איך מתחיל הליך גירושין

איך מתחיל הליך גירושין זו סוגיה אשר עולה פעמים רבות אחרי שאחד או שני הצדדים בזוגיות מחליטים שהגיע הזמן לסיים את הנישואין וללכת איש איש לדרכו. אין עוררין על כך שהליך גירושין הוא הליך מורכב עבור בני הזוג שבוחרים לפרק את נישואיהם ועבור בני משפחתם.

סוגיות רבות עומדות בפני בני הזוג העומדים להתגרש ובכללן: מה יחשבו ההורים? כיצד יגיבו הילדים? איך נתמודד עם השינוי בפן הפיננסי? וכיוצא באלו. אולם ראשיתו של כל הליך גירושין הוא בהבנת ההיבטים המעשיים של ההחלטה. לכן במדריך שלפניכם בחרנו לדון בשאלה: איך מתחיל הליך גירושין ובמה זה כרוך.

השלב הראשון בהליך גירושין – פניה לעורך דין גירושין

תחילתו של כל הליך גירושין, בדומה להחלטות משמעותיות אחרות בחיינו הבוגרים, הוא בקבלת החלטה מודעת. כשאחד מבני הזוג הנשואים מגיע למסקנה כי ברצונו להיפרד לצמיתות מבן או בת הזוג לו נישא, חשוב להבין שסוף מעשה במחשבה תחילה, ולמה הכוונה? לפני שאתם רצים לספר לבני זוגכם שהגיע הזמן "לפרק את החבילה" חשוב קודם כל ליצור קשר באופן דיסקרטי עם עורך דין גירושין, היינו – עורך דין המתמחה בדיני משפחה.

 

על חשיבות הפנייה לייעוץ משפטי מקצועי בהליכי גירושין

לליווי המשפטי בהליכי גירושין חשיבות מכרעת. זאת לאור העובדה שמדובר על הליך סבוך ורגיש ביותר עבור כל הצדדים המעורבים בו. יתר על כן, לאופן שבו תתנהלו בתחילת הליך הגירושין שלכם, להחלטות שתקבלו ולפעולות שתעשו, יכולות להיות השלכות בהמשכו, ולכן מוטב לפנות בראש ובראשונה לעורך דין המתמחה בתיקי גירושין ותביעות גירושין, כדי להבין את המשמעויות הנלוות לכל צעד בו תנקטו.

חשוב לזכור כי במידה ויש לכם ילדים משותפים, כל בחירה שתעשו תשפיע בסופו של דבר גם עליהם. כך שמעורבותו של עורך דין בתהליך היא חיונית גם עבורם. עורך דין גירושין יסייע לכם גם להבין כיצד לפעול בחוכמה בנוגע לחלוקת הממון והרכוש המשותף לכם ולבן / בת זוגכם וידריך אתכם גם בנוגע לנושא המגורים והתנהלות בפן העסקי, ככל ואתם מנהלים עסקים משותפים.

 

השלב השני בהליך גירושין – פתיחת הליכי גישור לגירושין (כן, החוק מחייב זאת)

החל מחודש יולי בשנת 2016, אז נחקק חוק המהו"ת, המוכר גם בתור החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה, או "חוק גישור חובה", לפני שניתן לפתוח באופן רשמי בהליך גירושין, מול הרבנות או בית המשפט לענייני משפחה, מחויב הזוג המעוניין להתגרש לפנות להליך גישור.

איך מתחיל הליך גירושין
איך מתחיל הליך גירושין

משמעות הדבר הינה שבני הזוג ידרשו לפנות לאחד מבתי הדין הרבניים בישראל או לאחד מבתי הדין לענייני משפחה, ולהגיש לפתחם מסמך שנקרא "בקשה ליישוב סכסוכים". במסמך זה לא נדרש פירוט של טיב המחלוקת בין בני הזוג.

על פי חוק המהו"ת, לאחר שהוגשה הבקשה ליישוב סכסוך, יחול באופן אוטומטי צו עיכוב הליכים למשך 45 ועד 60 ימים. במסגרת חלון הזמן הזה, לא ניתן יהיה לקדם את תביעת הגירושין באף ערכאה משפטית ובני הזוג למעשה ידרשו להגיע לארבע פגישות גישור ביחידות הסיוע מטעם הערכאה השופטת הנבחרת.

מטרתן של שיחות אלו הינה לנסות וליישר את ההדורים, ולהגיע להסכמות משותפות בין בני הזוג, בשאיפה לייתר את הליך הגירושין. פגישות גישור אלו ידועות גם בכינוי שיחות מהו"ת (קיצור של: "מידע היכרות ותיאום"), והנוכחות בהן היא בגדר צו בית משפט המחייב את שני בני הזוג.

 

השלב השלישי בהליך גירושין – פתיחת תיק גירושין ברבנות או בבית דין לענייני משפחה

ככל ששיחות המהו"ת העלו חרס ובני הזוג לא הצליחו להגיע להסכמות משותפות במהלכן, בחלוף 60 ימים מהמועד בו הוגשה הבקשה ליישוב הסכסוך, העובדים ביחידת הסיוע ימליצו למגישי הבקשה על מסגרת הטיפול המתאימה ביותר לדעתם ליישוב הסכסוך הזוגי. מגישי הבקשה ידרשו לקבל להחלטה בתוך פרק זמן בן עשרה ימים ממועד קבלת המלצתם של עובדי יחידת הסיוע בנוגע להמשך הטיפול בבקשתם: הליך גישור, ייעוץ זוגי, יישוב ההליך ביחידת הסיוע, או הליך גירושין בהסכמה.

היה ובשלב זה הצדדים יחליטו שברצונם להמשיך להגשת תביעת גירושין, צו עיכוב ההליכים יוארך למשך 15 ימים נוספים, שנועדו לאפשר לזוג לחזור בו מהחלטתו למרות הכל. לאחר 15 הימים הללו, בן הזוג שהגיש את הבקשה ליישוב הסכסוך במקור, יקבל הזדמנות להגיש תביעת גירושין  לערכאה שבחר במשך 15 הימים הבאים.

 

האם יש הבדל בין פתיחת תיק גירושין בבית דין לענייני משפחה לבין בית דין רבני?

בנוגע לתהיה שמעסיקה ישראלים רבים: היכן עדיף לי לפתוח את תיק הגירושין, אין תשובה חד משמעית. זאת משום שכל מקרה לגופו. אולם באופן עקרוני, ניתן לטעון שבית הדין לענייני משפחה נשען בפסיקותיו על הדין האזרחי ונחשב כערכאה ליברלית יותר, בעוד שבית הדין הרבני פועל בעיקר על פי דין תורה, על כל המשתמע מכך.

יתרה מכך, ישנה טענה שנשמעת רבות כי בתי הדין הרבניים נוטים להיטיב יותר עם הצד הגברי בתביעת הגירושין ולכן אישה שמעוניינת למצות את זכויותיה בהליך הגירושין, מוטב לה שתמהר להגיש את תביעת הגירושין לפני בעלה לבית הדין לענייני משפחה.

גם בנושא זה, הכוונה מעורך דין גירושין, יכולה לסייע בקבלת ההחלטה הנכונה עבורכם, בהתאם לנסיבות הפרטניות שלכם.

 

על עריכת הסכם גירושין מול עורך דין כדרך לקצר תהליכים בהליכי גירושין

כפי שוודאי הבנתם בשלב זה, הליך גירושין הוא דרך ממושכת שנוטה להתארך וקשה לצפות מראש כמה תימשך בפועל. למרבה המזל, כיום ישנה חלופה מקובלת ולגיטימית להליכי הגירושין המסורתיים, והיא עריכת הסכם גירושין באמצעות עורך דין גירושין הפועל על תקן מגשר.

עריכת הסכם גירושין, או בשמותיו הנוספים – גירושין בהסכמה או גירושין בשיתוף פעולה, היא אלטרנטיבה יעילה ומהירה בהרבה מהגשת תביעת גירושין סטנדרטית. גם כאן, הפתרון של פניה להליכי גישור קיים בהחלט למעוניינים בו. אולם להבדיל מהליכי הגישור במסגרת פגישות המהו"ת שמתחייבות בהליכי גירושין בבתי המשפט בישראל, בהליך גישור פרטי הצדדים רשאים לבקש ליווי מטעם עורך דינם כבר משלב פגישת הגישור הראשונה.

 

מדוע מומלץ להתחיל את הליך הגירושין בעריכת הסכם גירושין מול עורך דין?

אחד היתרונות הבולטים בעריכת הסכם גירושין כחלופה להגשת תביעת גירושין רגילה, טמון בכך שהסכם כזה מאפשר לבני הזוג ללבן מבעוד מועד את כל נקודות המחלוקת ביניהם ולהגיע להסכמות שמשקפות את האינטרסים של שניהם, ורק לאחר שההסכם יחתם, לפנות לרבנות או לבת הדין לענייני משפחה במטרה להקנות לו גושפנקא משפטית מחייבת.

באופן זה ניתן לנהל את הליך הגירושין באווירה ניטרלית וידידותית יותר ולקצר את ההליך באופן ניכר, מה שתורם במידה רבה גם לרווחתם של בני הזוג ומקל גם על הילדים.

 

התוכן באתר זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ומומלץ שלא להסתמך עליו בשום אופן. המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידע כללי בלבד ואינו מהווה בשום צורה תחליף לקבלת סיוע משפטי אישי מטעם עורך דין המתמחה בדיני משפחה. במידה ונדרש ייעוץ משפטי בנושא גירושין או סכסוכים משפחתיים, יש לפנות בהקדם האפשרי לליווי וייצוג של עורך דין בעל התמחות בדיני משפחה.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא