עוכבתם בטיסה שלכם – מה מגיע לכם על פי חוק

אחד הדברים המרגיזים ביותר במהלך תהליך טיסה הוא קיומם של עיכובים לא מתוכננים. כך או כך אנו מגיעים זמן רב לפני ההמראה לשדה וממתינים בתורים ארוכים, והכל בכדי להגיע בזמן לטיסה, לכן שיש עיכוב בטיסה עצמה, אנחנו הופכים לשבויים בידי חברת התעופה. מה עושים במקרה זה?

 

מהו חוק ששירותי תעופה?

החוק לשירותי תעופה אשר חוקק בשנת 2012 לאחר שעבר את כל הליכי החקיקה בהובלת חבר הכנסת אחמד טיבי, ומכאן שמו הנפוץ, חוק טיבי. החוק בא ליישר קו עבור החוק והאזרח בישראל עם המצב המקובל כיום לפחות במדינות אירופה, על ידי חקיקת חוק שדומה במהותו לחוק האירופי אך עם התאמות למצב בישראל ולחוק המקובל בה.

החוק בא להגדיר בדיוק מהם המקרים בהם יש צורך להעניק פיצוי וסעד למי שנפגע מביטולו או דחיית טיסה, וכן מה הוא הפיצוי המוצע במקרה של עיכוב בטיסה.

מהו חוק ששירותי תעופה

סיבות לעיכוב 

במסגרת החוק מנסה המחוקק לתת מענה לכל הסיבות בגינם יכול להיווצר מצב של עיכוב בטיסה, ישנם מספר הגדרות לנושא וניתן די בקלות להבין שיש סיבות לעיכוב שהן לא באחריות חברת התעופה, ויש כאלו שכן. מהן הסיבות האפשריות לעיכוב?

  • סיבות טכניות – החברה לא הספיקה להשלים את כל הסידורים הנדרשים בזמן, טרם שעת ההמראה.
  • תקלות בטיחות – תקלה שבה יש חשש אמיתי לחיי הנוסעים והצוות הדורשת טיפול במטוס.
  • תקלות הקשורות בשדה התעופה עצמו – בעיות בבדיקות בטיחות או תורים ארוכים בתהליך הבדיקה כמו ביטחון או הגירה.

סיבות לעיכוב 

מה מגיע לכם בכל מקרה ?

החוק מסדיר באופן די ברור מה הפיצוי המגיע בכל אחד מהמצבים, כלומר לא תמיד ניתן לקבל פיצוי אמיתי בגין הנזק הנגרם, היות שהפסיקות השונות מראות שאין הבדל בין מי שבעקבות העיכוב, הפסיד כמה שעות חופשה, או בין מי שהפסיד פגישת עסקים חשובה ויום עבודה, או טיסת המשך. 

  • סיבות טכניות – אם ימצא שחברת התעופה לא פעלה כנדרש, או אז אפשר יהיה לדרוש פיצוי, אם יוכח שהעיכוב לא היה בתחום אחריותה, או אז לא יינתן פיצוי.
  • תקלות בטיחות – עיכובים הנגרמים כתוצאה מחשש לתקלות שיש בהן סיכון מסוים לשלום הטיסה, לא מחייבות את חברת התעופה בתשלום פיצוי.
  • תקלות אחרות – כל תקלה תבחן לגופה, חברות התעופה יעשו הכל להימנע מתשלום פיצוי, מומלץ ביותר להיעזר בשירותיו של עורך דין מקצועי המתמחה בתחום התעופה.

 

מי מחויב בתשלום הפיצוי ? 

מרגע שקבע החוק שיש כלים ברורים לקבוע פיצוי, האחריות הבלעדית על תשלום פיצויים נופלת לפתחן של חברות התעופה. בכל מקרה של חריגה מהמובטח בהתאם למה ששולם עליו בזמן רכישת הכרטיס, חברות התעופה הן בעלת האחריות הבלעדית של חברות התעופה. כמובן שהן תמצאנה כל סיבה להימנע מתשלום זה. לכן חשוב לפנות לעורך דין מומחה בתחום. 

עוכבתם בטיסה שלכם - מה מגיע לכם על פי חוק

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא