הוצאה לפועל בגירושין

המורכבות של הליך גירושין היא כמובן גדולה מאוד, ובניגוד לפרידה בין בני זוג, לעיתים יש צורך להגיע למצבי קיצון שמבטיחים את העמידה בהסכמי הגירושין. הנושא של הוצאה לפועל בגירושין הוא ככל הנראה המפלט האחרון שנועד להבטיח לאחד הצדדים את מה שמגיע לו.

זוהי הסנקציה הגדולה ביותר שיכול אדם לייצר מבחינה אזרחית, והיא לקיחת רכוש של בן זוגו לשעבר על פי חוק. זה לא נעים, ואף אחד לא רוצה להגיע לשם, אך לעיתים זה פשוט מתבקש.

מתי נדרשת הוצאה לפועל בגירושין

הוצאה לפועל בגירושין נדרשת כאשר אחד מבני הזוג אינו עומד בהתחייבות שנקבעה לו בהסכם הגירושין או על ידי בית המשפט. ה"עבירה" השכיחה והמוכרת ביותר היא כמובן תשלום המזונות, בהם האב צריך לשלם לאם את חלקו בגידול הילדים.

יש לציין כי תשלום המזונות הוא לרוב תשלום גבוה בו לעיתים האבות לא מצליחים לעמוד. עם זאת, יש הרבה אבות שפשוט מתחמקים או מעכבים את התשלום, דבר שפוגע בילד ומאלץ את האם לפעול.

 

הוצאה לפועל בגירושין – החשש הממשי

הליך של הוצאה לפועל בגירושין מתחיל בהבנה כי יש חשש ממשי שאחד הצדדים לא יעמוד בהתחייבות הכלכלית או הפיזית שלו כלפי הצד השני או הילדים המשותפים של השניים.

אנשים מבינים כי הסיכוי שהכסף יגיע ללא התערבות או סנקציות הוא אפסי, וכי יש להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותם כדי לקבל את הממון, שבהרבה מקרים עוזר להם לעמוד על הרגליים ולממן את הצרכים של הילדים המשותפים.

 

להתחיל לאט בתיקי הוצאה לפועל בגירושין

פתיחת התיק בהוצאה לפועל מתחילה עם בקשה לביצוע פסק דין למזונות בהוצאה לפועל. הבקשה הראשונית מתניעה את המהלך כולו, ומהווה את הבסיס של הליך הוצאה לפועל בגירושין על מנת לקבל את הכספים.

ברגע שהמשוכה הראשונה עברה, ובן או בת הזוג מבינים כי יש סיכוי שיופעל נגדם הוצאה לפועל, הם משלמים את הכסף בחלק גדול מהמקרים. אף אחד לא רוצה את הכתם הזה ברזומה, ועבור מרבית האנשים שיכולים לעשות זאת, אך מעדיפים שלא, זהו תמרור אזהרה שבהחלט עושה את העבודה.

הוצאה לפועל בגירושין
הוצאה לפועל בגירושין

התגובה של החייב בתיק הוצאה לפועל בגירושין

לאחר פתיחת התיק בהוצאה לפועל, הנתבע יהיה חייב להגיב. הוא יהיה חייב לשלם את החוב, להמציא טענת "פרעתי" של תשלום החוב, או לכל הפחות לבקש פריסה של חוב המזונות לכמה תשלומים, על מנת להקל על ההוצאות שלו.

אם יבצע את אחת מהפעולות הנ"ל, יוכל לבקש עיכוב של הליכים אוטומטיים שמבוצעים בזמן הוצאה לפועל בגירושין ואף לבקש בקשה להארכת מועד בהוצאה לפועל. כלומר, הוא יבקש למנוע את הצווים המופעלים עליו, כמו עיקול חשבון או צו יציאה מהארץ.

 

הוצאה לפועל בגירושין וערעורים בבית המשפט

אדם אשר נפתח נגדו תיק בהוצאה לפועל יכול גם לא לשלם, אלא לבקש ערעור על פסק הדין. הוא יכול גם לבקש ביטול לפסק הדין שניתן ללא הגנה משפטית, וכן בקשות לעיכוב פסק דין או עיכוב הליכים.

כל הפעולות הללו נועדו לאנשים שלא יכולים לשלם את המזונות בזמן, לקבל איזושהי הקלה ולראות כיצד אפשר להגיע להסדר נכון עבור שני הצדדים.

כאן, הכדור הוא בידיים של בית המשפט, שצריך לבדוק מה הסיבה להיעדר התשלומים והאם כל הבקשות לדחיית התשלום והקלות מול הוצאה לפועל הן סבירות ונכונות. ההליך של הוצאה לפועל בגירושין הוא אינו תהליך מהיר, ולעיתים לוקח זמן לקבל את הכספים.

 

התסריט הקיצוני בתיקי הוצאה לפועל בגירושין

יש המון פעולות שבאים לידי ביטוי בתוך הוצאה לפועל בגירושין אשר מקשים מאוד על החייב. התסריט הקיצוני ביותר הוא כמובן מאסר בפועל, כאשר גם מאסר על תנאי ועבודות שירות באים גם הם בחשבון.

האופציה של צו איסור יציאה מהארץ הוא כמובן חשוב מאוד, שכן הוא מונע מצב בו החייב פשוט נעלם מן הארץ ואין שום דרך לגבות את חובותיו. עיקול מטלטלין הוא השלב הראשון של ביצוע הוצאה לפועל והוא כולל נכסים שאינם דירה או מקרקעין.

הם יכולים לכלול רכבים, תכשיטים וכל דבר בעל ערך. עיקול מקרקעין הוא השלב האחרון שלפני הליכים משפטיים אישיים.

 

ההגבלות בתיקי הוצאה לפועל בגירושין

מעבר לפעולות הדראסטיות של הוצאה לפועל בגירושין יש גם הגבלות שבאות לידי ביטוי. לראייה, חייב לא יכול לצאת מהארץ, והוא גם אינו יכול להחזיק או להאריך את דרכונו או את תעודת המעבר שלו. בנוסף, חייב גם לא יכול לחדש או להחזיק ברישיון נהיגה, ואף יש הגבלה על השימוש שלו בכרטיסי אשראי.

החייב גם אינו יכול להחזיק בתאגיד או לכהן בתאגיד מסוים. כל ההגבלות הללו נועדו כדי לסמן לחייב שהחוב נמצא מעל כל סוג של מותרות, וכי המדינה תקשה עליו להתנהל עד שישלם את חובות המזונות שלו.

 

גם בטיפול בתיקי הוצאה לפועל בגירושין יש לחשוב על הילדים

החייב בתיקי הוצאה לפועל בגירושין יכול להילחם בהגבלות הללו בעזרת ערעורים ובקשות, וזאת לפני או במהלך ההגבלות או צווי המאסר. אם הוא עושה זאת לפני הטלת ההגבלה, הוא יהיה כפוף לחקירת יכולות כלכליות, שנעשית על ידי גורמים מוסמכים.

האפשרות לערער היא חשובה מאוד, אך בית המשפט יודע לשים את הצרכים של הילדים במרכז, ולאחר חקירת היכולות, יעשה ככל שביכולתו להעביר כספים לאפוטרופוס של הילדים על מנת לדאוג שחייהם לא יושפעו מאי תשלום המזונות עד כמה שניתן.

 

הוצאה לפועל בגירושין – כלי מתבקש וחשוב

הקיום של הוצאה לפועל נועד לא כדי להפחיד או להגביל אנשים, אלא כדי לדאוג שאנשים ישלמו את החובות שלהם. ההגבלות הן מתבקשות, אך הנושא של עיקול מטלטלין או עיקול מקרקעין הוא קשה ומורכב. לא פשוט מבחינת צד אחד לגרום לכך שגורמים רשמיים מעקלים לו את הרכב או הרכוש, או לבטח מוציאים אותו מביתו.

זהו אקט קשה ואגרסיבי שנובע אך ורק מתוך דאגה לעתיד הילדים. לכן, כל חייב בתיק הוצאה לפועל בגירושין צריך למצוא את הדרך להגיע להסדר הטוב והנכון ביותר עבורו על מנת שיוכל לשלם את חובותיו ולהמשיך להתקיים בכבוד במקביל.

 

הוצאה לפועל בגירושין – יש דרך לסיים את זה נכון

כל גירושין מסתיימים בדרך אחרת, וזה תלוי מאוד בבני הזוג. ללא קשר למערכת היחסים, חייבים למצוא את הדרך להגיע לעמק השווה ולאפשר לשני הצדדים לעמוד על הרגליים ולצאת לדרכם החדשה בצורה הטובה ביותר.

זה לא פשוט, ויש המון אתגרים בדרך, אך בסופו של דבר, יש הבדל בין אדם שלא רוצה לשלם מזונות לבין אדם שלא רוצה לעשות כך. ההליך של הוצאה לפועל בגירושין לא מבדיל בין המקרים, אך מקרה אחד ניתן למנוע בעזרת התחשבות ובמקרה השני, מדובר באירוע מוצדק לחלוטין.

 

לסיכום

היכולת של אדם להפעיל הוצאה לפועל בגירושין היא חשובה, אם כי אינה מבורכת. לא פשוט להטיל סנקציות חוקיות על אדם אחר, אך לעיתים זה מתבקש. חשוב לעשות זאת בצורה הדרגתית, עם הגשת בקשה, הטלת סנקציות קלות ולאחר מכן להגיע לעיקול מקרקעין ולמאסרים, כדי לתת לצד השני את כל האפשרויות לשלם את חובו. זה לא פשוט, אך מתבקש בדמוקרטיה, והכלי היחיד שעומד, ברוב המקרים, בפני אנשים מן השורה.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא