תשלומים עיתיים בין בני זוג מתגרשים

הליכי גירושין הם קשים כל כך בגלל המון אספקטים שונים, כאשר אחד הקשיים הגדולים הוא הנושא הכלכלי, לבטח אם היה פער משמעותי בהכנסות בין בני הזוג. הפערים הללו יכולים ליצור הבדלים גדולים מאוד ברמת החיים של הצד השני והילדים לאחר הגירושין ולכן צריך למצוא לכך פתרון.

תשלומים עיתיים בגירושין יכולים לגשר על הפער הזה, ללא שום קשר לתשלומי המזונות. הם אלו שנועדו לקיים את עיקרון איזון המשאבים ולדאוג לכך שאיכות החיים של הצד השני לא תרד בצורה משמעותית, כפי שנסביר בשורות הבאות.

מה הם תשלומים עיתיים בין בני זוג מתגרשים

בהרבה מקרים, יש פערים עצומים בין שני הצדדים. האב הוא איש הייטק או עורך דין בעל שכר גבוה מאוד, והאם הסתפקה במשרה חלקית או בקריירה בחינוך ומשתכרת בסכום שהוא קרוב למינימום.

כאשר מגיעה הפרידה, האם וילדיה צריכים לשמור על רמת החיים שלהם, כאשר ברמת הילדים, מדובר גם באינטרס של האב. לכן, עקרון איזון המשאבים נכנס לתוקף וגורס כי יש כמה אופציות לייצר את אותו איזון. הנושא של תשלומים עיתיים בגירושין הוא רלוונטי, אך יש גם אופציות של נכסי קריירה ותשלום חד פעמי.

 

תשלומים עיתיים בגירושין – לגשר על הפערים

הפערים הללו, אם לא נסגרים, יכולים ליצור ירידה משמעותית באיכות החיים של אחד הצדדים. כולל הפסקת חוגים לילדים, ואפילו הצטמצמות משמעותית באלמנטים בסיסיים כמו איכות האוכל או הפסקת מנוי לחדר כושר. אי אפשר לגרום למצב קיצוני כזה, ולבטח כאשר צד אחד תמך בצד השני כאשר הוא טיפס לפסגה במשך השנים.

ההנחה היא שהצד הדומיננטי מבחינה כלכלית לא יכול היה להרוויח את הסכומים שהרוויח ולהתקדם כלכלית, ללא הסיוע של הצד השני, בפן של הטיפול בילדים והתמיכה. לכן, תשלומים עיתיים בגירושין הם מתבקשים, אם האופציה של נכסי קריירה או תשלום חד פעמי לא מתממשת.

 

איך מתבצע החישוב של תשלומים עיתיים בין בני זוג מתגרשים

תשלומים עיתיים בגירושין הם למעשה סכומים שעוברים מהצד הדומיננטי לצד החלש בכל חודש, למשך תקופה מסוימת, אשר משקפים את הפערים הכלכליים בין הצדדים, וללא קשר לתשלום המזונות.

כלומר, אם צד אחד מרוויח כ-30,000 שקלים נטו, והצד השני מרוויח שכר מינימום, הרי שמעבר לשכר המזונות, הצד הדומיננטי יצטרך להעביר סכום נוסף של בין 4,000 ל-5,000 שקלים בכל חודש כדי לפצות על אותם פערים.

התשלום החודשי הוא מוגבל לתקופה ו/או למשך התקופה שהצד הדומיננטי ימשיך להרוויח את אותו סכום הנטו שלו. אם הסכום ישתנה לטובה או לרעה, גם הסכום שיעבור כתשלום עיתי יתעדכן.

תשלומים עיתיים בין בני זוג מתגרשים
תשלומים עיתיים בין בני זוג מתגרשים

האלטרנטיבות לביצוע תשלומים עיתיים בין בני זוג מתגרשים

ישנן כאמור שתי אלטרנטיבות בנושא של תשלומים עיתיים בגירושין והן תשלום חד פעמי או נכסי קריירה. תשלום חד פעמי הוא כאמור תשלום שמתחייב הצד הדומיננטי להעביר לצד החלש, כבר בזמן החתימה על הגט.

לרוב יהיה מדובר בסכום גדול ויש אנשים שאף לוקחים הלוואה כדי להעביר את הסכום, שכן אין להם אותו בצורה נזילה.

מדובר בהסכם מעט מורכב, שכן התשלומים הללו יכולים לגדול או לקטון עם השנים, כך שיש פה סוג של הימור. רוב האנשים מייצרים את ההסכם הזה רק אם הם רוצים לנתק קשרים לחלוטין, ולא להתעסק עוד עם הצד השני.

 

נכסי קריירה בתשלומים עיתיים בין בני זוג מתגרשים

האלטרנטיבה הנוספת למסלול של תשלומים עיתיים בגירושין הוא נכסי קריירה. למעשה, מדובר על הנכסים המשותפים של השניים. אם לזוג יש נכס בשווי 2 או 3 מיליון שקלים, והפערים בין השניים מסתכמים בכמחצית מהסכום, יכול למעשה הצד הדומיננטי לוותר על חלקו בנכס, ולהעניק אותו לצד השני, בתמורה לויתור על תשלום עיתי.

גם כאן, יש מורכבות גדולה, שכן יש חשיבות לערך הנכס, למיקום הילדים, לערך העתידי של הנכס ולמערכת היחסים בין בני הזוג. כמובן שיש חשיבות גם לערך הסנטימנטלי של הנכס ולקרבה של בני המשפחה מאחד הצדדים לאותו נכס.

 

הליך גישור כאמצעי להסדר תשלומים עיתיים בגירושין

את ההסכם לגבי תשלומים עיתיים בגירושין לרוב משיגים באמצעות הליך גישור. קשה מאוד להגיע להסכמים של העברת כספים או נכסים בצורה מסודרת בבית המשפט, ולכן, מגשרים עושים את עבודת הקודש שמאפשר לאנשים להשיג את העסקאות הטובות ביותר עבורם.

הליך גישור מסודר כולל לרוב גם תמיכה מנטלית ופסיכולוגית והוא מתנהל בצורה נעימה וטובה יותר. כך, יכולים בני הזוג להתנהל מחוץ לכותלי בית המשפט, לעשות זאת בפלטפורמה נכונה, לחסוך כסף וגם להלבין את העניינים ביניהם בצורה נעימה, גם אם מערכת היחסים נגמרה בצורה קשה.

 

תשלומים עיתיים בין בני זוג מתגרשים – לבחור את הדרך הנכונה

בסופו של דבר, כל אחד רוצה להרוויח מהסכם הנישואים שלו, גם אם מדובר בהליך גישור. אף אחד לא רוצה להרגיש מופסד, ויש כמובן את נושא הילדים שצריך לקבל טיפול כלכלי ראוי. הבחירה בין תשלומים עיתיים בגירושין לבין האלטרנטיבות היא קשה, ויש המון פרמטרים שצריך לקחת בחשבון.

אנשים שרוצים להיכנס לעובי הקורה, יבצעו הערכת מחיר של שמאי על הנכס, יבדקו מה האופק העתידי שלהם בעבודה, ויבצעו הערכות כלכליות כדי לדעת באיזו דרך לבחור. ההבדלים בין הדרכים יכולים להיות משמעותיים מאוד, ולכן אסור לקחת זאת בקלות ראש.

 

תשלומים עיתיים בגירושין – חשיבותו של ייעוץ משפטי איכותי

הדרך היא לא תמיד קלה ופשוטה, שכן יש אנשים שיבצעו מהלכי נגד שיקשו על הנושא. כך למשל, יש דוגמאות של אנשים שלקחו עבודות זמניות בתמחור נמוך כדי להימנע מהנושא של תשלומים עיתיים בגירושין או אפילו התפטרו או מכרו נכסים במהרה.

במקרים כאלה, יש סבירות גבוהה שגישור לא יעזור, ויש לפנות לבית המשפט כדי לקבל עזרה. בכל מקרה, ההתייעצות עם עורכי דין בנושא הכלכלי בתוך עולם הגירושין היא קריטית. יש לעשות מאמץ ולהתייעץ עם איש מקצוע איכותי כדי שיידע לכוון אתכם אל עבר הדרך הנכונה.

 

תשלומים עיתיים בין בני זוג מתגרשים בדרך להתנהלות כלכלית נכונה

היתרון בנושא של תשלומים עיתיים בגירושין הוא ברור. אנשים מקבלים סכום חודשי וכך יכולים להתנהל כלכלית בצורה נכונה יותר. זאת לעומת תשלום חד פעמי או זכאות על נכס, שכן יש פיתוי גדול לבצע מכירה או לבזבז את הכסף במכה. יש אנשים שאף מבקשים תשלום חודשי כאשר הם זוכים בלוטו, וזאת על מנת להיות בשליטה על הכסף, לא להתפזר ולדעת להשתמש בכסף בצורה נכונה ובחוכמה לאורך זמן.

 

לסיכום

הליך גישור הוא הליך שכל זוג מתגרש צריך לשאוף אליו. אף אחד לא רוצה להיגרר אל סחבת בית המשפט ולהוציא כספים רבים רק כדי להיות תלוי בחסדי השופט. רוב הבעיות הן בנושא הכלכלי, וזה משהו שמגשר טוב יכול לפתור.

כאשר יש פערים עצומים בין ההכנסות של שני בני הזוג, זה רק הגיוני ליצור איזון שיטיב עם הילדים ויפצה את הצד החלש יותר, שככל הנראה הקריב מעצמו ותרם להתקדמות המקצועית של הצד הדומיננטי יותר.

לכן, תשלומים עיתיים בגירושין הם פתרון איכותי מאוד, ולבטח כאשר בוחנים את החלופות – תשלום חד פעמי או נכסי קריירה. כך, אפשר להתנהל נכונה בצורה כלכלית, להיות שקולים יותר ולהצליח לגשר על הפערים שנוצרו עם השנים, לטובת כל המעורבים בדבר.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא