איך מקבלים קצבת פנסיית נכות תקציבית?

קצבת פנסיה, כפי שאנחנו מכירים אותה, מהווה סכום כספי שהצטבר לאורך השנים ומשמש את הפנסיונרים לאחר שנות הפרישה. למעשה, הפנסיה המקובלת בימינו היא פנסיה צוברת, כלומר סכום שנצבר לאורך שנים.

אבל מה קורה במקרה בו אזרחים נאלצים להפסיק לעבוד כתוצאה ממצבים רפואיים כך שלא נצבר הסכום הדרוש בפנסיה? במקרים כאלו, ותחת תנאים מסוימים, ניתן לקבלת קצבת פנסיה נכות תקציבית.

 

קצת על פנסיה

רגע לפני שנגיע אל פנסיית נכות תקציבית, חשוב להבין מה היא פנסיה ואיך המנגנון הזה פועל. כאמור, דמי הפנסיה היום לרוב נצברים באמצעות אחוז מסוים מתוך השכר החודשי שמופרש לקרן הפנסיה. באופן הזה, הכסף נצבר לאורך השנים וניתן בפעימות חודשיות לאחר גיל הפרישה.

פנסיה מסוג זה, נקראת פנסיה צוברת. יחד עם זאת, בעבר ובעיקר ועובדי מדינה שונים, הייתה נהוגה שיטת פנסיה תקציבית. במסגרת השיטה, המדינה או הגוף הממונה קובעים מראש קצבה חודשית שתינתן לאחר גיל הפרישה, וזאת ללא תלות בכספים שנצברו על ידי העובד. כשמדברים על פנסיית נכות תקציבית, מדובר במקרה שונה וייחודי.

 

פנסיית נכות תקציבית

כדי לשמור על זכויותיהם וכן על רווחתם הכלכלית של אלו שאיבדו את יכולתם לעבוד לפני גיל הפרישה, המדינה קבעה תנאים אשר במסגרתם האזרחים הללו יקבלו קצבת פנסיית נכות תקציבית. אופן חישוב קצבת הפנסיה נעשה באופן דומה לדרך בה זה קורה אם לא קיימת בעיה רפואית, רק שזה קורה לפני גיל הפרישה.

 

מה הם התנאים לקבלת פנסיית נכות תקציבית?

כשמדברים על קצבת פנסיית נכות תקציבית, מדובר בסכומים גבוהים למדי של כסף. בהתאם, המדינה קבעה תנאים ברורים אשר רק במסגרתם ניתן לקבל קצבת פנסיית נכות תקציבית. התנאים הללו עוסקים בעיקר בותק העבודה שהצטבר לפני המצב הרפואי וכן באחוזי הנכות שניתנו בעקבותיו. כדי לעשות סדר, אלו התנאים שקבע המחוקק:

  • עובד שפוטר כתוצאה ממצבו הרפואי, לאחר 5 שנות עבודה בשירות המדינה וכן אחוזי נכות בגובה של לפחות 25%.
  • עובד שפוטר כתוצאה ממצבו הרפואי לאחר 10 שנים או יותר של עבודה בשירות המדינה.

 

איך מקבלים את זה בפועל?

כדי לקבל את קצבת פנסיית הנכות התקציבית, קיימות מספר תחנות שיש לעבור בדרך. למעשה, מדובר בהליך בעל מרכיבים בירוקרטיים אשר עלולים להתיש ולסבך את העניינים. באופן כללי, ההמלצה היא להיוועץ עם גורם מקצועי לפני שמתחילים את התהליך, זאת כדי להבין את סיכויי ההצלחה וכן את המהלכים שכאי לבצע כדי לקבל את הקצבה.

 

לסיכום – אל תחכו לרגע האחרון

הפסקת עבודה עקב מצב רפואי זה עניין לא פשוט בכלל. כדי להקל על המצב, בדקו מה הן הזכויות שעומדות לצידכם ועשו את מה שנדרש כדי לממש אותם. נאחל לכם מכאן בריאות איתנה והצלחה רבה לאורך התהליך.

פנסיית נכות תקציבית

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא