחליט מה יהיה עם הילדים ואיך יראו הסדרי הראייה העתידיים, תשלומי המזונות והמשמורת על הילדים. ואולם אם וכאשר ההחלטות החשובות מבוששות להגיע, עשוי בית המשפט לקחת את היוזמה לידיו ולפסוק מזונות זמניים לילדים.

באילו נושאים בדיוק חייבים בני הזוג לקבל החלטות לאחר ההחלטה להתגרש? מהם בעצם מזונות זמניים? למה כל כך חשוב לפתור את בעיית המזונות ולו גם באופן זמני? למה חשוב להסתייע בעורך דין גירושין גם כשמדובר במזונות זמניים? במאמר שלפניכם נעסוק בתקופת הביניים שבין ההחלטה להתגרש לבין הזמן שבו מתגבשים ההסדרים הסופיים בין בני הזוג.

מהם הנושאים שחייבים להתברר אחרי ההחלטה להתגרש?

החלטה על גירושין היא החלטה ממש לא פשוטה. להחלטה הזאת יש השלכות רגשיות, הן על בני הזוג עצמם והן על בני המשפחה האחרים ובעיקר הילדים. אבל מעבר להשלכות הללו, יש להחלטה להתגרש גם השלכות פיננסיות וכלכליות לא פשוטות, בדומה להשלכות של החלטה לפרק עסק פעיל, למשל.

בעקבות ההחלטה, חייבת להתקבל החלטה על חלוקת הרכוש המשותף מצד אחד ומצד שני צריכה להתקבל החלטה על חלוקת הנטל בטיפול בילדים. במילים אחרות – החלטה על המשמורת של הילדים ועל דמי המזונות שישולמו לצד שמקבל עליו את המשמורת עליהם. מבין כלל הנושאים, נושא המשמורת על הילדים ותשלום המזונות הוא החשוב והדחוף ביותר.

 

למה בעצם מתעכבת קבלת ההחלטות בנושאים השונים בגירושין

בחלק ניכר מהמקרים גירושין בין בני הזוג מתבצעים בהסכמה מלאה והמתגרשים מגיעים להסכמי גירושין בתוך תקופה קצרה יחסית. חלק מהזוגות חותמים ביניהם עוד לפני הנישואין או כבר בתחילתם על הסכמי גירושין המתווים את אופן החלוקה של הרכוש.

זוגות אחרים מגיעים להסכם כזה תוך הבנה הדדית לאחר ההחלטה להתגרש והרכוש המשותף מחולק בין בני הזוג בצורה שווה או כפי שהוחלט בהסכמה. גם המחלוקת בנושא המשמורת על הילדים נסגרת בכבוד הדדי. עם זאת, יש מקרים שבהם בוחרים בני הזוג דווקא בהתמודדות משפטית ארוכה המעכבת את ההחלטה הסופית. הבעיה היא שבמצב הזה הנפגעים האמיתיים הם הילדים שאיכות החיים ורמת החיים שלהם נמצאת על הכף.

 

על הליך הגירושין והשלבים שלו

כאשר אין הסכמה בין בני הזוג באשר לאופן חלוקת הרכוש ולמשמורת על הילדים, ההחלטה עלולה לעבור לידי השופטים בבית המשפט למשפחה או לדיינים בבית הדין הרבני. על פי החוק במדינת ישראל, יש לתהליך הזה שני שלבים חשובים: בשלב הראשון, החוק מחייב את שני הצדדים לנסות ולהגיע להסכמה הדדית באמצעות גישור.

מזונות זמניים והתנהלות נכונה בהליך הגירושין
מזונות זמניים והתנהלות נכונה בהליך הגירושין

בשלב הבא, ורק אם מתברר שבני הזוג אינם מצליחים להתעלות מעל למחלוקות ולהגיע להסכמה, עובר הדיון במקרה לבית המשפט למשפחה או לבית הדין הרבני. זאת בהתאם למצב ולמקום שבו נפתח תיק הגירושין לראשונה. מכאן ואילך, מי שקובע את הקצב בדיונים הם השופטים, ולרוב הם אלה שיקבעו גם את אופן חלוקת הרכוש המשותף, המשמורת על הילדים וגובה דמי המזונות.

 

מזונות זמניים – מה זה בעצם?

ברגע שאין הסכמה בין בני הזוג וברגע שמתברר שהליך הגירושין יהיה לא רק כואב אלא גם ארוך, הרי שהדבר הראשון שבית המשפט צריך לדאוג לו הוא רווחת הילדים. במקרים כאלה, בית המשפט עשוי לפסוק מזונות זמניים והסדרי משמורת זמניים על הילדים. הסדרי המשמורת הזמניים הם לרוב שמרניים ולפיכך המשמורת עוברת לידי האם. בהתאם לכך נקבעים גם הסדרי המזונות הזמניים. עם זאת, המזונות הזמניים נקבעים רק לאחר הגשת בקשה.

 

מתי מוגשת הבקשה למזונות זמניים

על פי החוק, אפשר להגיש בקשה למזונות זמניים עוד בטרם הדיון בתביעה העיקרית. המשמעות היא שברגע שכבר ברור שאכן עומד לחול עיכוב בהליכים המשפטיים, אפשר ואפילו צריך לסגור, ולו באופן זמני, את עניין המזונות.

 

מהו שיעור המזונות הזמניים?

שיעור המזונות הזמניים נקבע לרוב אך ורק על פי הערכה של השופטים ולא תמיד הוא מבוסס על המצב לאשורו. המשמעות היא שתשלום המזונות עלול להוות נטל משמעותי על הגבר או, לחילופין, להיות נמוך מזה שנדרש לניהול חיים תקינים של הילדים.

 

אופן הגשת הבקשה למזונות זמניים

את הבקשה למזונות זמניים אפשר להגיש במקביל להגשת הגירושין ובטרם התקבלה החלטה או אפילו נערך דיון בנושא בבית המשפט. התביעה למזונות זמניים צריכה להיות מלווה בתצהיר של מגיש הבקשה ובמסמכים נלווים התומכים בה. למשל – תלושי שכר של הגבר, דפי חשבון וכל דבר שעשוי לעזור לבית המשפט לקבל החלטה.

המשיב, שזה למעשה הגבר, חייב להגיש את התשובה שלו בתוך עשרה ימים ממועד הגשת הבקשה למזונות זמניים. בית המשפט יכול לערוך דיון ויכול גם לפסוק בלי לערוך דיון בנושא. ככל שהבקשה מוגשת בצורה מסודרת יותר, כך יכול בית המשפט לפסוק בצורה נאותה יותר. לכן חשוב להסתייע בעורך דין מקצועי ולהגיש את הבקשה בצורה מסודרת ומנומקת.

 

מהי חשיבות הפתרון הזמני בנושא המזונות?

החשיבות של מציאת פתרון זמני למזונות נובעת מכך ששגרת החיים של הילדים לא צריכה להיפגע, או שלכל הפחות הפגיעה תהיה מינורית. מזונות זמניים עונים לדרישה הזאת ומאפשרים למי שהילדים נמצאים ברשותו לאפשר להם שגרת חיים סדירה. ככל שהתשלומים של המזונות יתחילו להגיע מוקדם יותר, כך אפשר לכל הפחות למתן את ההשפעה של הגירושין בכל תחומי החיים שלהם.

עם זאת, חשוב להדגיש כי מזונות זמניים אינם כוללים צרכים שהם בגדר מותרות, שאותם פוסק בית המשפט רק בסוף התהליך ורק אחרי בדיקה של ההכנסות של כל אחד מבני הזוג. לפיכך, בחלק ניכר מהמקרים המזונות הזמניים הם נמוכים מאלה שיפסקו בסיכומו של עניין.

 

המשמעות של מזונות זמניים מבחינה חוקית

למרות שתשלומי מזונות מוגדרים כזמניים ולמרות שהחשיבות שלהם היא לכאורה פחותה מזאת של מזונות רגילים, הרי שהמעמד שלהם הוא שווה ערך למעמד של מזונות קבועים. מכאן נובע שאי עמידה בתשלומים עלול להביא לכך שייפתחו הליכים כנגד החייב, כולל הליכי הוצאה לפועל הגוררים עיקולים בחשבון, עיקולי שכר והליכים אחרים.

אפשר, כמובן, גם לפנות למוסד לביטוח לאומי על מנת לקבל קצבת מזונות בדומה למה שמקובל במזונות קבועים. עם זאת, חשוב לדעת שאם המזונות הזמניים יהיו גבוהים מהמזונות הקבועים שיפסקו בסיכומו של עניין, לא תתבקש האישה להחזיר את התשלומים העודפים שקיבלה.

 

למה חשוב להסתייע בעורך דין גירושין בנושא מזונות זמניים?

הגשת בקשה למזונות זמניים מתבצעת במצב של דחיפות, כאשר מגישת הבקשה נמצאת או עלול להימצא במצב כלכלי לא פשוט. עורך דין גירושין יכול להבטיח שהבקשה תיענה במהירות האפשרית וסכומי המזונות הזמניים שיפסקו יהיו ריאליים. המזמנות הזמניים חייבים לכסות לכל הפחות צרכים חיוניים, הגם שהם לא מכסים מותרות.

ככל שהבקשה תוגש בצורה מסוגרת יותר ותהיה מנומקת וברורה, כך גדולים הסיכויים שהסכום של מזונות זמניים יהיה סביר ויענה על חלק הארי של צרכי הילדים.

 

התוכן באתר זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ומומלץ שלא להסתמך עליו בשום אופן. המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידע כללי בלבד ואינו מהווה בשום צורה תחליף לקבלת סיוע משפטי אישי מטעם עורך דין המתמחה בדיני משפחה. במידה ונדרש ייעוץ משפטי בנושא גירושין או סכסוכים משפחתיים, יש לפנות בהקדם האפשרי לליווי וייצוג של עורך דין בעל התמחות בדיני משפחה.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

מהם כללי הבוררות בהתחדשות עירונית?

התחדשות עירונית היא מושג המתאר תהליכי שיקום, שיפוץ ובנייה מחדש במרקמים עירוניים קיימים. מטרתה לשפר את איכות החיים בערים, לייעל את ניצול הקרקע ולחזק את