האם לדווח על בן זוגך לרשויות החוק – מה קורה כשיש התמכרות לסמים

 מערכת יחסים אוהבת היא ברית של ביטחון ושל אמון. צל עלול להעיב על האהבה כאשר אחד מבני הזוג מזהה פער בין הבחירות האישיות של האחר לבין טובתו ובריאותו, מבחינה פיזית ומבחינה נפשית. הבעיה מסתבכת כאשר מדובר על הרגל לא חוקי, כמו שימוש בסמים ברמת התמכרות. אז מה עושים?

 

הבחירה הקשה – זיהוי מכור

לא קל לזהות התמכרות, בעיקר לא כאשר המכור מנסה להסתיר את העובדה שהוא משתמש בסמים. אבל כאשר מדובר על אדם קרוב מאוד, כמו בן זוג, ישנם שינויים פיזיים וגם שינויים של התנהגות, שעשויים לעורר חשש. שינויים פיזיים משתנים בין אדם לאדם, אבל כאשר ההתנהגות משתנה באופן פתאומי, אפשר לשער שמדובר במצוקה כלשהי. אם השינויים מופיעים בתחומים רבים במקביל, למשל ניתוק ונטייה להימנע מחברה, ירידה בתפקוד השוטף, קושי בשליטה ברגשות ובמצבי הרוח וכן שינויים קיצוניים בהרגלי אכילה או בהרגלי שינה.

מערכת יחסים עם מכור

מיצוי אפשרויות

גם אם עולה חשד שבן הזוג או בת הזוג מכורים לשימוש בסמים, הדיווח לרשויות החוק אינו האפשרות היחידה. לעתים שיחה גלויה וכנה יכולה לסייע לבן הזוג לבקש עזרה או לפחות להבהיר את נקודת ההסתכלות שלכם על הנושא ואת הגבולות שלכם. אפשרות נוספות היא מציאת סיוע מקצועי, כמו מוסדות שמציעים גמילה מסמים קלים, קבוצות תמיכה מתאימות וכן קבלת תמיכה ממעגלים נוספים, כמו בני משפחה וחברים.

 

הצבת גבולות

במקרים בהם ההתמכרות של אדם, משפיעה באופן ישיר וניכר על בן או בת זוגו, חשוב להציב גבולות לטובת הגנה עצמית. אם למשל קיים סיכון לפגיעה, שקשורה לשימוש בסמים, חשוב להעמיד את הבטיחות האישית בראש סדר העדיפויות ולדרוש הגנה. בנוסף, אם ההתמכרות משפיעה על מצבכם הכלכלי באופן דרסטי, זה זמן טוב להציב גבולות ובמקרה הצורך, גם להפריד רכוש וכספים.

מערכת יחסים עם מכור

ייעוץ מקצועי

ייעוץ מקצועי הוא חלק חשוב ומשמעותי בתהליך ההתמודדות, בעיקר אם בן הזוג המכור מסכים לנסות להשתתף בתהליכי גמילה. הייעוץ יכול להיות חלק מהליך גמילה מובנה, הייעוץ יכול להיות משולב בקבוצות תמיכה ייעודיות כמו מכורים אנונימיים ובמקרים מסוימים, גם ייעוץ פרטי יכול לסייע בהתמודדות עם המצב, גם עבור המכור וגם עבור הקרובים לו.

 

רשת תמיכה

תהליך גמילה הוא תהליך קשה מבחינה פיזית וגם מבחינה נפשית ולכן הוא דורש תמיכה, אבל גם החיים עם מכור הם התמודדות לא פשוטה ולכן חשוב, במקביל, לבנות רשת תמיכה גם עבור השותפים של הנגמלים, כך שיוכלו לקבל פידבק על בחירותיהם ולהתייעץ עם מי שעבר מסע דומה.

 

לסיכום

התמודדות עם מערכת יחסים עם מכור, גם בשלבי גמילה, היא תהליך מורכב, מאתגר ודורש הרבה אורך רוח ופשרות. לא תמיד צריך לדווח לרשויות, שכן ישנן דרכים נוספות להתמודדות עם המצב.

מערכת יחסים עם מכור

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא