גירושין בין בני זוג חסרי דת

במדינת ישראל חיים כ – 9 מיליון אנשים הבאים מרקעים ועדות שונות. הדת המרכזית היא כמובן היהדות, אך יש קהילות גדולים של מוסלמים, דרוזים ונוצרים. ארבע הדתות הללו הן הדתות הבולטות והמוכרות בארץ, אך יש עוד מספר דתות מיעוט, כמו סיקים והינדים, ומהגרים פוסט סובייטים, אשר נחשבים לחסרי דת.

חסרי דת מקבלים מעמד מעט שונה בישראל, שבא לידי ביטוי במיוחד כאשר אותם אנשים מתחתנים או מתגרשים. גירושין בין בני זוג חסרי דת בישראל הם מורכבים, אך כמו כל דבר הקשור לקשרים זוגיים בישראל, יש לכך פתרון.

מי הם חסרי הדת?

בישראל, כאמור, יש המון דתות, אך רק 4 מהן מוכרות ומטופלות בצורה מוסדרת בנושא נישואים וגירושין. חסרי דת בישראל אשר רוצים להתחתן בשיטת הנישואים האזרחיים יוכלו לעשות זאת, אך כאשר היחסים יעלו על שרטון, הם גם יצטרכו להתגרש בהתאם.

גירושין בין בני זוג חסרי דת יכולים להתבצע בהליך אזרחי, ועליהם לפנות לבית הדין לענייני משפחה או לרשם הזוגיות, במקרה שרשמו את עצמם כזוג נשוי בישראל, על מנת לקבל את הזכויות והחובות של זוגות נשואים בישראל.

 

גירושין בין בני זוג חסר דת – ברית הזוגיות

עבור בני זוג חסרי דת בישראל, יש אפשרות לקשור את עצמם באמצעות ברית הזוגיות לחסרי דת – דרך מקורית ופרקטית עבור אותם אנשים. במקרה כזה, כאשר הם רוצים לסיים את הקשר, הם צריכים רק לפנות לרשם הזוגיות ולבקש לבטל את הקשר.

עם זאת, גירושין בין בני זוג חסרי דת יכולים להסתבך כאשר רק אחד מבני הזוג מבקש להתיר את ברית הזוגיות ולמחוק את הרישום אצל רשם הזוגיות, ובן או בת הזוג שלו אינם מעוניינים בכך. במקרה כזה, יצטרך העותר לפנות לבית המשפט לענייני משפחה ולהיכנס להליך משפטי להשגת תעודת הגירושין.

 

גירושין בין בני זוג חסר דת – פטירה או פרידה

ישנן 3 סיבות להתרה ומחיקה של ברית לחסרי זוגיות: סיום הזוגיות, פטירת אחד מבני הזוג, או נישואים רשמיים. הנישואים יכולים להיות נישואים אזרחיים בחו"ל, או נישואים רשמיים של אחד מבני הזוג לבן זוג אחר.

יש הרבה מקרים בהם ברית לחסרי זוגיות נעשית מצרכים פורמליים, והזוג לא באמת נשוי. במקרה כזה, גירושין בין בני זוג חסרי דת הם קלים יותר, מפני שהם כוללים רק פנייה רשמית למחיקת הרישום אצל רשם הזוגיות. אגב, מחיקת הרישום אצל רשם הזוגיות כרוכה בתשלום.

גירושין בין בני זוג חסרי דת
גירושין בין בני זוג חסרי דת

איך מבצעים הליך גירושין בין בני זוג חסר דת

יש הבדל מהותי בין בקשה למחיקת ברית זוגיות בין חסרי דת בהסכמה לבין כזו אשר נעשית ללא הסכמה. כאשר המחיקה נעשית בהסכמה ובעקבות מוות, צריך להוסיף את תעודת הפטירה. אם הבקשה מוגשת בעקבות נישואים אזרחיים פורמליים, יש לצרף את תעודת הנישואים.

אם הבקשה להתרה נעשית מכל סיבה אחרת, הזוג יקבל זימון לרשם הזוגיות ואם הוא יתרשם שהם פשוט רוצים להתיר את הקשר ולהיפרד, הוא ימחק את הרישום. במקרה כזה, גירושין בין בני זוג חסרי דת הוא קל ופשוט מאוד, וכולל תשומת לב לפרוצדורה הבירוקרטית והלוגיסטית.

 

גירושין בין בני זוג חסר דת – הסכמה או אי הסכמה

מן העבר השני, גירושין בין בני זוג חסרי דת ללא הסכמה הם מורכבים יותר, שכן יש צורך בפנייה לבית משפט לענייני משפחה בבקשה ליישוב סכסוך. חשוב מאוד לפנות לייעוץ משפטי לפני הגשה שכזו, שכן היא מגיעה עם הרבה מאוד אלמנטים שיכולים להעמיד את רכושו ונכסיו של העותר בסכנה.

עם זאת, לזוג ניתנת חצי שנה להגיע להסדר לאחר הפנייה, ייתן בית הדין פסק דין המאפשר להתיר את ברית הזוגיות. לאחר קבלת פסק הדין, צריך גם לפנות אל רשם הזוגיות על מנת שימחק את הנישואין, ואף לצרף את פסק הדין.

 

 גירושין בין בני זוג חסרי דת והימנעות מבית הדין הרבני

אנשים אשר מוגדרים חסרי דת בישראל מגיעים אל הרבה מאוד מקרים בהם הם מרגישים בחסרון מובנה. עם זאת, אנשים כאלו אשר לא רוצים להיות כבולים לבית הדין הרבני, ימצאו כי התהליך של גירושין בין בני זוג חסרי דת הם קלים ונוחים הרבה יותר.

העובדה שמדינת ישראל היא אינה מופרדת מדת, דווקא מקשה מאוד על חלק גדול וחילוני באוכלוסיה. כאשר אפשר לבטל את תעודת הזוגיות או להתגרש ללא צורך לפנות לבית הדין הרבני, אנשים רבים רואים זאת כיתרון ענק.

 

על הפופולריות של נישואים אזרחיים בהקשר לגירושין בין בני זוג חסרי דת

הנישואים האזרחיים הפכו בשנים האחרונות להרבה יותר פופולאריים, ובכל מקרה, כאשר מסתכלים על נתונים הגירושים בשנים האחרונות בישראל, רואים שכשליש מהזוגות שגם מתחתנים, גם מתגרשים בסופו של דבר.

אל הסטטיסטיקה הזו נכנסים גם אותם חסרי דת, שמתחתנים בטקסים אזרחיים, אך בסופו של דבר, רוצים גם להתגרש. הנושא של גירושין בין בני זוג חסרי דת כאמור, יכול להיות הרבה יותר פשוט, כאשר הוא אינו נוגע לבית הדין הרבני ובנוסף, יש גם את ברית הזוגיות, שמקנה מעמד מסוים בתוך החברה הישראלית.

 

היתרונות בהליך גירושין בין בני זוג חסר דת

ההימנעות של חסרי הדת מהמוסד הרבני מקנה להם יתרון, אך עדיין מדובר על הליך פרוצדורלי אשר נוגע רק להפרדת הקשר. כלומר, הזוג יכול להיפרד רשמית אצל רשם הזוגיות, אך כל הנושא של ילדים ונכסים צריך לקבל את יחסי בבית המשפט לענייני עבודה, לבטח אם יש סכסוך בנוגע לעניין.

אגב, מעבר למהגרים הפוסט סובייטים והדתות הקטנות בישראל, יש בישראל קבוצה קטנה של מפורסמים שביקשו לפני מספר שנים מעמד של חסרי דת, לאור אתאיסטיות וריחוק מהדת היהודית.

הקבוצה הזו אף קיבלה את מעמדה וכעת היא חלק מהקהילה הזו, וצריכה אף להתמודד עם חוקי הנישואים וחוקי גירושין בין בני זוג חסרי דת בדיוק כפי שמתמודדים חסרי הדת האחרים.

 

חופש פעולה בהליך גירושין בין בני זוג חסר דת

להיות מיעוט בכל מדינה זה קשה, ובמיוחד בנושא דת. במדינת ישראל הקושי עולה מדרגה, לאור העובדה שלכל דת יש את המוסד המתאים לה מבחינת כפיפות דתית בענייני נישואין וגירושין.

גירושין בין בני זוג חסרי דת הם קצת יוצאי דופן, שכן הם מנותקים ממוסד הרבנות ומאפשרים יותר חופש פעולה. מדובר באחד המקרים היחידים, לבטח אם מדובר באנשים חילוניים, אשר יש יתרון מובנה למיעוט בתוך מדינה. אין זה מקרה של ליברליזם, אלא פשוט פרצה שצריך לדעת ולנצל על הצד הטוב ביותר.

 

גירושין בין בני זוג חסר דת – לסיים על הצד הטוב ביותר

גירושין בין בני זוג חסרי דת הם בסופו של דבר תהליך שהוא אינו מורכב, אך כזה שיכול להסתבך אם אין הסכמה לגבי הנכסים והילדים. בעיקרון, ברית זוגיות לחסרי דת היא בהחלט מספקת, ואפשר להירשם אצל רשם הזוגיות ולסגור את הסיפור.

אם הבחירה היא ללכת על נישואים אזרחיים, אז יש צורך ברישום אצל רשם הזוגיות, אך במקרה של גירושין בין בני זוג חסרי דת יהיה צורך גם בפנייה לבית המשפט לענייני משפחה כדי לפתור נושאים של משמורת ילדים וחלוקת נכסים.

היכולת להימנע מבית הדין הרבני במקרים הללו היא מבורכת ומונעת טקסים משפילים, ודיונים לגבי אפשרות מתן הגט. בסה"כ צריך להתמודד מול בירוקרטיה לא נעימה, שבסופו של דבר לרוב מסתיימת על הצד הטוב ביותר.

במצב שבו רק אחד מבני הזוג מבקש להתיר את ברית הזוגיות,, בזמן שהצד השני אינו מעוניין בהליך זה, העניינים עשויים להסתבך. מכיוון שבמקרה זה, יצטרך העותר להיכנס אל הליך משפטי ולפנות אל בית המשפט לענייני משפחה בשביל להשיג תעודת גירושין.
בשנים האחרונות הנישואים האזרחיים נהפכו לפופולריים יותר בישראל. בנוגע לסטטיסטיקה בכל הנוגע לגירושין בין בני זוג חסרי דת, נכון לרגע כתיבת מילים אלו, נמצא כי שליש מכל הזוגות שהם חסרי דת שמתחתנים, מתגרשים בסופו של דבר.
גירושין בין בני זוג חסרי דת נחשבים ליוצאי דופן בכל תחום הגירושין מכיוון שהם מנותקים מהרבנות. בזמן שבמצבים אחרים של גירושין יש צורך להתייצב ברבנות, בגירושין אלה אין צורך לעשות כך. מצב שכזה מאפשר בעצם חופש פעולה. מדובר בפרצה שצריך לדעת לנצל אותה.
גירושין בין בני זוג חסרי דת זהו אינו תהליך מורכב, מכיוון שניתן להירשם אצל אשם הזוגיות ובכך לסיים את ההליך. אך חשוב לציין כי גירושין מסוג זה עלולים להסתבך במצבים שבהם אין הסכמה לגבי הנכסים המשותפים או לגבי משמורת של הילדים.
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

מהם כללי הבוררות בהתחדשות עירונית?

התחדשות עירונית היא מושג המתאר תהליכי שיקום, שיפוץ ובנייה מחדש במרקמים עירוניים קיימים. מטרתה לשפר את איכות החיים בערים, לייעל את ניצול הקרקע ולחזק את