איך מחלקים רכוש אחרי פרידה בין ידועים בציבור? 

לאחר תקופה של חיים יחדיו וצבירת רכוש משותף, החלטתם להיפרד. כל אחד מכם קנה רהיטים ומוצרים לבית ואת חלקם קניתם ביחד. אז מי זכאי לקבל את השזלונג ומי את שואב האבק האלחוטי? מסתבר שהחוק דומה כאשר מדובר בזוג נשוי וכאשר מדובר בידועים בציבור. אז איך חלוקת הרכוש מתרחשת וכיצד ניתן להשפיע עליה?

המעמד של ידועים בציבור בישראל אינו מחוקק באופן מוסדר. עם זאת, נראה כי מעמדם הולך ונהיה דומה למעמדו של זוג נשוי, הן מבחינת החובות והן מבחינת הזכויות. לכן, במקרה של פרידה, הרכוש המשותף שצברו בני הזוג במהלך הזוגיות שלהם יתחלק ביניהם שווה בשווה. אולם לידועים בציבור, כמו לנשואים, יש אפשרות לחתום על הסכם ממון שנקרא הסכם לחיים משותפים בין ידועים בציבור.

 

מי נחשב לידועים בציבור?

זוגות שנרשמו כידועים בציבור בביטוח לאומי וזוגות שבבעלותם תצהיר מארגון מוסמך המאשר שהם ידועים בציבור. בנוסף, יכולים להיות זוגות שאינם רשומים ואינם מחזיקים בתצהיר, אך עומדים בתנאים המתאימים וההחלטה בעניינם תתקבל בהתאם לנסיבות המקרה ולמצב הספציפי. ידועים בציבור בעלי מעמד דומה למעמד של זוג נשוי ובאופן זה זוגות שאינם יכולים להתחתן בישראל לפי חוקי הדין הדתי, עדיין יכולים לזכות בזכויות ובחובות שיש לכל זוג נשוי.

 

מהם ההבדלים בין ידועים בציבור לזוג נשוי?

אם כן, ברוב המקרים מעמדם של ידועים בציבור יהיה זהה למעמדם של זוגות נשואים. במיוחד בכל הנושאים הקשורים להורות, לאימוץ ילדים, למשמורת ולמזונות. ישנם הבדלים קטנים בתחומים שונים, למשל בזכאות לנקודות זיכוי ממס הכנסה על סמך בן הזוג. עם זאת, הקושי העיקרי עבור ידועים בציבור הוא חובת ההוכחה כי הם מקיימים מערכת יחסית זוגית העונה לתנאים שמגדירים אותם כידועים בציבור. רק לאחר שיוכיחו זאת יוכלו ליהנות מהזכויות של זוגות נשואים.

 

מה החוק קובע במקרה של פרידה?

כאשר בני זוג נחשבים לידועים בציבור, חלה עליהם חזקת השיתוף בין בני זוג, שחלה גם על זוגות שנישאו לפני 1974, לפני שחוק יחסי ממון בין בני זוג נחקק. משמעותו של חוק זה היא שבמקרה של פרידה, קיימת חזקה שהרכוש המשותף שבני הזוג צברו במהלך מערכת היחסים שלהם יתחלק שווה בשווה בין בני הזוג.

על מנת שהרכוש יתחלק בין בני הזוג באופן אחר, שמוסכם על ידי בני הזוג, עליהם לחתום על הסכם ממון כאשר מדובר בזוג נשוי, או בהסכם לחיים משותפים בין ידועים בציבור. למידע נוסף ולייעוץ פרטני היכנסו לאתר הזה.

 

הסכם לחיים משותפים בין ידועים בציבור

ההסכם מאפשר לבני זוג לעגן את ההסדרים הכלכליים שלהם לפי רצונם ולפי נסיבותיהם, כך שבמקרה של פרידה, לא תחול עליהם חזקת השיתוף בין בני זוג. באופן זה ניתן לחלק את הרכוש אחרת בהסכמתם ובהחלטתם של בני הזוג ולא שווה בשווה. על שני בני הזוג לחתום על הסכם בכתב, כאשר ניתן לחזק את מעמדו המשפטי של ההסכם באמצעות אישורו על ידי נוטריון או על ידי בית משפט לענייני משפחה, אך אין חובה לעשות זאת.

לחלק רכוש לאחר פרידה

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא