מה לומדים עורכי דין פליליים?

עריכת דין בתחום הפלילי נחשבה במשך שנים ועדיין נחשבת ליהלום שבכתר מבחינת תחומי ההתמחות המשפטית. התחום הפלילי בצידו האחד, הוא דוחה, פוגעני ומכוער, בעקבותיו נגרמים נזקים קשים לאחרים, אולם בצידו האחר הוא מושך, זוהר וממגנט. החלום של הרבה סטודנטים הוא להגיע להיות עורך דין פלילי, אולם הדרך לשם כוללת לימודים אקדמאים והתמחות, מבחן הסמכה, ונראה שהדרך לא כל כך פשוטה ולא כל כך קלה.

 

מה זה עו"ד פלילי?

עו"ד פלילי הוא עורך דין המתמחה בתחום המשפט הפלילי ומייצג אנשים הנאשמים בעבירות פליליות.

מה זה משפט פלילי או עבירה פלילית?

המשפט הפלילי הוא אחד הענפים בתחום המשפט ומטרתו להסדיר את החיים המשותפים של חברה מסוימת. ההסדרה נעשית באמצעות ספר חוקים הכוללים בעיקר עשה ואל תעשה. כאשר פרט בחברה מפר את אחד הכללים, נציגי החברה פועלים להענישו בהתאם לעונשים שגם הם נקבעו בספר החוקים.

עבירה פלילית היא עבירה שנעשית כלפי ארגון או אדם והיא פוגעת בגוף, בנפש, ברכשו או בסדר חברתי מקובל.

 

איך זה עובד?

במדינת ישראל, המשטרה פועלת לתפוס את מפרי החוקים והפרקליטות פועלת להעמיד אותם למשפט ותובעת אותם בבית משפט המתאים לאופי העבירה. הנאשים זכאים לייצוג משפטי שיעזור להם מול המערכת שתובעת אותם והייצוג הזה נעשה על ידי עו"ד פלילי. במקרים בהם אין לנאשם כסף הפרקליטות מעמידה לרשות נאשם  עו"ד פלילי ציבורי, במקרים אחרים נאשמים מעסיקים עורכי דין באופן פרטי.

 

למה חשוב להסתייע בעורך דין פלילי

מכיוון שאחת ממטרת הענישה היא להרתיע את מבצע העבירה לא לחזור עליה ולהרתיע אחרים לא לבצע אותה. לכן הפרקליטות תמיד תשאף לעונש מירבי ונדרש עו"ד שיידע להתמודד עם הרצון של התביעה ולהציג בבית המשפט טיעונים לזיכוי או להפחתת ענישה.

 

מה נדרש ללמוד בכדי להיות עורך דין פלילי?

ברמה האקדמאית, סטודנטים הבוחרים בתחום ההתמחות הפלילית, לומדים קורסים את עקרונות הייסוד של דיני העונשין. הם לומדים קורסים בנושאים של: דיני ראיות, דיני מעצר, פקודת הסמים המסוכנים, הזכות להליך הוגן, כללי פסילה של ראיות, ענישה פלילית, זכויות הנאשם במשפט הבין לאומי, מחשבה פלילית ועוד.

התמחות, בסיום הלימודים האקדמאים, צריכים הסטודנטים למצוא לעצמם מקומות התמחות לתקופה של שנתיים (החל משנת 2015), בהתאם לתחום המעניין אותם. המתעניינים בתחום הפלילי יכולים להגיע להתמחויות גם בפרקליטות המדינה המייצגת את המדינה בתיקים פלילים.

מעבר מבחן הסכמה של לשכת עורכי הדין, מדובר במבחן רחב היקף המתקיים פעמים בשנה וכל מי שסיים התמחות יכול לגשת אליו. לאחר מעבר שלו מקבלים תעודת עורך דין.

 

לסיכום

הדרך להיות עורך דין פלילי היא ארוכה, אך בסופו של דבר היא מעניקה לעורך הדין כלים חשובים לייצג את הנאשם בבית המשפט וזו בעצם המטרה העיקרית.

ספרים

 

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא