גירושין לבעלי עסקים

המורכבות הנוגעת להליך גירושין היא כללית ומשותפת לכולם, אך היא עולה מדרגה כאשר מדובר באנשים שהם בעלי עסקים. ברוב המקרים, בעלי עסקים ועצמאיים השקיעו כמות עצומה של זמן ואנרגיות בהקמת העסק, שכבר הפך לחלק מהם והמהות שלהם.

כלומר, מעבר לפרנסה, העסק לוקח מהם גם הרבה תעצומות נפש, ויש להתחשב בכך בכל הנושא של הליך הגירושין. גירושין לבעלי עסקים מתמקדים גם בפיתוח העסק ובהשקעה בו במשך השנים, הן רגשית והן כלכלית.

הליך מורכב של גירושין לבעלי עסקים

הנושא של גירושין לבעלי עסקים הוא כל כך מורכב, מפני שככל הנראה, במרבית המקרים, פיתוח וטיפוח העסק נעשו על חשבון חיי היחסים והזוגיות. הנושא לבטח השפיע על האינטימיות, על הילדים ועל חיי המשפחה, ונעשו ויתורים רבים שהביאו, בין השאר, לפיצוץ היחסים ולפירוק החבילה. הוויתורים אגב, הם דו כיווניים, כאשר גם הצד השני נאלץ לבצע אותם כדי לשמור על שלמות העסק והפרנסה של המשפחה.

 

עוינות בתוך גירושין לבעלי עסקים

יש דוגמאות רבות כיצד בעלי עסקים מבצעים ויתורים וזה כולל ויתור על חופשות, מתן שעות נוספות, הוצאות מרחיקות לכת, הלוואות, השקעות ועוד. כל הדברים הללו משפיעים וחלקם אף מעיבים על הקשר הזוגי, שצריך לקבל את הזמן ותשומת הלב שלו באופן מידתי.

בהרבה מאוד מקרים, בן או בת הזוג של בעל העסק מרגיש שני בחשיבותו, והעסק הוא הדאגה העיקרית לאורך כל היום. כתוצאה מכך, בהרבה מקרים מתפתחת עויונות כלפי העסק, או גרוע מכך, כלפי בן הזוג, דבר המוביל בחלק מהמקרים להליך גירושין לבעלי עסקים בעל כורחם.

 

הקושי בהליך גירושין לבעלי עסקים

הקושי של בעלי עסקים בישראל משחק גם הוא תפקיד מרכזי. הרי ידוע שעצמאים בישראל חווים קשיים מהמדינה, וזה בהחלט משפיע על הקלות שבה הם מנהלים את העסק.

במדינות מתוקנות, בעלי העסקים היו מקבלים הרבה יותר סיוע, ולבטח בתקופות של מגיפות או משברים כלכליים, וכך לא היו צריכים להתעסק עם העסק במשך 24 שעות ביממה.

אנשים לא תמיד חושבים על ההשלכות על בעלי העסקים בהיבט האישי והמשפחתי, אך זה בהחלט אחד הגורמים המרכזיים המובילים לגירושין בישראל. גירושין לבעלי עסקים הם נפוצים יותר ממה שנהוג לחשוב.

גירושין לבעלי עסקים
גירושין לבעלי עסקים

העסק תופס מקום מרכזי בגירושין לבעלי עסקים

העובדה כי העסקים תופסים מקום כל כך מרכזי בחייהם של העצמאים יכולים לגרום לעוינות ושנאה כלפי העסק. ככל שבן או בת הזוג מקבלים פחות יחס ותשומת לב, הם עלולים לפנות לתחומי עניין אחרים שאינם קשורים לעסקים או לחיים המקצועיים שלהם.

יש לא מעט מקרים בהם הזנחה של בן או בת זוג הובילה ליחסים בינאישיים עם אנשים אחרים, דבר שמוביל ברוב המקרים לגירושין. עם זאת, גירושין לבעלי עסקים הם מורכבים אפילו יותר, גם במקרים של בגידות וגניבות.

 

כיצד אופי הנכסים והכנסות עסק משפיעים על גירושין לבעלי עסקים

גירושין לבעלי עסקים שונים מהליך גירושין של אנשים המוגדרים כשכירים בכמה נקודות. ראשית, צריך להסתכל על אופי הנכסים וההכנסות של העסק, האם הנכס הוא משותף ומהי הערכת השווי שלו והאם יש נכסים נסתרים ולא מוחשיים הקיימים בעסק.

רק כך ניתן להכריע איך ניתן לחלק בצורה שווה את הנכסים והכספים שיצר העסק במשך השנים. מדובר בהליך מורכב וארוך, אותו קשה מאוד לנהל. עם זאת, כדי לצאת לדרך חדשה, חייבים לעשות אותו בצורה הנכונה והמדויקת ביותר.

 

גירושין לבעלי עסקים – הכנסות ושיקוף רמת ההשקעה

בניגוד לשכירים, ההכנסה המוצהרת של עצמאי אינה משקפת את רמת ההשקעה, המאמץ והשעות שהוא משקיע בעסק שלו. יש המון אלמנטים כי אי רישום כל התקבולים, שימוש במקורות העסק לצרכים אישיים, העסקה ושימוש בבני משפחה ועוד.

אי הבהירות הזו יכולה לגרום לבן או בת הזוג להבין כי ההכנסות אינן משקפות את הערך האמיתי של העסק, ובכך להטיל בו ספק, דבר שיבוא לידי ביטוי בחלוקת הנכסים והכספים שלאחר הגירושין. גירושין לבעלי עסקים כוללים המון פרמטרים שכלל לא באים לידי דיון במקרים אחרים.

 

גירושין לבעלי עסקים – חשיבות הגדרת העסק

עסק עצמאי הוא עסק משותף לבני הזוג, כאשר הוא הוקם לאחר שהתחתנו, וזאת גם אם העסק רשום רק על צד אחד, שכן לרישום הפורמאלי אין משקל בעיני בית המשפט. כתוצאה מכך, זכאי בן הזוג למחצית מהעסק, על פי שווי שנקבע על פי בית המשפט.

כאמור, להערת השווי במקרה של גירושין לבעלי עסקים יש מורכבת מובנית גדולה מאוד. ההערכות הבסיסיות לוקות בחסר וזה יכול ליצור יתרון בעיקר לבעל העסק עצמו. לכן, חשוב מאוד להישאר עם היד על הדופק, לשאול לגבי העסק, לדרוש חשבוניות ואף להיוועץ בעורך דין במקרה של פרידה.

 

מה בין נכסים נסתרים ולא מוחשיים ובין גירושין לבעלי עסקים?

נכסים נסתרים ולא מוחשיים הם חלק בלתי נפרד מהליך גירושין לבעלי עסקים עצמאיים. יש חובות שלא נרשמו, תביעות משפטיות, פטנטים, מכרזים, חוזים ארוכי טווח ועוד. יש, כאמור, מגוון רחב של אלמנטים השווים כסף, גם אם לא מוחשי, אלא בעתיד או כקונספט.

כל אלה צריכים להילקח בחשבון כאשר מעריכים את שוויו של העסק. כך למשל, אם קבלן זכה במכרז גדול, למרכז דיור שיהיה מוכן רק בעוד 10 שנים, זוהי קפיצה כלכלית גדולה מאוד בשווי העסק.

 

גירושין לבעלי עסקים – חשוב יותר מהנכסים הפיזיים

חשוב לזכור כי לבעלי עסקים יש את היכולת להשפיע על איך נראה העסק שלהם כלפי חוץ. הם יכולים, אם ירצו, לשחק עם המספרים ועם השווי כדי להציג תמונה שהיא שקרית. בהרבה מקרים, הם ינסו לעשות זאת כאשר הם נכנסים להליך גירושין.

לעסק, מן הסתם, יש משמעות גדולה מאוד בחלוקת הנכסים, לעיתים אף יותר מהנכסים הפיזיים כמו דירות ורכבים. לכן, זהו נושא שאסור להתפשר בו, במיוחד אם בן או בת הזוג תמכו בצד השני בעת הקמת העסק, וביצעו ויתורים משמעותיים לאורך השנים.

 

הליך גירושין לבעלי עסקים יכול להתקדם בכמה כיוונים שונים

הליך גירושים לבעלי עסקים יכול ללכת לכמה כיוונים שונים. אם המטרה היא לסיים את הקשר ברוח טובה, שני הצדדים יבצעו ויתורים ויהיו כנים אחד עם השני לגבי הערכת השווי של העסק.

מנגד, כאשר יש דם רע, מדובר בהליך שיכול לקחת זמן רב. צד אחד יצטרך להוכיח כי העסק שווה פחות והצד השני ינסה לקבל פיצוי על שנים של מחסור בתשומת לב ולטעון שהעסק שווה הרבה יותר מהנקוב.

 

גירושין לבעלי עסקים – למצוא את המתווה הנכון

הכניסה לשוק העבודה העצמאי היא מורכבת ובעייתית מאוד בהגדרתה, ובמיוחד במדינת ישראל. אנשים נשאבים לתוך מקום שקשה מאוד לצאת ממנו נשכרים אלא אם כן מבצעים ויתורים ועובדים מאוד קשה.

השוק העצמאי הוא מורכב וקשה מאוד להעריך שווי של עסק, ולבטח כאשר נעשים עסקאות לטווח רחוק. כל הנושא הזה משפיע מאוד על חיי המשפחה והזוגיות, וכאשר זוג נכנס להליך גירושין לבעלי עסקים יש המון דברים שיש לקחת בחשבון.

מעבר לילדים ולנכסים האחרים, שצריכים להוות את הדאגה העיקרית, יש את הנושא של העסק והחלוקה שלו. בגלל שבחלק מהמקרים, זה בדיוק מה שגרם לפרידה, יש צורך למצוא את המתווה הנכון שיסתיים עם חלוקת נכסים הוגנת לכל הצדדים.

אכן, הליך זה נחשב מורכב מכיוון שברוב המקרים, כשמדובר בהליך גירושין של בעלי עסקים, הגירושין נובעים בעקבות טיפול בעסק שנעשה על חשבון היחסים והזוגיות בין השניים. כך שהדבר השפיע על חיי המשפחה והזוגיות ונעשו ויתורים שכנראה הובילו לקושי ביחסים ולהחלטה שיש צורך להיפרד.
חשוב לדעת שאם יש לבני הזוג עסק עצמאי שהוקם לאחר החתונה שלהם, הוא נחשב כמשותף לשניהם (גם במצבים שבהם העסק רשום על אחד משני בני הזוג). חשוב לדעת שהתוצאה של מצב זה היא שבן הזוג זכאי למחצית מהעסק לפי השווי שבית המשפט יקבע.
הליך גירושין מסוג זה יכול להסתיים ברוח טובה, בעת ששני בני הזוג מבצעים ויתורים ומדברים בכנות אודות הערכת השווי של העסק. במקרים פחות טובים, יהיו ניסיונות מצד אחד להוכיח שהעסק שווה פחות בזמן שהצד השני ינסה לטעון ההפך.
במצב של גירושין לבעלי עסקים עם ילדים, עשויים להיות על המאזניים גם נכסים של שני בני הזוג, דבר שמוסיף דאגה וקושי בעת הפרידה. זו הסיבה לכך ששני הצדדים צריכים לשים לב כי הם עושים את כל הדרוש למציאת את המתווה הנכון וכי הם מבצעים וויתורים בעת הצורך.
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא