מה ההבדל בין חקירה רגילה לחקירה באזהרה

חוק העונשין תשל"ז-1977 בישראל מגדיר מספר רחב מאוד של עבירות בתור עבירות פליליות.

ביצוע עבירות אלו עשוי לגרור הגשת כתב אישום, הגעה לדיון בבית משפט ואף הרשאה ומתן עונש של מאסר בפועל.

כל אלו מתחילים מהליך של חקירה רגילה או חקירה באזהרה והתשובות שלכם במהלך החקירה עשויות להיות ההבדל בין הרשאה וזיכוי.

מה ההבדל בין חקירה רגילה לחקירה באזהרה? ולמה חשוב מאוד להגיע מוכנים לכל סוג של חקירה?

 

מהי חקירה?

חקירה הינו שלב בהליך המשפט הפלילי בו חוקרי המשטרה מנסים להשיג את הראיות הדרושות להם לצורך הרשאתו של אדם בביצוע עבירה. ישנם שלבים שונים וסוגים שונים של חקירות, בחלקן הנאשם אף אינו יודע שהוא נחקר.

סוג ראשון של חקירה הינו חקירה סמויה, אשר מתבצעת ללא ידיעת המעורבים בבעבירה. הסוג השני והרחב יותר הינו חקירה גלויה. במסגרת החקירה הגלויה, עדים וחשודים בדבר ביצוע עבירה מזומנים לתחנת המטרה ועוברים הליך של חקירה.

במסגרת הליך החקירה, השוטרים יבצעו תשאול רחב אודות פרטים הקשורים לעבירה. נוסף לכך, החוקרים יכולים לבצע עימותים בין מספר חשודים או בין החשוד לעד. המטרה הסופית של החקירה הינה להגיע לחקר האמת.

 

עד, חשוד ומה שבינהם

ההבדל העיקרי שבין חקירה לבין חקירה באזהרה הינו הסטאטוס המשפטי של הנחקר. אדם שהיה עד לביצוע פשע או קורבן לפשע יחקר בחקירה רגילה. ואילו אדם הנחשד בביצוע פשע יחקר בחקירה באזהרה.

המשמעות של חקירה באזהרה הינה העובדה שהחוקרים יידעו את החשוד כי כל דבר שהוא צפוי לומר במהלך החקירה עשוי להיות משומש כנגדו בהליך הפלילי ובעת העמדתו לדין.

מבחינת הליך החקירה עצמה, אין באמת הבדל בין חקירה רגילה לחקירה באזהרה. מבחינת החוקרים והחוק, כל פיסת מידע שנאמרת במהלך החקירה ניתנת לשימוש בכדי להגיע לחקר האמת. לכן, לעיתים אדם שמגיע בתור עד עשוי להפוך לחשוד בשל מידע שמסר לחוקרים. במקרה כזה, חקירתו תהפוך בתהליך לחקירה באזהרה.

 

זכויות הנחקר

חשוב לזכור כי לנחקר, ללא משמעות האם הוא עד, קורבן העבירה או חשוד בביצוע העבירה, יש זכויות. זכויות אלו מעוגנות בחוק וקובעות כי ראשית על החקירה להתבצע בתחנת המשטרה, בשפה של הנחקר. כמו כן, יש לנחקר את הזכות לשמור על שתיקה ואת הזכות לייצוג על ידי עורך דין.

 

מדוע חשוב מאוד לפנות לעורך דין בטרם הגעה לחקירה?

חוקרי המשטרה הינם אנשים מיומנים ביותר, אשר יודעים לשאול את השאלות הנכונות ולשחק עם המידע והאמת באופן שיוביל לסגירת התיקים ועשיית הצדק. אך, הנחקרים אינם מכירים את השיטות הללו ובשל לחץ או פחד, עשויים להתוודאות או ליפול בלשונם ולפלוט דבר מה שעשוי להפוך אותם לחשודים או להוביל להגשת כתב אישום.

חשוב מאוד, בטרם הגעה לחקירה (במידה וזה אפשרי) לפנות לייעוץ אצל עורך דין פלילי מומחה. וזאת לצורך קבלת הכוונה וייעוץ בנוגע להליך החקירה ולמענה על שאלות החוקרים.

ספרים ופטיש

 

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא