כמה זמן לוקח להתגרש לאחר קבלת החלטה על גירושין 

היחסים בין בני זוג אינם מתנהלים על פי מרשם רופא ואין דרך לחזות בדיוק את האופי שלהם בכל זמן נתון. לכן ההמלצה הבנאלית אבל הנכונה שמקבל כל זוג נשוי טרי היא להתאזר בסבלנות. עם זאת, מרגע שאחד מבני הזוג או שניהם כאחד מבינים שלקשר אין עתיד, עשויה להתקבל ההחלטה להתגרש.

מהי המשמעות המעשית של ההחלטה להתגרש? מהו הזמן הנדרש על מנת להוציא את ההחלטה להתגרש מן הכוח אל הפועל? מהם הגורמים המעכבים את הליך הגירושין ומהם הגורמים שיכולים לזרז את הפירוד הסופי? כיצד יכולה מעורבות של עורך דין גירושין לזרז את ההליך לטובת כל הצדדים? במאמר שלפניכם ננסה להבהיר את הסוגיות הללו.

מהי המשמעות המעשית של ההחלטה לסיים את הנישואין ולהתגרש?

להחלטה של בני זוג לסיים את קשר הנישואין ביניהם יש משמעויות רבות, גם אם בני הזוג עדיין לא החליטו ליישם את ההחלטה הזאת למעשה. כיוון שניהול חיי משפחה ונישואין דומים במידה רבה לניהול קשר עסקי, גם ההשלכות של החלטה על גירושין הן מיידיות ומעשיות.

להלן חלק מהמשמעויות הללו:

  1. הפסקת התקשרויות חדשות: בני הזוג מפסיקים להתנהל כגוף אחד ומפסיקים לבצע רכישות והתקשרויות חדשות. גם עסקאות גדולות שהיו בדרך כמו רכישת בית או מכונית עלולות להתבטל ובדרך כלל אכן מתבטלות.
  2. התוויית קווים כלליים להמשך הקשר עד לסיום שלו: בדמיון של מי שמעולם לא התנסו במצב דומה (ובתקווה שלא יתנסו בו כמובן), סיום הקשר מצטייר כמיידי. אבל האמת היא שברובם המכריע של המקרים ההחלטה על גירושין מלווה בסדרה של החלטות ביניים על ניתוק הדרגתי של הקשר. רק במקרים קיצוניים ניתוק הקשר הוא מיידי ומוחלט. מנקודת מבט תועלתנית, ניתוק מלא ומוחלט של הקשר היא הטעות הגדולה ביותר האפשרית.
  3. התוויית קווים כלליים לקשר עם הילדים: במקרים רבים הגורם העיקרי שמעכב את היישום של ההסכמה הכללית בין בני הזוג לעניין הגירושין, הוא הילדים המשותפים. זוגות שמתנהלים נכון מכינים את הילדים ולכל הפחות מנסים להסביר להם בהיגיון את המצב. זאת, במטרה להרגיע את החששות שלהם ולמנוע מהם להאשים את עצמם בגירושין של ההורים.

 

על הבעייתיות בדחיית הליכי הגירושין

לעיתים מזומנות חולף זמן מה בין ההחלטה על הגירושין ועד לפירוד המלא של בני הזוג. עדיין לא מדובר בגירושין, אבל ככל שעובר הזמן המצב מתקבע והאפשרות לשינוי שלה נעשית פחות ריאלית.

 

משך הזמן הנדרש להוציא את ההחלטה על הגירושין מהכוח אל הפועל

השלב הראשון במימוש ההחלטה על הפסקת הנישואין כבר תואר לעיל. ועדיין, כפי שאפשר להבין, במצב הזה ההחלטה על הגירושין עדיין הפיכה. עם זאת, זוגות שמבינים שהמשך הנישואין רק יגרום נזק ועוגמת נפש לכל הצדדים ימשיכו את התהליך במטרה להשלים אותו במהירות האפשרית.

כמה זמן לוקח להתגרש לאחר קבלת החלטה על גירושין
כמה זמן לוקח להתגרש לאחר קבלת החלטה על גירושין

מצד שני, זוגות שהפרידה ביניהם הייתה סוערת ומלאת רגשות יישמו את השלב הזה בתוך מספר ימים לכל היותר. בשלב הבא יש צורך לבצע את הליך הגירושין עצמו. אורך התהליך תלוי במידה רבה בדרך שבני הזוג בחרו להתכונן למצב אפשרי זה.

יש כמה אפשרויות לניהול התהליך, כשלכל אחת מהן יש כמובן השפעה על האורך שלו:

 

גירושין על פי הסכם גירושין שנחתם מראש

אם בני הזוג עשו צעד חכם ובחרו לחתום מראש על הסכם גירושין, הרי שלהסכם הקיים ביניהם יש למעשה תוקף של פסק דין. כל מה שצריך לעשות הוא להחליט ליישם אותו ומכאן הדברים מתגלגלים כמעט מעצמם. יישום של הסכם כזה עשוי לקחת כמה חודשים לכל היותר. במהלך התקופה הזאת יוצקים בני הזוג, עורכי הדין שלהם, המגשרים או השופטים הדנים במקרה הספציפי, תוכן ממשי להסכם הגירושין. למעשה, הליך גירושין כזה הוא הקצר ביותר.

 

גירושין אחרי גישור

הליך גישור הוא אחד ההליכים הקצרים והיעילים ביותר לגירושין מוצלחים בין בני זוג. השילוב שבין הסמכות המופקדת בידיו של המגשר המקצועי, לבין העובדה שעדיין לא מדובר בשלב הסופי, קרי הסכם גירושין משפטי, הופך את הגישור לתהליך יעיל ולרוב גם קצר בהרבה מהליך גירושין רגיל.

המחוקק במדינת בישראל הכיר בתפקיד החיובי של המגשרים ומאז שנת 2016 קיימת חובה להתחיל כל הליך גירושין בגישור. רק אם הגישור נכשל מכל סיבה שהיא, עובר הזוג לניהול הליך משפטי לכל דבר ועניין. גירושין באמצעות גישור יכולים לקחת גם כן כמה חודשים, וזמן קצר יותר אם בני הזוג מגיעים להסכמה במהירות.

 

גירושין אחרי משפט

כשמתחיל הליך גירושין מהסוג הזה, אף אחד לא ממש יודע כמה זמן הוא עלול לקחת. הליכים משפטיים יכולים אמנם להסתיים בתוך כמה חודשים, אבל הדעת נותנת שהם ימשכו יותר. זאת משום שאם מתנהל משפט, כנראה שלשני בני הזוג או לכל הפחות לאחד מהם היה רצון לנהל אותו. כיוון שכך, סביר להניח שההליך הזה עלול להימשך גם שנים. למרבה הצער, הליך מהסוג הזה עלול גם לעלות לא מעט ממון שיגרע מהרכוש של בני הזוג עצמם.

 

גורמים מעכבים וגורמים מזרזים בהליך הגירושין

בכל הליך גירושין יש תמיד גורמים שעלולים לעכב ולהאריך אותו. מנגד, יש גם גורמים שעשויים לקצר אותו ולהפוך את בני הזוג לגרושים בתוך זמן קצר יחסית. בשורות הבאות נביא רק דוגמאות מעטות מתוך מגוון אפשרי ענק של נסיבות.

 

גורמים שיכולים לעכב את הליך הגירושין

עם הגורמים שעלולים לעכב את הגירושין ניתן למנות סכסוכים בענייני ממון, סכסוכים בנושא המשמורת על הילדים וסכסוכים בנושא המזונות. בנוסף, קורה לא אחת שיש עימות בין בני הזוג באשר לאופן החלוקה של הרכוש המצטבר, שזה אומר הרכוש המשותף שבני הזוג צברו במהלך חיי הנישואין שלהם.

אף שלשון החוק ברורה בכל אחד מהסעיפים שצוינו הרי שכל מקרה גירושין הוא ייחודי ועלולות להיות בו נסיבות שידרשו מהשופטים או מהדיינים לקבל החלטות חדשות. גורם נוסף שיכול לעכב את סיום ההליך הוא הסירוב של אחד מהצדדים להעניק גט לצד השני. במדינת ישראל לא ניתן לסיים את הנישואין ללא קבלת גט.

 

גורמים שיכולים לזרז את הליך הגירושין

ככל שבני הזוג משכילים להגיע ביניהם להסכמות מהר יותר, כך ההליך שהוא לא ממש נעים יסתיים גם הוא מהר יותר. הסכמה על אופן חלוקת הרכוש, המשמורת על הילדים וההתנהלות השוטפת אחרי הגירושין אינה מותירה לשופטים או לדיינים מלאכה רבה. כתוצאה, כל מה שנשאר הוא להעניק להסכמה שהתקבלה תוקף של פסק דין ולבצע הלכה למעשה את הליך הגירושין.

 

האם עורך דין גירושין יכול לזרז את הליכי הגירושין?

עם תחילת הליך הגירושין בוחר כל אחד מהצדדים עורך דין גירושין שייצג אותו. בדרך כלל מדובר באנשי מקצוע מיומנים אשר מכירים את לשון החוק ויכולים להעניק סיוע של ממש לבני הזוג להשלים את הגירושין במהירות. התפקיד של עורך דין במקרה הזה הוא מעט מורכב.

מצד אחד עורך הדין דואג לאינטרסים של הלקוח שלו בכל התחומים. מצד שני השאיפה שלו היא לסיים את התהליך במהירות, שגם זה משרת את האינטרסים של הלקוח שלו. עורך דין מיומן ישכיל לשלב את המטרות ולהשיג עבור הלקוח שלו הסכם גירושין טוב בזמן הקצר ביותר האפשרי.

 

התוכן באתר זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ומומלץ שלא להסתמך עליו בשום אופן. המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידע כללי בלבד ואינו מהווה בשום צורה תחליף לקבלת סיוע משפטי אישי מטעם עורך דין המתמחה בדיני משפחה. במידה ונדרש ייעוץ משפטי בנושא גירושין או סכסוכים משפחתיים, יש לפנות בהקדם האפשרי לליווי וייצוג של עורך דין בעל התמחות בדיני משפחה.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא