חלוקת רכוש בגירושין

בני זוג אשר מתגרשים חווים קשת שלמה של קשיים רגשיים, שגם עולים מדרגה כאשר מגיעים לפן הפרקטי. יש את עניין המשמורת על הילדים, אך באותה נשימה, יש גם את נושא חלוקת הרכוש.

חלוקת הרכוש בגירושין מהווה סיפור מורכב עם השלכות מרחיקות לכת על איכות החיים של כל אחד מבני הזוג לאחר הפרידה. זה משהו שצריך להיעשות בעדינות האפשרית, עם התבוננות על אספקטים חוקיים לטווח הקצר והארוך כאחד. חשוב מאוד לדעת כמה דברים לפני שמחלקים את הרכוש.

על תהליך חלוקת הרכוש בגירושין

במהלך התהליך של חלוקת רכוש בגירושין מתגלה לרוב ניגוד אינטרסים ברור בין הגבר לאישה. המחלוקת הגדולה ביותר היא, כמובן, במקרה שיש דירה משותפת. לרוב, יצטרך לשלם אחד מהם סכום משמעותי על הסכום לגור בבית. ישנם מקרים בהם לאנשים אין את הסכום הזה, או שהם אינם רוצים לגור בבית, אלא לשכור או לקנות בית במקום אחר.

במקרים אחרים, שני בני הזוג לשעבר מעוניינים בבית, וזה משמעותי מאוד, לבטח אם יש גם מאבק משמורת המתנהל במקביל. החוק לא מאוד ברור בנושא הזה, ולכן נושא הרכוש הופך לסלע מחלוקת מרכזי בהרבה מאוד מקרי גירושין, גם אם נושא הילדים מסתדר באופן טבעי.

 

המחלוקות הנוגעות לחלוקת רכוש בגירושין

כמובן שעיקר המחלוקות בתהליך של חלוקת רכוש בגירושין נובעות מרכוש שנוי במחלוקת. כלומר, רכוש שנקנה בכסף משותף וכעת צריך לדעת לקבוע את שוויו, כדי שיהיה ניתן לחלקו בצורה שווה. חשוב לציין שכל זכות שיש לה שווי כלכלי ונצברה במהלך הנישואים תחולק בין בני הזוג בחלקים שווים.

יש גם לשים לב למקרים בהם אחד מבני הזוג לא מעורה בעניינים מבחינה פיננסית, דבר שפותח פתח לצד השני לבצע מניפולציות כמו פתיחת חשבונות בחו"ל. תשומת הלב לפרטים היא חשובה מאוד.

 

הסכמי ממון והמשמעות שלהם לעניין חלוקת רכוש בגירושין

אחד הדברים הכי קריטיים בנושא של חלוקת רכוש בגירושין הוא קיום או היעדר הסכם טרום נישואים. מדובר בהסכם שקובע מראש את חלוקת הרווחים במקרה של פרידה, וזאת כאשר אחד מבני הזוג נכנס לנישואים ממקום מבוסס, והשני ממקום נמוך יותר.

מדובר במסמך שלא קל להציע אותו לצד השני, ולא קל לחתום עליו מנגד. אנשים מתייחסים לנישואים שלהם כמשהו שיחזיק מעמד לנצח. עם זאת, כ-30 אחוז מהנישואין בישראל בשנים האחרונות מסתיימים בגירושין ולכן, זהו מסמך קריטי שיכול למנוע הרבה מאוד בעיות בעתיד.

חלוקת רכוש בגירושין
חלוקת רכוש בגירושין

חלוקת רכוש בגירושין – רישום וצווי מניעה

אנשים רבים חושבים שרישום הרכוש יכול להשפיע במצב של חלוקת רכוש בגירושין אך זה לא המצב. ההנחה של בית המשפט היא שכל רכוש שנצבר במהלך הנישואים הוא משותף, גם אם הוא רשום על אחד מבני הזוג בלבד.

עם זאת, בן הזוג השני צריך לנהוג בזהירות רבה, ואף להוציא במקרה הצורך צווי מניעה או עיקול, שימנעו את מכירת הרכוש, לבטח עבור כסף מזומן.

לא כל הנישואים נגמרים רע, אך חייבים להיות זהירים גם במקרים בהם הכל נראה תקין. יש לבצע פעולות שנראות לא נעימות, אך לא להצטער על הפסיביות בשלב מאוחר יותר, כאשר מבינים שהרבה מאוד כסף ירד לטמיון.

 

חלוקת רכוש בגירושין – חובות וזכויות

חלוקת רכוש בגירושין היא החלק הכלכלי החיובי, באופן יחסי. מנגד, יש גם את הצד השלילי – צד החובות. מבחינת בית המשפט, כל חוב שנצבר במהלך החיים המשותפים, הוא חוב משותף, גם אם מדובר בהלוואה שלקח רק אחד מהצדדים, והיא רשומה על שמו.

עם זאת, ישנם מקרים בהם בית המשפט קובע כי החוב הוא חד צדדי, כמו במקרים של העלמות מס וקנסות אחרים שנצברו לאחד מהצדדים, לבטח אם החוב נצבר שלא בידיעת הצד השני. גם כאן, יש הרבה מקום לפרשנות וחייבים מאוד להיזהר עם צבירת חובות ולקיחת הלוואות במהלך הנישואים.

 

איך נושא הפרישה רלוונטי לעניין של חלוקת רכוש בגירושין

הנושא של הפרישה הוא גם כן מעניין מאוד, שכן כאשר מבצעים חלוקת רכוש בגירושין מגלים שהצד השני זכאי לנכסי הפנסיה של האדם, רק לתקופה בהם ניהל הזוג חיי שיתוף. כלומר, אם זוג היה נשוי במשך 20 שנים, יהיה בן הזוג זכאי לחלק היחסי מכספי הפרישה.

ישנה מורכבות מעניינת במקרה של נכסים שלא ממאמץ משותף, כמו דירה שהתקבלה במתנה או נכסים שהיו בבעלות של אחד מבני הזוג לפני הנישואים. אלו נכסים שבית המשפט עלול להסתכל עליהם כמשותפים, עקב הכוונה להשתמש בהם במהלך הזוגיות.

 

הדבר החשוב ביותר בחלוקת רכוש בגירושין – הדירה

הדבר הכי חשוב בתוך חלוקת רכוש בגירושין הוא כמובן נושא הדירה, וכן קיימים כמה פתרונות בנושא, שאת כולם יש לקחת בחשבון. הדבר הפשוט ביותר לעשות הוא מכירת הדירה, החזרת המשכנתא וחלוקת הרווחים בין בני הזוג. האופציה השנייה היא, כמובן, רכישת הדירה על ידי אחד מבני הזוג.

במקרה כזה, חשוב מאוד לבדוק לגבי הורדת שמו של הצד השני מהמשכנתא ומכל התחייבות בנקאית כלכלית שתקשה עליו בשלב מאוחר יותר. נושא הדירה הוא מרכזי וחשוב מאוד, ולכן, בבית המשפט שמים עליו דגש מרכזי ומתייחסים אליו בעודף רצינות.

 

חלוקת רכוש בגירושין – נכסים נסתרים

בחלק ממערכות היחסים יש כמובן סודות בין בני הזוג, וזה כולל נכסים שאחד הצדדים לא יודע על קיומם. במקרה כזה, וכאשר נכנסים לתהליך של חלוקת רכוש בגירושין חייבים לבדוק את הנושא.

זה יכול להיעשות בצורה רשמית או באמצעות חוקר פרטי, שישתמש בשיטות שלו כדי לאתר פעילות כלכלית של אותו אדם בשנים האחרונות. אף אחד לא רוצה להגיע למקומות כאלו של אי אמון בין זוג לשעבר, גם אם הנישואים נגמרו בצורה רעה יחסית. עם זאת, לעיתים אין ברירה, וכל צד צריך לקבל בדיוק את מה שמגיע לו.

 

חלוקת רכוש בגירושין מחייבת בדיקות מעמיקות

התהליך של חלוקת רכוש בגירושין יכול להיערך במשך זמן רב. יש לבצע הרבה בדיקות וכמובן שכל עבודה עם חוקר פרטי, קיום או היעדר של הסכם ממון או כל ויכוח על נכס מאריך את הוויכוח ואת דיוני המחלוקות.

עם זאת, לפעמים זוג צריך להבין שהדרך הטובה ביותר היא פשוט לבצע ויתורים ולעשות זאת למען הילדים ולמען היכולת להמשיך הלאה לחיים החדשים שלכם, בצורה הטובה והנוחה ביותר. ההגעה למסקנה הזו היא אינה פשוטה, אך בהרבה מקרים היא פשוט מתבקשת.

 

לסיכום

הרגע בו זוג מחליט להיפרד הוא גם הרגע בו צריך להתחיל לחשוב על חלוקת רכוש בגירושין במקביל לעניין המשמורת, אם יש ילדים. אסור להישאר בידיים ריקות וחשוב להבין את הזכויות שלכם כאשר נכנסים לתהליך הזה.

עוד מבעוד מועד, עדיף לחשוב על חתימה על הסכם ממון, וגם כדאי מאוד לדעת האם להשתמש בשירותי עורך דין או חוקר פרטי, כדי להגיע לדיונים מוכנים.

בשורה התחתונה, טובת הילדים צריכה להיות מונחת לפני הכל, גם כאשר מבצעים את חלוקת הרכוש, שכן הם אלו שישתמשו בו, ואף ירשו אותו בסופו של דבר. גירושין יכולים להיעשות בצורה מכובדת ונקייה, וצריך לשאוף לכך, הן מבחינת הילדים והן מבחינת הרכוש.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא