פגיעה בפרטיות במסגרת הליך גירושין 

הזכות לפרטיות היא זכות יסוד שהחוק בישראל מייחס לה חשיבות עליונה. החוק אוסר לפרסם מידע פרטי של אדם שלא בהסכמתו. אבל לא אחת קורה שבמסגרת הליך גירושין בין בני זוג נפגעת הפרטיות של אחד מבני הזוג. זאת בעקבות פרסום פרטים אשר הושגו שלא כדין.

מה משמעות הפגיעה בפרטיות? איך קורה שדווקא בהליכי גירושים עלולים להתפרסם פרטים מביכים שלא בהסכמת האדם שהפרסומים נוגעים אליו? מהן הסנקציות שניתן לנקוט כנגד מי שמפרסם עובדות ופרטים על אדם שלא בהסכמתו? מתי הפרסום הוא חוקי? מתי כדאי לאדם שפרטיות נפגעה במסגרת הליך גירושין לפנות לעורך דין? בשורות הבאות נעסוק בנושא שהופך לרגיש ובעייתי במיוחד דווקא בהליכי גירושין.

מהי פגיעה בפרטיות ומה המשמעות שלה?

פגיעה בפרטיותו של אדם היא כל מעשה או אמירה שיש בהם כדי לפגוע בזכות היסוד של אדם לפרטיות. כל עוד אין חשד לביצוע עבירה החוק אוסר לפרסם אמירות או מעשים של אדם, אם אותו אדם לא התיר באופן מפורש לפרסם אותם.

הדברים אמורים בין השאר למקומות שאדם היה בהם, לאנשים שאותם הוא פגש ולמעשים באותם ביצע. הדבר נכון באופן כללי, ונכון שבעתיים כאשר מדובר בפרסומים פוגעניים או כאלה המציגים אדם באופן פוגעני, מבזה או בלתי הולם.

 

המשמעות החוקית של פגיעה בפרטיות

החוק בישראל מחמיר בכל מה שקשור בפרטיותו של אדם. מבחינת החוק פגיעה בפרטיות היא עבירה פלילית שעונשה על פי החוק הוא עד חמש שנות מאסר. בנוסף, פגיעה בפרטיות היא גם עוולה אזרחית המאפשרת לנפגע להגיש תביעה כנגד מפרסם המידע, שאם יוכח שהפרסום בוצע בכוונת מכוון ניתן לתבוע ממנו סכום שיכול לנוע בין 50,000 ₪ לבין 100,000 ₪ ללא הוכחת נזק המשמעות היא שעצם פרסום המידע הוא הנזק.

 

פגיעה בפרטיות במסגרת הליך גירושין כעבירה פלילית

כאמור, פגיעה בפרטיות היא עבירה פלילית. המשמעות היא שרשויות החוק עלולות לפתוח בחקירה כנגד הצד הפוגע, בלי קשר למידת הנזק שהעבירה גרמה. בנוסף לעונש המאסר בגין עבירה כזאת, שיכול להגיע עד כדי חמש שנות מאסר, יכול בית המשפט לגזור על הנאשם גם קנס כספי כאמור לעיל.

פגיעה בפרטיות במסגרת הליך גירושין
פגיעה בפרטיות במסגרת הליך גירושין

על הפגיעה בפרטיות במסגרת הליך גירושין כעוולה אזרחית

בנוסף לחקירה הפלילית כנגד הנאשם בפגיעה בפרטיות במסגרת הליך הגירושין, יוכל גם הנפגע עצמו להגיש תביעה אזרחית כנגד הפוגע ולהיפרע ממנו. בשנים האחרונות עלה שוב ושוב נושא הפגיעה בפרטיות של בניו של ראש הממשלה, מה שחייב את הנתבעים לשלם סכומים שהוסכמו מראש ולפרסם גם התנצלויות. תביעה בגין פגיעה בפרטיות יכולה לגרום לפסיקת פיצויים של עד 100,000 ₪.

 

איך קורה שמתרחשת פגיעה בפרטיות במסגרת הליך גירושין?

כאשר זוג מתחתן ומקים משפחה חדשה הולכים ונחשפים בני הזוג איש לסודות ולחולשות של בן או בת הזוג. ההנחה מאחורי החשיפה ההדדית היא שכך יהיה לבני הזוג קל יותר לתפקד ביחד ולהפוך את המשפחה להצלחה כלכלית. לפעמים מדובר בסודות שצנעת הפרט יפה להם.

זה נכון לגלות סוד כזה לבן או בת הזוג כשנמצאים יחד, אבל זה ממש לא נכון ולא מועיל לפרסם את המידע הזה בהליך גירושין. במהלך חיי הנישואין מצטברים אצל כל אחד מבני הזוג סודות שמן הראוי לשמור אותם. ואולם כאשר בני זוג מנהלים הליכי גירושין, עלולים הסודות הכמוסים שנצברו להפוך לנחלת הכלל כאשר אחד מבני הזוג מפרסם אותם, ולפגוע בצורה משמעותית בבן הזוג השני.

 

דוגמאות לפגיעה בפרטיות במסגרת הליך גירושין

להלן דוגמאות למספר דרכים שבהן בני זוג עלולים לפגוע זה בפרטיותו של זה במסגרת הליכי גירושין:

  1. פרסום סודות אישיים: פרסום ברבים של חולשות או בעיות הנוגעים לבן או בת הזוג.
    גם אם הפרסומים הללו נכונים, הם יכולים להיות פוגעניים. הדבר נכון על אחת כמה וכמה אם הפרסומים הללו שקריים, ואז ההאשמה היא הוצאת דיבה. עם הפרסומים הללו ניתן למנות בעיות פיזיולוגיות, בעיות נפשיות, הרגלים כאלה ואחרים וכל פרסום שיש בו לגרום לפגיעה בכבודו של בן או בת הזוג.
  2. פרסום סודות עסקיים: כאן הפגיעה היא עסקית יותר מאשר אישית. גם במקרה הזה מדובר בפרסום אסור ומי שמפרסם אות צפוי ככל הנראה לתביעה משפטית.

 

באילו מקרים פגיעה בפרטיות במסגרת הליך גירושין עשויה להיחשב חוקית

באופן עקרוני, פגיעה בפרטיות איננה חוקית בשום מצב. עם זאת, לפעמים יש צורך לפגוע בפרטיותו של אדם כדי לחשוף עבירות חמורות שהוא מבצע. כשמדובר ברשויות החוק, הפגיעה בפרטות מתבצעת אך ורק בהתאם לאישור שניתן על ידי שופט ואך ורק לזמן מוגבל. במקרה של הליך גירושין סוער המתנהל בין בני זוג, לרוב אין אישורים כאלה.

הפגיעה יכולה להיות פגיעה ברמה הערכית אבל לא ברמה החוקית, מה שלא מאפשר חדירה לפרטיות, אפילו במטרה לתפוס בן או בת זוג על חם כשהם בוגדים. גם אם בן או בת זוג שבגדו בילו בבית מלון עם מאהב, בית מלון איננו יכול לחשוף מסמכים הנוגעים לבילוי, אלא באמצעות צו בית משפט המחייב אותו לעשות כך.

 

איך משיגים הוכחות בהליך הגירושין ללא פגיעה בפרטיות?

אם בן או בת זוג מעוניינים להוכיח שבן או בת הזוג שלהם בוגדים ושוברים עקב כך את התא המשפחתי, הם לכאורה נמצאים בבעיה. מצד אחד, רק צילום או הקלטה של בן או בת הזוג בשעת מעשה יכולים להוות הוכחה ניצחת וחד משמעית לבגידה.

מצד שני, השגת הוכחה כזאת יכולה להתבצע אך ורק באמצעות עבירה לכאורה על החוק ושימוש בשיטות עבודה שהן בתחום האפור שבין מותר ואסור. חוקרים פרטיים מודעים לבעייתיות ולפיכך משתמשים בנשק היעיל ביותר הקיים – סבלנות.

אם עוקבים אחרי בן הזוג הבוגד בצורה שיטתית וטובה חזקה עליו שבמוקדם או במאוחר הוא יעשה טעות, ייפגש עם המאהב או המאהבת או יעשה טעות אחרת שהחשיפה שלה איננה עבירה, כי היא נעשתה ברשות הרבים.

 

מה קורה כאשר מתבצעת פגיעה בפרטיות במסגרת הליך גירושין?

כבר הוזכרה לעיל העובדה שפגיעה בפרטיות ללא רשות או הסמכה חוקית היא בעייתית. פגיעה מהסוג הזה יכולה להניב רק שתי תוצאות עבור מי שביצוע את הפגיעה: התוצאה הראשונה היא רעה ואילו התוצאה השניה היא ממש גרועה.

במקרה הרע, בית המשפט עלול לפסול על הסף את ההוכחות שהובאו בפניו. זאת, משום שההוכחות הללו מזוהמות לכאורה גלל הפגיעה בפרטיות. במקרה הממש גרוע הנפגע, שהוא לפעמים גם הצד הבוגד וזה שחילל את הנישואין, עלול להגיש תביעה כנגד מי שהשיג את ההוכחות שלא כדין.

 

על מניעת מצב של פגיעה בפרטיות במסגרת הליך גירושין בעזרת עורך דין

אחת הסיבות לכך שהדבר החשוב ביותר בהליך גירושין הוא להתייעץ עם עורך דין גירושין טוב, היא שעורך דין כזה יודע להזהיר ולהבהיר מראש אילו צעדים מסייעים לקידום האינטרסים של הלקוח שלו. מנגד, הוא יכול להצביע על צעדים שממש לא מסייעים.

עורך הדין יכול לתת עצות ויכול גם לבחון חומר חדש שמגיע אליו מעת לעת. עורך דין איכותי ומנוסה יודע שאם יש עשן, אפשר במוקדם או במאוחר לגלות את האש. זאת, בלי לעשות שימוש באמצעים בלתי חוקיים.

 

התוכן באתר זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ומומלץ שלא להסתמך עליו בשום אופן. המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידע כללי בלבד ואינו מהווה בשום צורה תחליף לקבלת סיוע משפטי אישי מטעם עורך דין המתמחה בדיני משפחה. במידה ונדרש ייעוץ משפטי בנושא גירושין או סכסוכים משפחתיים, יש לפנות בהקדם האפשרי לליווי וייצוג של עורך דין בעל התמחות בדיני משפחה.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא