הסכם קדם נישואין

חיי נישואין תקינים הם תולדה של הבנות שבני הזוג מגיעים אליהן לאחר תקופת זוגיות ממושכת,  כששני הצדדים כבר מכירים היטב. למרבה הצער קורה לא אחת שאחרי תקופה מסוימת מגלים שני הצדדים העדר הסכמות בעניינים אשר נחשבים בעיניהם לבסיסיים ומהותיים.

הסכם קדם נישואין עשוי לפתור חלק משמעותי מהבעיות מראש ולהתוות קווים כלליים להבנות בנישואין עוד לפני החתונה וביסוס התא המשפחתי. מהו הסכם קדם נישואין? באילו נושאים הוא עוסק? מתי אפשר לחתום על הסכם כזה ובמה זה כרוך? מה היתרונות הגלומים בהסכם כזה לשני הצדדים? מה המעמד של הסכם כזה אם וכאשר בני הזוג החתומים עליו מתגרשים? כדאי לקרוא ולהכיר.

הסכם קדם נישואין – מה זה בעצם?

הסכם קדם נישואין הינו הסכם אשר נחתם בין בני זוג המעוניינים להתחתן ולהקים משפחה חדשה או שהם כבר נשואים ומעוניינים להסדיר צדדים מסוימים של חיי הנישואין בצורה משביעת רצון עבור שניהם. למרבה הצער, הדימוי של הסכם נישואין בעיני חלקים משמעותיים בציבור הוא שלילי.

הסיבה לכך נעוצה ככל הנראה בראייה שגויה של הסכם קדם נישואין כמסמך שנועד למנוע מהצד שמגיע לחיי הנישואין ללא רכוש, להשתלט על חלק מהרכוש של הצד היותר מבוסס במקרה של נישואין. אולם האמת היא שדווקא הצד הזה של הנישואין מוסדר היטב בחוק. לרוב, הסכם נישואין נועד לפשט הליכים במקרה של גירושין חס וחלילה ולקבע הסכמות בין הצדדים באשר להתנהלות השוטפת בחיי הנישואין.

 

באילו נושאים עוסק הסכם קדם נישואין?

הסכם קדם נישואין יכול לעסוק בכל נושא שבני הזוג החתומים עליו מתייחסים אליו כעניין חשוב. כיוון שמדובר בהסכם וולונטרי אין שום מניעה חוקית להתייחס לכל נושא. המגבלה היחידה היא שהסכם נישואין לא יכול לחייב אחד מבני הזוג או את שניהם לפעול בניגוד לחוק או למוסר. להלן רשימה חלקית אבל מייצגת של הנושאים שבהם עוסקים או יכולים לעסוק הסכמי נישואין:

  1. הסדרה של ענייני ממון או רכוש: המדובר בסעיפים שהחוק או ההלכה הדתית אינם עוסקים בהם או אם בני הזוג מעוניינים לקבוע מראש נוסחה אחרת, שונה מהוראות החוק הבסיסיות. ההסכם יכול לקבוע את אופן ההתנהלות הפיננסית של בני הזוג, רמת ההוצאה החודשית, רמת ההוצאה עבור הילדים ועוד.
  2. קביעת משמורת על הילדים – בין אם הם כבר נולדו ובין אם הם עדיין רק בגדר תוכנית. הסכם כזה יכול לפתור מראש את אחת המחלוקות החשובות והיצריות ביותר, במקרה של גירושין.
  3. אופן חלוקת הרכוש המשותף שנצבר במהלך שנות הנישואין: בהעדר הסכמה יוחזר לכל אחד מבני הזוג הרכוש שהביא איתו לנישואין. הרכוש שהצטבר יחולק בין שני הצדדים שווה בשווה. הסכם קדם נישואין יכול להסדיר את חלוקת הרכוש המשותף במקרה של גירושין, באופן שיתאים לשני הצדדים.
  4. מנגנון להסדרת הגירושין ומניעת סרבנות גט של אחד מהצדדים: מדובר בנושא כאוב, בעיקר בדת היהודית שבה יכול כל אחד מהצדדים לסרב להתגרש בטענות שונות. הסכם קדם נישואין יכול לקבוע עקרונות שיסדירו את הגירושין בקלות. למען הסר ספק – הסכם קדם נישואין איננו יכול לחייב את הצדדים לתת גט איש לרעותו. עם זאת, ההסכם יכול להטיל סנקציות כספיות ואחרות בגין סרבנות גט.
  5. אורח חיים: הסכם זוגיות יכול לעסוק גם באורח החיים של בני הזוג ובהתנהלות היומיומית.

 

הנושאים הנזכרים לעיל הם רק מקצת הנושאים שהסכם קדם נישואין יכול לעסוק בהם. הסכם קדם נישואין יכול לעסוק בנושאים רבים אחרים, שיש הרואים בהם נושאים משניים אבל עבור בני הזוג החתומים על ההסכם הם חשובים מאוד.

הסכם קדם נישואין
הסכם קדם נישואין

מתי אפשר לחתום על הסכם קדם נישואין?

הסכם קדם נישואין הוא הסכם שבמרבית המקרים נחתם בין בני הזוג עוד לפני תחילת חיי הנישואין. אבל יש זוגות אשר מחליטים לחתום על הסכם כזה כאשר הם כבר מחויבים איש לרעותו בשבועת נישואין. הליך האישור של הסכם כזה שונה בכל אחד מהמקרים, כפי שנסביר להלן:

 

אישור הסכם קדם נישואין לפני תחילת הנישואין

כאשר הסכם קדם נישואין החתם לפני שהזוג בא בברית הנישואין, הדרך להפוך אותו לחוקי ומחייב עוברת דרך האישור שלו בידי נוטריון או בידי רשם הנישואין, שהסמכויות שלו בנושא הזה דומות לסמכויות של נוטריון. רשם הנישואין בישראל הוא הסמכות הדתית שבפניה נערכים האישורים – הרב ביהדות, הקאדי באסלאם והכומר בנצרות.

 

אישור הסכם נישואין אחרי טקס הנישואין

כאשר זוג שהוא כבר נשוי מביע את הרצון שלו בהסכם קדם נישואין, ההסכם שנחתם בין הצדדים חייב לעבור הליך אישור בבית המשפט למשפחה. לחילופין, הסכם כזה יכול להיות מאושר על ידי בית הדין הדתי בהתאם לדת של הזוג הנשוי. האישור יינתן רק אחרי שהרשות הדתית או בית המשפט, יוודאו שההסכם נחתם על ידי שני בני הזוג מרצונם החופשי וללא כפייה כל שהיא.

 

אישור הסכם נישואין שאיננו קשור בכספים

במקרה כזה, ההסכם תקף אם שני הצדדים חתמו עליו. עם זאת, ההמלצה שלנו כאן היא לאשר גם הסכמים שנראים פשוטים בפני נוטריון או בבית המשפט. דוגמה אפשרית להסכם כזה – ניהול חיי שגרה צמחוניים במהלך הנישואין ללא אכילת בשר. יש, כמובן, הרבה מאד סוגיות שאינן כספיות. דוגמה אחרת – התחייבות לניהול אורח חיים דתי.

 

על היתרונות של הסכם קדם נישואין לכל הצדדים

היתרון הגדול והחשוב ביותר של הסכם קדם נישואים טמון בעובדה שההסכם מטפל בבעיות המטרידות ביותר את בני הזוג, או לכל הפחות מטרידות אחד מהם בעוד שבן הזוג השני מוכן להתפשר ולנהוג על פי הוראות ההסכם. למרות הדימוי השלילי שלהם, הסכמים מהסוג הזה עשויים דווקא לחזק את חיי הנישואין. זאת, משום שהם מסירים מראש את העילות העיקריות למחלוקות בין שני הצדדים. במקרה שבני הזוג החתומים על ההסכם מחליטים להיפרד, ההסכם המחייב נכנס לתוקף, לכל הפחות בעניינים שבהם הוא עוסק.

 

מה התוקף המשפטי של הסכם קדם נישואין?

למעשה, מרגע שהסכם קדם נישואין נחתם ואושר על ידי נוטריון, רשם הנישואין או בית המשפט, הרי שהוא הסכם מחייב לכל דבר ועניין. אי אפשר להפר אותו, גם אם מי שמפר אותו טוען שהוא מעוניין להתגרש על פי עקרונות הדת או עקרונות החוק הנהוגים במדינת ישראל ולא לפי ההסכם.

 

האם כדאי להסתייע בעורך דין לניסוח הסכם קדם נישואין?

ניסוח של הסכם קדם נישואין איננו עניין של מה בכך. הדבר נכון תמיד, ונכון שבעתיים אם בהסכם כלולים ענייני ממון משמעותיים. מרגע שהתקבל האישור להסכם, הוא הופך למחייב ולאף אחד מהצדדים אין אפשרות לפעול בצורה מנוגדת לו. לפיכך, חשוב להקפיד שהנוסח של ההסכם אכן ישקף את הרצונות וההעדפות של שני בני הזוג החתומים עליו וישפר את ההתנהלות הזוגית.

התוכן באתר זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ומומלץ שלא להסתמך עליו בשום אופן. המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידע כללי בלבד ואינו מהווה בשום צורה תחליף לקבלת סיוע משפטי אישי מטעם עורך דין המתמחה בדיני משפחה. במידה ונדרש ייעוץ משפטי בנושא גירושין או סכסוכים משפחתיים, יש לפנות בהקדם האפשרי לליווי וייצוג של עורך דין בעל התמחות בדיני משפחה.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

מהם כללי הבוררות בהתחדשות עירונית?

התחדשות עירונית היא מושג המתאר תהליכי שיקום, שיפוץ ובנייה מחדש במרקמים עירוניים קיימים. מטרתה לשפר את איכות החיים בערים, לייעל את ניצול הקרקע ולחזק את