אתם מתגרשים? למד מה קורה לאזרחות הפולנית שקיבלת בזכות בת הזוג

האיחוד האירופאי שהוקם לפני כמעט שלושה עשורים יצר אפשרויות שהיו פחות נפוצות בעבר לקבלת אזרחויות שונות במדינות האיחוד. פולין שהצטרפה ב2004 מפעילה מערך של בחינה לגבי זכאות לאזרחות פולנית בהתאם לנהלי האיחוד והחוקה הפולנית. ישנם סעיפים רבים העוסקים במקרים רבים ובתוך כך גם מעמדם של מי שהחליטו להתגרש לאחר שקיבלו את האזרחות הפולנית.

 

האם אפשר לשלול / לוותר על אזרחות פולנית?

במסגרת ההנחיות המעניקות זכאות לאזרחות פולנית ישנם גם הגדרות למקרים בהם מי שכבר זכה באזרחות הנכספת עלול לאבד אותה. ברוב המקרים הנסיבות הן כאלו שבגינם אדם מבקש לוותר על אזרחותו הפולנית על מנת לקבל אזרחות אחרת. לשם כך יש צורך בהסכמה אשר מקבל גם את חתימתו של הנשיא הפולני.

פעולה זאת של וויתור על האזרחות הפולנית אפשר לעשות גם כאן בשגרירות פולין בישראל. חשוב עוד לציין שהסכמה לוויתור חלה על ילד עד גיל 16, מעל גיל זה, יש צורך בהסכמת הנער. שלילת אזרחות גם היא אפשרית והיא תלויה בנסיבות לרוב פליליות של מבקשי אזרחות או מקרים חמורים של בגידה שפחות חשובים במקרה של בקשת אזרחות.

האם אפשר לשלול _ לוותר על אזרחות פולנית

מקרים בהם נשללת אזרחות פולנית

במסגרת המקרים האפשריים שבהם עלולה להישלל אזרחות פולנית ישנן כמה סיבות, רובם באופן טבעי מתייחסות לאזרחים פולנים וחלקם למבקשי אזרחות, אולם בשל העובדה שישנם לא מעט אזרחים ישראלים שיכול להיות שהם או מישהו מבני משפחתם נשא בעבר אזרחות פולנית, הדבר יכול להיות משמעותי.

  • מי שהונפקה לו אזרחות נוספת בעקבות מלחמת העולם השנייה ולא שב לפולין מאז.
  • בוגד או עריק כנגד פולין בזמן מלחמה.
  • סירוב לזימון של אזרח פולני לפולין באופן רשמי.
  • התחמקות משירות צבאי נדרש בפולין.
  • ביצוע פשע במדינה אחרת הנחשב בפולין פשע, או במידה ומדובר על עבריין סדרתי או מועד.
  • נישואין של אזח פולני למי שאיננו פולני.
  • במידה וגבר המחזיק באזרחות פולנית התגרש מאישה שלא החזיקה באזרחות פולנית, יכולה האישה להפסיד את האזרחות שקיבלה בעקבות החתונה.

בכל שאלה או הבהרה ניתן לפנות אל שגרירות פולין בישראל.

 

מה דין אזרחות לאחר גירושין למי שאינו פולני?

כאשר אזרח או אזרחית פולנים מתחתנים עם מי שאיננו נחשב לאזרח פולני, אותו אדם הרוויח את הזכות לזכאות לאזרחות פולנית מעמד של אזרח. זכויותיו בפולין מוגנות. יכול להיות שעל מנת לזכות בזכות זאת תהיה דרישה של השלטונות הפולנים לכך שמי שלא החזיק באזרחות יחויב להעתיק את חייו לפולין למשך פרק זמן היכול לנוע בין 3-5 שנים על מנת להוכיח את אמינות הבקשה לאזרחות.

במידה ובני הזוג מתגרשים לאחר שנישאו וכך זכה בן הזוג לאזרחות יכולה מדינה לדרוש את שלילת האזרחות בן הזוג אשר התגרש. אין הדבר מחויב במציאות, ויכול להיות שלא יקרה כלל. אם יבקש המתגרש לשלול את אזרחותו הפולנית ולשוב למקום הולדתו, יוכל לעשות זאת לאחר הצהרת הגירושין בפני הרשויות. חשוב להבהיר שמקרה ותחליט המדינה לשלול אזרחות, לא יעמוד לזכות מי שנגדו הוגשה הבקשה העובדה שילדיו הם בעלי אזרחות.

זכאות לאזרחות פולנית

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא