סיוע בשכר דירה למצויים בהליכי גירושין

מי שטבע את האמירה המפורסמת הגורסת כי "השלם גדול מסך חלקיו" כיוון שלא מדעת בדיוק למוסד הנישואין. כשזוג חי ביחד הוא נהנה מהכנסה כספית כפולה מצד אחד וnחיסכון משמעותי בהוצאות מצד שני. זאת משום שכלל ההוצאות מתחלק בשניים. כשבני זוג מתגרשים, לעומת זאת, נטל ההוצאות עלול להוציא את כל אחד מהם בנפרד משיווי משקל כלכלי.

מדינת ישראל מסייעת למי שנכנסו למצוקה כלכלית משמעותית עקב הליך הגירושין, בתשלום שכר הדירה. למה בעצם נדרש סיוע בשכר דירה בזמן הליכי הגירושין? מי זכאי לסיוע ואיזה משרד ממשלתי מטפל בסיוע הזה? מהו התהליך שבסיומו מתקבל האישור המיוחל לסיוע? במאמר שלפניכם נעסוק בסוגיות הללו בהרחבה ונבהיר את כל הנקודות הבעייתיות.

הקדמה – על חיי הנישואין והיתרונות הכלכליים בצידם

חיי נישואין מקנים לשני בני הזוג השותפים יתרונות רבים. אחד היתרונות הבולטים של הנישואין הוא הביטחון הכלכלי היחסי שהם מעניקים לשני הצדדים. זאת, גם אם ההכנסה החודשית של כל אחד מבני הזוג איננה גבוהה. היתרון הזה בולט לעין דווקא כשהחבילה מתפרקת וכל אחד מבני הזוג הולך לדרכו. בזמן הזה מתברר שהחזקת דירה באופן עצמאי ללא שותף או שותפה היא עניין יקר.

תשלומי שכר הדירה והתשלומים השוטפים עלולים לנגוס חלק ניכר מההכנסה החודשית מה שמותיר לכל אחד מהם סכום כסף מזערי, אם בכלל, לניהול החיים השוטפים. המחוקק בישראל מודע לבעיה הזאת ולפיכך הוא מאפשר למי שנמצאים בהליכי גירושין ליהנות, בתנאים מסוימים שנקבעו מראש, מסיוע בשכר דירה.

 

סיוע בשכר דירה – למה הוא נדרש

חיי הנישואין מעניקים, כאמור, יתרון כלכלי עצום לשני הצדדים. אם שניהם עובדים, ההכנסה שלהם כפולה ויכולה לכסות את ההוצאות השונות בקלות יחסית. בדרך כלל ההוצאה העיקרית של בני זוג רבים היא ההוצאה בגין תשלום שכר דירה או משכנתא. ההוצאה הבאה אחריה היא ההוצאה השוטפת להחזקת הבית – חשמל, מים, מיסי עירייה וכן הוצאות ועד הבית ותחזוקת המבנה.

רק לאחר מכן נמנות ההוצאות השוטפות האחרות. פתיחת הליך גירושין גורמת לאחד מבני הזוג לפחות לעזוב את המעון המשותף ולעבור לדירה חדשה. מדובר בתוספת הוצאה שעלולה, במקרים מסוימים, לדחוף את בן הזוג הנושא בה אל מתחת לקו העוני. סיוע בשכר דירה עשוי למתן את הבעיה ולאפשר ניהול חיים תקינים.

 

על המצב שיכול להיווצר כאשר בני זוג מתגרשים

כאשר בני זוג מתגרשים ישנם תרחישים אפשריים רבים בכל מה שנוגע למגורים שלהם. ואולם שני התרחישים הבאים הם הנפוצים ביותר:

  1. אחד מבני הזוג עזב את הבית: מי שעזב את הבית עשוי להיות, בתנאים מסוימים, זכאי לסיוע בדיור. תנאי הזכאות יוסברו בהמשך. לפעמים קורה ששני בני הזוג זכאים לסיוע באותה המידה.
  2. דירת המגורים נמכרה: במקרה הזה, אם אחרי מכירת הדירה אחד מבני הזוג או שניהם עומדים באמות המידה הנדרשות, הם יקבלו סיוע בדיור. מדובר בהכנסה החודשית ובסכום שנותר בידי כל אחד מהמוכרים אחרי מכירת הנכס.
סיוע בשכר דירה למצויים בהליכי גירושין
סיוע בשכר דירה למצויים בהליכי גירושין

עזיבה של דירת המגורים או מכירה שלה היא גורם המשנה בצורה מהותית את התמונה. כתוצאה מכך, ההכנסה של כל אחד מבני הזוטג פוחתת והיכולת שלו לעמוד בהוצאות הדיור עלולה להיות נמוכה מאוד ולהותיר בידיו בסוף החודש סכומי כסף שאינם מספיקים לכלכלתו האישית, שלא לדבר על דאגה לילדים.

 

מי זכאי לסיוע בדיור בזמן גירושין?

על פי ההנחיות, זכאי לסיוע בשכר דירה הוא מי שמצוי בהליכי גירושין ועומד באמות המידה הבאות:

  • מתקיים מקצבת ביטוח לאומי: מי שמתקיים מקצבאות הביטוח הלאומי בלבד יהיה זכאי לסיוע בשכר דירה. עם הקצבאות שבהן מדובר ניתן למנות קצבת נכות לנכים מעל 75 אחוזי נכות, הבטחת הכנסה או מזונות.
  • הכנסה נמוכה: מי שההכנסה שלו אינה עולה על עשרת אלפים שקלים (10,039 ₪ ברוטו, למען הדיוק) נכון לשנת 2020, יהיה זכאי לסיוע. מדובר בהכנסה מעבודה או מעסק עצמאי, אבל לא מקצבאות ביטוח לאומי כמצוין בסעיף הקודם.

 

איזה גורם מטפל בנושא סיוע בשכר דירה למצויים בהליכי גירושין?

מי שמטפל בסיוע  בשכר דירה למצויים בהליכי גירושין הוא משרד השיכון. אדם העומד בתנאי הזכאות צריך לפנות לאחד הגופים הפועלים מטעם משרד השיכון, ולהגיש בקשה לסיוע בשכר דירה. עם הגורמים הללו אפשר למנות את מרכז אלונים, חברת מילגם או עמידר.

אפשר לפנות לכל אחד מהגורמים הללו באופן עצמאי או להסתייע בעורך דין שילווה את מבקשי הסיוע לאורך כל הדרך הן כחלק מהסיוע בהליכי הגירושין והן כסיוע נפרד. אמנם מדובר לכאורה בהליך בירוקרטי פשוט, אבל הוא עלול להתעכב בגלל שגיאה במילוי טפסים, מסמכים חסרים, פנייה לגורמים שגויים ועוד מגוון סיבות.

בחישובי עלות מול תועלת, איש מקצוע מיומן מזרז את הטיפול בבקשה ומונע עיכובים מיותרים בקבלת הסיוע.

 

מהם שלבי תהליך האישור של סיוע בשכר דירה למצויים בהליכי גירושין?

הליך האישור של הסיוע בשכר הדירה, נחלק למספר שלבים: בראש ובראשונה יש להשיג ולאסוף את המסמכים הנדרשים. בשלב הבא יש להוציא תעודת זכאות לסיוע בשכר דירה של משרד השיכון. הזכאות היא לתקופה מוגבלת ויש לחדש אותה מעת לעת.

 

איסוף המסמכים הנדרשים לבקשת סיוע בשכר דירה למצויים בהליכי גירושין

האישור החשוב הראשון הוא אישור מעודכן מהרבנות על פתיחת תיק גירושין שהוא פעיל לפחות שנה. לצורך העניין, בקשה להתרת נישואין בבית המשפט העליון יש לה משמעות דומה. המטרה של האישור הזה היא להצביע על התארכותו של הליך הגירושין.

בנוסף, חובה להציג גם תעודת נישואין מקורית. (כדאי גם להשקיע כמה שקלים ולייצר עותק נאמן למקור באישור נוטריוני). האישור הנדרש האחרון הוא פרוטוקול של הדיון האחרון בבית הדין הרבני או בית המשפט בנושא הגירושין.

 

סיוע בשכר דירה למצויים בהליכי גירושין – אילו מסמכים יש להציג בפנייה לחברת ההרשמה

כשפונים לחברת ההרשמה יש להציג, בנוסף לאישורים שהוגדרו לעיל, גם חוזה שכירות תקף. הדירה המוזכרת צריכה להיות ממוקמת באזורים שהוגדרו מראש ואסור שיהיה קשר משפחתי כל שהוא בין המשכירים לשוכרים. כמו כן, יש להציג גם מסמכים הקשורים בהכנסה, כגון קצבאות או שכר עבודה, בסכומים שאינם עולים על הסכומים המזכים בסיוע בשכר דירה.

 

כיצד ניתן להגדיל את הסיכויים לקבלת סיוע בשכר דירה למצויים בהליכי גירושין?

כאמור, ככל שהפנייה תתבצע בצורה מסודרת יותר כך גדלים הסיכויים שהיא תתקבל ותאושר במהירות.

עבור הזכאים לא מדובר במותרות אלא בסכומים שנדרשים להם לניהול חיי היום יום. אם לבני הזוג יש ילדים, התהליך הזה חשוב על אחת כמה וכמה ולפעמים התוצאה שלו היא ההבדל בין חיים תקינים לילדים לבין מחסור כספי כרוני שעלול להתפתח בהעדר אישור ובהעדר סיוע בשכר דירה.

 

למה חשוב להיעזר בעורך דין בבקשת סיוע בשכר דירה למצויים בהליכי גירושין

הליך גירושין הוא לרוק הליך מורכב וכואב. הדבר נכון בכל מקרה, גם כשמדובר בזוגות שחיי הנישואין שלהם היו בעייתיים. הסתייעות בעורך דין לאל אורך התהליך עשויה לזרז אותו ולמנוע הסתבכויות משפטיות מיותרות. הגשת הבקשה לקבלת סיוע בשכר דירה למצויים בהליכי גירושין היא רק חלק מהתהליך.

אבל דווקא התהליך הזה שיש לו משמעות פיננסית מיידית צריך להסתיים בהקדם וללא מכשולים מיותרים. עורך דין מיומן יכול לסייע בתהליך ולוודא שהוא יסתיים במהירות הרבה ביותר ובתוצאה הטובה ביותר האפשרית.

 

התוכן באתר זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ומומלץ שלא להסתמך עליו בשום אופן. המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידע כללי בלבד ואינו מהווה בשום צורה תחליף לקבלת סיוע משפטי אישי מטעם עורך דין המתמחה בדיני משפחה. במידה ונדרש ייעוץ משפטי בנושא גירושין או סכסוכים משפחתיים, יש לפנות בהקדם האפשרי לליווי וייצוג של עורך דין בעל התמחות בדיני משפחה.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא