חלוקת נכסים בגירושין

זוגות רבים צוברים הרבה מאוד רכוש במהלך שנות הנישואים שלהם. אנשים עובדים, מתקדמים בצורה מקצועית, עושים ילדים וצוברים כסף, רכוש ונכסים, אשר מהווים את הפירות של העבודה שלהם. עם זאת, כאשר הזוג מחליט להיפרד, מתחילות הבעיות של חלוקת הנכסים.

על פניו, חלוקת נכסים בגירושין היא די ברורה, כאשר החוק קובע כי כל הנכסים והכספים מתחלקים שווה בשווה בין הצדדים. עם זאת, יש את ענייני משמורת הילדים, המזונות, עיקרון איזון משאבים ועוד מגוון אלמנטים אשר משפיעים מאוד על החלוקה.

חלוקת נכסים בגירושין – איך עושים זאת נכון

חלוקת נכסים בגירושין מתרחשת באופן שווה רק אם שדה המשחק שווה. כלומר, אם אין לזוג ילדים וההכנסות של הזוג הם פחות או יותר זהות. בנוסף, שניהם שכירים שלא הגדילו או הגדילו את שכרם בצורה מעטה לאורך שנות הזוגיות שלהם.

כל סיטואציה אחרת מצריכה חשיבה מחודשת לגבי האופן בו יחולקו הנכסים. כשליש מהזוגות הנשואים בישראל גם מתגרשים, והסטטיסטיקה מראה שכדאי מאוד להתנהל נכונה עם חלוקת הנכסים, כדי למנוע הוצאות מיותרות ומטענים רגשיים אשר משפיעים גם על מערכות היחסים הבאות.

 

כיצד ניגשים לחלוקת נכסים בגירושין

כדי להתחיל הליך של חלוקת נכסים בגירושין בצורה נכונה צריך להסתכל על כל הפרמטרים השונים. ראשית, חשוב להבין כי כל נכס או ממון שנאגר ונצבר במהלך הנישואים, יתחלק לשניים, גם אם הוא רשום רק על אחד מבני הזוג.

גם רכוש שהיה של אחד מהצדדים לפני הנישואים, או בא לידי שימוש בנישואים עצמם (דירה למשל) יחולק לשניים. עם זאת, אם הצדדים חתמו על הסכם ממון, כפי שקורה לא מעט במערכות יחסים בין שני אנשים מרקע כלכלי קיצוני, אפשר להגיע למצב בו הנכסים והכספים חוזרים לבעלים המקוריים, ולא מתחלקים בין הצדדים.

 

חלוקת נכסים בגירושין – לא רק זכויות

לא רק הזכויות והאלמנטים החיוביים נכללים בהליך חלוקת נכסים בגירושין אלא גם חובות והלוואות שצריך להחזיר. עם זאת, ישנם מקרים חריגים בהם אחד הצדדים נקלע לחובות, לא עדכן את הצד השני או השתמש בכספים למטרות כמו רומן, אזי שהוא יהיה האחראי הבלעדי על החובות הללו.

בכל מקרה, חשוב מאוד לנסות ולסיים את מערכת היחסים על הצד הטוב ביותר, ללא איבה וללא פגיעה בילדים. באופן כללי, חשוב מאוד לשים את הילדים בראש הסולם ההיררכי ואת הנכסים רק לאחר מכן.

חלוקת נכסים בגירושין
חלוקת נכסים בגירושין

הדירה במרכז ההליך של חלוקת נכסים בגירושין

ברוב המוחלט של המקרים, הנושא של חלוקת נכסים בגירושין יבוא לידי ביטוי בחלוקה של הדירה. מרבית הזוגות מהמעמד הסוציו אקונומי הבינוני ומעלה, עובדים קשה ומצליחים לרכוש דירה בעזרת ההורים והמשכנתא המגיעה מהבנק.

השאלה היא איך מחלקים את הדירה וכיצד מייצרים מצב שמי שמרוויחים מהמצב הם הילדים. הדירה, באופן עקרוני, מתחלקת שווה בשווה, וצד אחד יצטרך לקנות את הדירה מהצד השני באופן יחסי, בקיזוז התשלום ששולם עד כה על המשכנתא. לא תמיד מדובר בסידור נוח או נכון, אך רק כך יהיה אפשר לבצע חלוקה הוגנת.

 

הילדים כפקטור משמעותי בהליך חלוקת נכסים בגירושין

הדבר החשוב ביותר שמשפיע על חלוקת נכסים בגירושין הוא עניין המשמורת על הילדים. ברוב המקרים, האם היא זו שתקבל את המשמורת המלאה, אם כי בשנים האחרונות מסתכלים על הנושא בצורה יותר שוויונית מבעבר.

אם בעבר היה מגיע האב בחסרון מובנה לבית המשפט, הרי שכיום במקום להוכיח שהוא אב ראוי, תצטרך להוכיח האם שהוא אב לא ראוי על מנת לקבל את המשמורת הבלעדית. הנושא נכון גם בנושא המזונות, וגם בנושא חלוקת הנכסים, שכן בחלק מהמקרים יוכרע בבית המשפט שהאב הוא זה שזכאי לגור בדירה עם הילדים.

ההורה שלא ישאר לגור עם הילדים בדירה יצטרך למכור את חלקו בדירה, ולעבור למקום אחר. כמובן שלמיקום המגורים החדשים של ההורה תהיינה משמעויות לגבי המשמורת והרצון של הילדים לגור איתו, כך שבהחלט, כל מקרה נבדק לגופו.

 

מקרי קיצון בהליכי חלוקת נכסים בגירושין

ישנם מקרים של חלוקת נכסים בגירושין בהם לבני הזוג המתגרשים יש יותר מדירה אחת. במקרה הזה, קל יותר לחלק את הנכסים, ולקזז שווי של דירה אחת כדי להשלים את הפער. להורה השני לא יהיה צורך בחיפוש דירה, וכל העסק הופך לנוח וקל יותר.

כמובן שככל שלמשפחה יש יותר נכסים, דירות וכספים, הרבה יותר קל לצאת לדרך חדשה ולא לבכות על הכסף שאבד. בכל מקרה, יש הרבה מקרים של אנשים עם ממון שלא מתחתנים ללא הסכם ממון, ובכך נמנעים בכל הצורך של הליך גירושין ו/או הופעה בבית המשפט.

 

נכסים נוספים הנוגעים לחלוקת נכסים בגירושין

לא רק דירות מהווים נכסים, אלא גם מגרשים של נדל"ן, רכבים וכל דבר בעל ערך מוחשי. לעיתים לא קל לחלק גם את הנכסים הללו, שהם כביכול פחות משמעותיים. יש אנשים שקשורים לרכבים שלהם, ולא רוצים להיפרד מתכשיטים יקרים שקנו לבן או בת הזוג.

בכל מקרה, ככל הנראה לא יהיה מנוס מהליך של קניית מחצית מהנכס, או מכירתו לחלוטין וחלוקת הכספים בין שני הצדדים. עם זאת, הקשיים הללו בתוך הליך חלוקת נכסים בגירושין קורים רק אצל אנשים שלא יודעים להתפשר, או כאלו שהמשקעים שנוצרו בנישואים היו כל כך גדולים, שהם מרגישים צורך לנקום ולהקשות על הצד השני.

 

חלוקת נכסים בגירושין – האופציה הקלה ביותר

חלוקת נכסים בגירושין הופכת לקלה הרבה יותר כאשר אין לזוג דירה. כאשר הנכסים כוללים בעיקר רכב וקופות גמל שונות, הרבה יותר קל להתחלק שכן מדובר בסכומים קטנים עם מינימום התחייבות לעתיד.

לכן, ההמלצה עבור הרבה מהזוגות, היא לא להתנפל על רכישת דירה ולחכות כמה שנים כדי לראות שהיחסים מתייצבים ואפשר לצאת יחדיו להרפתקה הכלכלית הזו. כאשר אין ילדים, החלוקה היא שוב, הרבה יותר קלה, וגם כאן, העדיפות היא לחכות ולראות שאתם לא נכנסים לסטטיסטיקה הנוראית של כשליש מהמתגרשים.

 

מהם נכסי קריירה ומה עניינם לחלוקת נכסים בגירושין

הנושא של חלוקת דירה נכנס גם לקטגוריה של נכסי קריירה במקרה של עיקרון איזון משאבים בין זוגות. כלומר, אם אחד מבני הזוג מרוויח בצורה משמעותית הרבה יותר מהצד השני והזוג מתגרש, הוא צריך לפצות את הצד השני באמצעות תשלום עיתי, תשלום חד פעמי, או ויתור על נכס.

כלומר, יש מצב לפיו יוותר צד אחד על הנכס, ללא קשר למזונות, אך זה אך ורק אם הוא התקדם משמעותית ויצר את הפער הזה במהלך הנישואים, ומתוך הנחה שהעזרה של הצד השני עזר לו לעשות זאת. חלוקת נכסין בגירושין היא אינה שחור או לבן, ויש תחומים אפורים.

 

חלוקת נכסים בגירושין – נושא פשוט אך מורכב

הליך חלוקת גירושין בנכסים הוא פשוט על פניו, אך למעשה די מורכב. הדבר הנכון ביותר לעשות הוא להיכנס להליך גישור ולבצע את ההליך בצורה שקולה, עם ייעוץ משפטי, ועם הבנה שיש לעשות הכלל כדי להגיע להסדר טוב, מבלי להיכנס לדיון משפטי יקר ורגשי.

ברוב המקרים, המצב והחלוקה די ברורים, אך יש מקרים בהם צריך לעשות מאמץ, לבצע ויתורים ולראות כיצד אפשר לעשות את המקסימום כדי לצאת לחיים החדשים בצורה הטובה ביותר.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא