טעויות נפוצות בהליך הגירושין

הליך הגירושין הוא אחד ההליכים הפחות נעימים שאפשר להעלות על הדעת. ניתן להניח כי שני בני הזוג חווים תקופה לא קלה סביב הגירושין, גם אם שניהם מבינים כי האפשרות להישאר ביחד אינה רלוונטית עוד. עם זאת, כל אחד מבני הזוג יודע שעל מנת להפיק את המיטב בהליך הגירושין, כדאי לנסות ולעבור אותו ללא טעויות מיותרות.

למרות זאת ישנה שורה של טעויות נפוצות שמתגרשים רבים עושים לעיתים מזומנות. מהן שבע הטעויות המשמעותיות ביותר שאפשר לעשות בהליך גירושין? למה כל כך חשוב לשמור על ערוץ תקשורת פתוח מול בן או בת הזוג במסגרת ההליכים ולאחריהם? למה כה חשוב להתייעץ עם עורך דין גירושין לאורך כל התהליך? בשורות הבאות נרחיב את היריעה בסוגיות הללו.

שבע טעויות נפוצות בהליך הגירושין

טעויות בהליך הגירושין אינן נחלתו של אחד הצדדים, כפי שכבר הוזכר לעיל. עם זאת, חשוב להבין שטעות משמעותית עלולה לגרום לנזק של ממש לכל אחד מהצדדים בנפרד ולשניהם כאחד.

בשורות להלן בחרנו להציג שבע טעויות משמעותיות שכל אחת מהן עלולה לגרום לתוצאות בעייתיות שיהיה קשה לשנות אותן מאוחר יותר. להלן הרשימה:

 

לא לחתום על הסכם גירושין

למרות שכל המומחים לנושא מסכימים שלהסכם גירושין יש ערך מוסף גבוה, חלק משמעותי מהזוגות לפני החתונה, או זמן קצר לאחריה, מחליטים במודע להימנע מחתימה על הסכם גירושין. על פי התפיסה המעוותת שמשום מה קנתה לה שביתה בקרב שכבות אוכלוסיה רבות, חתימה על הסכם כזה עלולה להצביע על כך ששני הצדדים לא ממש אוהבים איש את רעהו או רעותו.

תפיסה שגויה נוספת גורסת שהסכם גירושין מביא "עין רעה". למעשה, הסכם גירושין שנוסח בצורה נכונה על ידי עורך דין מיומן לענייני משפחה, הופך את הנישואין לנינוחים יותר.

 

לא להתייחס ברצינות להליך הגישור

על פי החוק במדינת ישראל, אשר נכנס לתוקף בשנת 2016, כל זוג אשר מתחיל הליך גירושין מחויב לערוך לפני התחלת המשפט הליך גישור. ההליך הזה נועד למעשה לפרוק מוקשים בדרך להסדר הסופי ולהניח את הבסיס להסדרה במקום למשפט. זאת, כמובן, בהנחה שבני הזוג אינם חתומים על הסכם גירושין מחייב.

אם אחד מבני הזוג איננו מתייחס ברצינות להליך הגישור הוא עלול להחמיץ הזדמנות פז להגיע להסדר הוגן שתואם את רוח החוק. לרוב, שני הצדדים יוצאים נפסדים במצב הזה והמרוויחים העיקריים יהיו עורכי הדין, ששכרם יגדל ככל שמשפט הגירושין יתארך.

טעויות נפוצות בהליך הגירושין
טעויות נפוצות בהליך הגירושין

לא להיעזר בעורך דין גירושין

הטעות השלישית בסדרת הטעויות הללו הינה הימנעות מלעשות שימוש בשירותיו הטובים של עורך דין. מדובר בהמשך הגיוני של שתי הטעויות הקודמות שגם אחריהם ממשיך אחד מבני הזוג, ולעיתים שניהם, להאמין שהכול יהיה בסדר. בלי עורך דין ועם משפט שלא נגמר, אותו בן זוג יקלע לכל מהמורה אפשרית. בסיכומו של עניין, מי שוויתר על עורך דין עלול למצוא את עצמו נושא בהפסדים משמעותיים.

 

להילחם מלחמות אבודות

בהליך גירושין יש מספר נקודות ציון שהשופטים או הדיינים לא יחצו. חוק חזקת הגיל הרך היא בדיוק אחד מאלה. גבר שנלחם לקבל משמורת על הילדים, בעוד הם נמצאים בגיל המאפשר לאישה ליהנות מחזקת הגיל הרך, זאת טעות איומה. רק במקרים נדירים השופטים אכן מפרים את החוק ומשנים את הקביעה.

גבר שנחלם כך בלי סיבה, עלול לגרום להסחת דעת רבות וגם לגרום לשופט להרגיש אי נוחות עם הגבר הזה. מצב כזה עלול, בסיכומו של עניין, להשפיע על ההתייחסות של אותו שופט, ובהמשך גם על פסק הדין.

 

למהר להתגרש

הטעות הגדולה ביותר שאפשר לעשות היא להתגרש עוד לפני שברור שזאת אכן הדרך היחידה. לפעמים ויכוח סתמי על נושא לא חשוב שהידרדר, עלול לגרום למי מהצדדים לעשות צעד שגוי. הגירושין צריכים לצאת לפועל אך ורק כשבטוחים בכך ולא דקה אחת קודם.

 

לערב את הילדים בהליך הגירושין

אם יש טעות שאף אחד מהצדדים לא יוצא ממנה נשכר, הרי שמדובר בעירוב הילדים במאבק אשר מתחולל בין ההורים. הדבר מכניס את הילדים להתלבטות, משום שלכאורה הם מוצאים את עצמם מחויבים לבחור באחד הצדדים – האם או האב, ולתמוך בו.

ייתכן שבשלבים הראשונים של התהליך הברירה הזאת נראית חיובית, אבל לאורך זמן ברור שהילדים יצאו נפגעים ממנה מאד. בחלק ניכר מהמקרים הילדים מאבדים קשר עם שני ההורים. לפעמים הם פשוט משנים צד ומותירים דווקא את ההורה המניפולטיבי לבדו.

 

להכריח חברים משותפים לבחור צד

לחלק ניכר מהזוגות שמתגרשים יש חברים משותפים. לעיתים קורה שאחד מבני הזוג מציב בפני חברים משותפים סוג של ברירה – אני או בן / בת הזוג שלי. ההיסטוריה מלמדת שבטווח הארוך, הניסיונות הללו פועלים כמו בומרנג כנגד מי שביצע אותם בפועל.

שוב, כמו בסעיף הקודם, בשלב כלשהו בתחילת הדרך הדברים נראים מבטיחים. אבל בהמשך חלק מהחברים מבין שעשו עליו מניפולציות. במקרה הטוב הוא ינתק קשר עם שני בני הזוג. במקרה הפחות טוב, הוא ינתק קשר דווקא עם מי שלחץ עליו לבחור צד.

 

על חשיבות השמירה על ערוץ תקשורת פתוח בין הצדדים בהליך הגירושין

מעבר לטעויות שהוזכרו לעיל, שגיאה נוספת שעלולה לעלות ביותר היא הימנעות משמירה על ערוץ פתוח עם בן או בת הזוג, גם תוך כדי הליך הגירושין. אמנם נכון לומר שבחלק ניכר מהמקרים היחסים בין בני הזוג עלו על שרטון ומקשים על שניהם לשמור על היגיון בריא. דווקא מהסיבה הזאת, שמירה על ערוץ פתוח עשויה להחזיר גם מחלוקות שעלולות להגיע לכדי פיצוץ, לפרופורציה הנכונה.

לפעמים מגלים, למרבה התדהמה, שגם בן או בת הזוג חוששים ושגם הם מוכנים להתפשר במקומות שבהם היה לכאורה ברור שאין פשרות. ערוץ פתוח אולי לא יתקן את המצב, אבל הוא בהחלט יכול לסייע לבני הזוג לסיים את הנישואין בכבוד ולא בתיעוב הדדי.

 

כיצד עורך דין גירושין יכול לסייע להימנע מטעויות בהליך הגירושין?

כבר ברגע שהליך הגירושין מתחיל, חשוב לפנות לעורך דין גירושין. ההמלצה החד משמעית כאן היא לפנות לבעל מקצוע מיומן המכיר את הנושא ויכול לחתור להסכם עם בן או בת הזוג. גם אם יש הסכם גירושין בין בני זוג, עלולים להיות חסרים בו סעיפים משמעותיים שעניינם ייחתך בבית המשפט.

עורך דין גירושין מייצג את הלקוח שלו במשפט הגירושין אבל גם מסייע לו לחתור לגירושין בהסכמה. זאת כאשר הוא בודק את ההצעות שמגיש בן או בת הזוג בעיניים מקצועיות. גם כאשר בני הזוג מחליטים להגיע לפשרה בהליך גישור, עורך דין גירושין אמון על הניסוח שלה ועל ההפיכה של הסכם הפשרה להסכם גירושין שבית המשפט יהפוך אותו לפסק דין מחייב.

 

התוכן באתר זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ומומלץ שלא להסתמך עליו בשום אופן. המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידע כללי בלבד ואינו מהווה בשום צורה תחליף לקבלת סיוע משפטי אישי מטעם עורך דין המתמחה בדיני משפחה. במידה ונדרש ייעוץ משפטי בנושא גירושין או סכסוכים משפחתיים, יש לפנות בהקדם האפשרי לליווי וייצוג של עורך דין בעל התמחות בדיני משפחה.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

מהם כללי הבוררות בהתחדשות עירונית?

התחדשות עירונית היא מושג המתאר תהליכי שיקום, שיפוץ ובנייה מחדש במרקמים עירוניים קיימים. מטרתה לשפר את איכות החיים בערים, לייעל את ניצול הקרקע ולחזק את