הסכם שלום בית ולחילופין גירושין בין בני זוג

היחסים בין בני זוג הם לעולם דינאמיים ויודעים עליות ומורדות. יש מקרים שבהם בני זוג שוקלים ברצינות את המשך הדרך ביחד אך אינם בטוחים באשר לעתיד. במקרים כאלה יש בהחלט מקום להזדמנות נוספת ולשלום בית. מהו בעצם הסכם שלום בית ולחילופין גירושין? מהן המטרות של הסכם כזה? למה כדאי לנסות ליישם את ההסכם ומהם היתרונות שלו?

מהם החלקים השונים של ההסכם הכל כך חשוב הזה? למה חשוב להסתייע בעורך דין בניסוח ההסכם לתועלת שני הצדדים? בשורות הבאות נעסוק בהסכם שנותן צוהר של תקווה לזוגות שמעוניינים לעשות ניסיון רציני לשמור על חיי הנישואין, ומצד שני להבטיח לעצמם יציאה חלקה מהנישואין הללו אם וכאשר הדברים לא יסתדרו כפי שמצופה.

הסכם שלום בית לחילופין גירושין – מה זה בעצם

הסכם שלום בית לחילופין גירושין מורכב משני חלקים, שלכאורה הם מנוגדים וסותרים ולמעשה משלימים זה את זה. החלק הראשון של ההסכם עוסק בשלום הבית ומתווה את הדרכים השונות לעצב מחדש את היחסים בבין בני הזוג מתוך כוונה להגיע לשלום בית ולהמשיך את החיים המשותפים של בני הזוג.

מצד שני, ההסכם מתווה את קווי היסוד של הליכי הפרידה של בני הזוג, אם וכאשר הליך שלום הבית לא ישיג את המטרה המקווה והיריבויות והעימותים בין בני הזוג יימשכו, באופן שלא יכול לאפשר להם להמשיך ולחיות ביחד. במרבית המקרים, סוג כזה של הסכם הוא השלב האחרון ואם בני הזוג לא מצליחים לקיים את הזוגיות שלהם, הם ככל הנראה יפרדו והזוגיות תסתיים.

 

המטרות של ההסכם לשלום בית ולחילופין גירושין

המטרה המיידית של ההסכם האמור היא למנוע מבני הזוג להתחיל לגלגל את הליך הגירושין, או לכל הפחות להשהות את התהליך הזה. נקודת המוצא של מתכנני ההסכם היא שלהתגרש אפשר תמיד אבל זוגיות טובה קשה למצוא.

ככל שהזוגיות בין בני הזוג החתומים על ההסכם היא ארוכה יותר, יש לכל אחד מבני הזוג יותר מה להפסיד. במצה כיום, שבו זוגות מתגרשים בגלל מחלוקות טריוויאליות וחסרות חשיבות, הסכם לשלום בית ולחילופין גירושין נותן סוג של יציבות. ויחד איתו גם הבטחה שלא להיות מקופחים במקרה שהניסיון להשיג שלום בית ייכשל.

המטרה לטווח רחוק של ההסכם, היא לבצע את תהליך הפירוד בין בני הזוג, אם וכאשר תגיע העת לכך. בצורה ההוגנת ביותר עבור כל אחד מבני הזוג.

 

למה כדאי לנסות ליישם את ההסכם?

יישום של הסכם שלום בית ולחילופין גירושין, הוא תהליך שבסיכומו אף אחד מהצדדים אינו יכול להפסיד. אם הניסיון להתניע מחדש את שלום הבית ולהחזיר את הנישואין למסלול התנהלות תקין מצליח, הזוג מרוויח נישואין תקינים. אם הניסיון נכשל, כל אחד מבני הזוג יכול לסיים את הליך הגירושין באופן שלא יקפח אותו ולא יפגע בו לא בחלוקת הרכוש ולא בכל מה שנוגע למשמורת על הילדים ובתשלומי המזונות.

הסכם שלום בית ולחילופין גירושין בין בני זוג
הסכם שלום בית ולחילופין גירושין בין בני זוג

במידה רבה, עצם הקיום של גירושין בתנאים מוסכמים מראש, הופך את הגישה של כל אחד מבני הזוג לניסיון להשיג שלום בית לחיובית יותר, כאשר הוא יודע שאין לבן או בת הזוג שום אינטרס אמיתי להכשיל את התהליך. עובדה מוכחת היא שאחוז הזוגות שנשארים ביחד בהסכמים כאלה הוא גבוה.

 

מהם החלקים של הסכם שלום בית לחילופין גירושין?

כל הסכם שנועד לייצר שלום בית שאם לא יתקיים ייכנס לתוקף הסכם גירושין, מורכב משני חלקים: החלק הראשון עוסק באופן טבעי בשלום הבית ובדרכים השונות לגשר על המחלוקות הזוגיות הקיימות, במטרה ליישם אותו. החלק השני של ההסכם עוסק באפשרות הגירושין והדרך שבה הם יצאו לפועל, אם וכאשר ייכשל הסכם שלום הבית:

 

שלום בית

החלק הראשון בהסכם הוא שלום הבית, שמבחינת מרבית הזוגות הוא החלק היותר משמעותי שלו. החלק הזה מגדיר את הפעולות שאותן יבצעו בני הזוג, במטרה לנסות ולהשיג שלום בית, שזה אומר בעצם חזרה לחיי נישואין תקינים:

  • טיפול זוגי: במרבית המקרים, הניסיון להשיג שלום בית כרוך בקבלת טיפול זוגי שיבהיר את נקודות המחלוקת ויסייע לגשר בין בני הזוג במטרה לפתור אותן.
  • התנהלות פיננסית בתקופת השיקום: הליך שלום הבית כולל גם החלטה על ההתנהלות הפיננסית. האם ההתנהלות תמשיך כמו קודם? האם בני הזוג יפתחו חשבון מיוחד שרק דרכו יתנהלו ההוצאות המשותפות? אלו הן שאלות שעולות במסגרת השיקום.
  • ילדים: אמנם הליך שלום הבית איננו עוסק בחלוקת הזמן עם הילדים, אבל הוא עשוי בהחלט לעסוק בסוגיות שונות הנוגעות להתנהלות היומיומית מול הילדים. לדוגמה – יצירת סוג של מנגנון שיטפל בדרישות של הילדים, באופן שלא ייצר קונפליקט בין בני הזוג.

 

גירושין, במקרה שהליך שלום הבית נכשל

החלק השני של ההסכם עוסק בגירושין והוא ייכנס לתוקף אם וכאשר יתברר שהליך שלום הבית לא צלח. החלק הזה עוסק  בשלושה תחומים עיקריים:

  • חלוקת הרכוש: אופן חלוקת הרכוש המשותף שנצבר במהלך שנות הנישואין. החלק הזה חשוב בעיקר אם הוא שונה מהנוהג הקיים לחלק את הרכוש בצורה שווה בין שני הצדדים. רכוש שהיה בבעלותו של אחד מבני הזוג לפני הנישואין יחזור אלין לאחר הגירושין.
  • משמורת על הילדים: החלק הזה עוסק במשמורת על הילדים – משותפת או נתונה לאחד הצדדים: ואם לא משמורת משותפת, ההסכם מגדיר מראש את הסדרי הראייה של הילדים.
  • מזונות: בדרך כלל, גובה המזונות נגזר מאופי המשמורת. עם זאת, בני זוג יכולים להחליט אחרת ולקבוע הסדר מזונות ייחודי, ובתנאי ששני הצדדים נותנים את ההסכמה שלהם להסדר וגם יכולים לעמוד בו.

 

היתרון של הסכם שלום בית לחילופין גירושין

היתרון המשמעותי ביותר של הסכם כזה, טמון באפשרות האמיתית שבני הזוג מקבלים להעלות את חיי הנישואין שלהם על דרך המלך. כאשר אף אחד מהם איננו חושש ממה שיקרה בהליך הגירושין, בני הזוג יכולים להפנות את תשומת ליבם המלאה להצלחת שלום הבית. לפעמים, דווקא הפחתת החששות ההדדיים מותיר תקווה להצלחת הליך שלום הבית.

 

מדוע חשוב להסתייע בעורך דין לניסוח הסכם שלום בית ולחילופין גירושין

הסכם שלום בית ולחילופין גירושין הוא הסכם כולל. מי שמנסח את ההסכם מנסה לקחת בחשבון את כל קשת האפשרויות ולייצר את ההסכם המתאים ביותר לשני הצדדים. עם זאת, דווקא בגלל האופי הכולל של ההסכם חשוב מאוד להסתייע בעורך דין לפני שחותמים עליו. עורך דין יצביע על הסעיפים הבעייתיים ויציע תיקונים וניסוחים שונים שיוכלו להתקבל גם על ידי הצד השני.

חשוב לזכור שחתימה על הסכם כזה מקבלת לרוב מעמד של פסק דין, מה שעלול להקשות עת הניסיונות לתקן, אם יתגלה מאוחר מדיי סעיף בעייתי. עורך דין איכותי יסייע בניהול המשא ומתן ויסלול את הדרך להסכמה על תנאי הסכם הוגנים שלא יקפחו אף אחד מהצדדים.

התוכן באתר זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ומומלץ שלא להסתמך עליו בשום אופן. המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידע כללי בלבד ואינו מהווה בשום צורה תחליף לקבלת סיוע משפטי אישי מטעם עורך דין המתמחה בדיני משפחה. במידה ונדרש ייעוץ משפטי בנושא גירושין או סכסוכים משפחתיים, יש לפנות בהקדם האפשרי לליווי וייצוג של עורך דין בעל התמחות בדיני משפחה.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא