האם תנאי קבלת הפטור ממס הכנסה שונים לעצמאים?

מס הכנסה הוא מס שמוטל על עצמאים ושכירים כאחד. בנוסף לכך, קיים גם מס על הכנסות שלא מיגיעה אישית. גם הפטור ממס הכנסה רלוונטי לשכירים ועצמאים. פטור זה יכול לעזור בצורה משמעותית לאדם שסובל מנכות כתוצאה ממעורבות בתאונה או כתוצאה ממחלה. מה ההבדל בין פטור ממס הכנסה לשכיר לפטור ממס הכנסה לעצמאי? התשובות בפנים. 

 

מס הכנסה לשכירים ולעצמאים

מס ההכנסה הינו זהה בגובהו לשכירים ועצמאים. בשני המקרים המס הוא פרוגרסיבי, כך שמי שמרוויח מתחת לתקרת המס הראשונה לא משלם כלל, ומי שעובר את תקרת המס האחרונה משלם 50% על כל שקל נוסף שהוא מרוויח.

ההבדל המשמעותי בין שכירים לעצמאים הוא במועדי התשלום ובחישוב ההוצאות של העצמאי. בעוד שכירים משלמים את המס בכל חודש, לעיתים קרובות מי שעובד כעצמאי ישלם את המס פעם בחודשיים או יותר. בנוסף לכך, לעצמאי יש את הזכות להגיש חשבוניות בגין הוצאות של העסק, שיפחיתו את תשלום המס הסופי שלו, דבר ששכיר לא יכול לעשות.

עובדים

פטור ממס הכנסה לעצמאי

ככל שהדבר נוגע לפטור ממס הכנסה בשל נכות, אין הבדל בין שכיר לבין עצמאי מבחינת הקריטריונים שבהם צריך לעמוד. בכדי לקבל את הפטור יש לעבור ועדה רפואית מטעם משרד הביטחון או המוסד לביטוח לאומי. רק מי שנקבע לו אחוז נכות של 90 ומעלה זכאי לקבל את הפטור.

גם שכיר וגם עצמאי יקבלו פטור של עד 75 אלף שקלים במידה וקיבלו פטור זמני, ופטור של עד 400 אלף שקל בערך לפטור קבוע. אם אתם זקוקים לעזרה בייצוג מול ביטוח לאומי, לחצו על הקישור הבא https://biahz.com\פטור-ממס-הכנסה.

 

פטור ממס על הכנסה שלא ממשלח יד לעצמאי

במידה ואתם עצמאים בעלי עסק שיכול לעבוד גם בלי עזרתכם, באמצעות מנהל שכיר, אתם יכולים גם לקבל פטור ממס על ההכנסה שיתקבל מהעסק בלי שתעבדו בו ממש. במקרה כזה בעת הצהרת ההכנסה שלכם, יש לצרף טופס 1516 לפטור ממס לנכים.

הַכנָסָה

תכנון מס לנכים עצמאים בעלי עסקים

קבלה של פטור ממס הכנסה יכולה לגרור גם צורך בתכנון מס חדש. ישנם מקרים בהם המצב כפי שהוא היה עד לקבלת הפטור כבר לא משרת את בעל העסק, לדוגמא בעל עסק שהיה רשום כחברה בע"מ והכניס מהעסק סכום של 50 אלף כל חודש.

עד לקבלת הפטור היה משתלם לאותו בעל עסק להוציא חלק מהרווחים של העסק במשכורת וחלק בדיבידנדים. מרגע שקיבל את הפטור, סביר מאוד שהיה כדאי לו להוציא את כל הרווחים מהעסק בצורת משכורות ובכך להימנע מתשלום מס.

 

פטור ממס הכנסה לעצמאים ולבעלי עסקים – סיכום

בעיקרון גם תשלום מס ההכנסה וגם הפטור מתשלום מס זה הם זהים לשכירים ולעצמאים. למרות זאת יש מספר הבדלים קטנים בין השניים שכדאי להכיר כדי להפחית את תשלום המס.

עצמאי

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא