האם חולי ALS מקבלים הקלות במיסים?

ALS זוהי מחלת ניוון שרירים שלא ניתן לרפא. חולים במחלה זו זכאים להטבות שונות ולזכויות רפואיות. המאמר יבדוק האם חולי ALS מקבלים הקלות במיסים.

 

מהי מחלת ALS וכיצד מאבחנים אותה?

ALS המכונה גם לו גריג על שמו של שחקן בייסבול ידוע שלקה במחלה, היא מחלה שיכולה להגיע למצב של שיתוק מוחלט. אין מרפא למחלה מאחר והיא פוגעת במערכת העצבים. הלוקים במחלה מאבדים את היכולת לנוע באופן נורמטיבי, כלומר, הם לוקים בניוון שרירים. לא ברור מהי הסיבה למחלה אך היא תגרום לחולה לשיתוק הדרגתי עד לשיתוק מלא. ישנם אנשים שלא יוכלו להזיז את הגפיים התחתונות בהתחלה, ינועו בתנועות לא רצוניות ולאחר מכן לא יוכלו להזיז את הגפיים העליונות, יפגעו בדיבור ובנשימה, למרות שעדיין תהיה להם תחושה. בהתחלה ישנם תסמינים קלים וככל שחולף הזמן ומתחילות עוויתות בגוף, ניתן לאבחן שאכן מדובר ב-ALS. בדרך כלל המחלה פוגעת באנשים מגיל 60, אך היא יכולה לפגוע גם בצעירים יותר. את המחלה מאבחנים על ידי נוירולוג, בדיקות דם, דיקור מותני ו-MRI.

 

האם חולי ALS מקבלים הקלות במיסים?

מאחר וחולי ALS מקבלים בדרך כלל נכות כללית של 100% וקצבת נכות, הם יהיו זכאים גם להטבות נוספות כמו פטור ממס הכנסה. את הפטור ניתן לקבל מדרגת נכות של 90%. במידה ודרגת הנכות נמוכה יותר יש לערער על ההחלטה תוך 45 יום ולממש זכות זו. מעבר לנכות כללית ניתן לקבל גם גמלת ניידות כאשר המחלה מביאה לחוסר בכושר הניוד. הנכות על ניידות מזכה ברכישת רכב ובהקלות על המס שמשלמים עליו, אבזור מותאם ברכב, תו חנייה לנכים ועוד. כאשר מתחילים התסמינים ועדיין ממשיכים לעבוד חשוב כבר להגיש בקשה לפטור מתשלום מס הכנסה כדי לזרז את התהליך ככל שהמחלה תמשיך להתקדם. בנוסף, ניתן לקבל הנחה על תשלום הארנונה, על מס רכישה, סיוע בשכר דירה, מימון שיפוץ בבית על מנת שיהיה מונגש, הנחה על חשבון הטלפון, החשמל וקצבת סיעוד.

 

סיעוד לחולי ALS

בנוסף לפטור מתשלום מס הכנסה, קצבת נכות כללית או קצבת ניידות מהביטוח הלאומי, ניתן לקבל קצבה על שירותים מיוחדים מהביטוח הלאומי. מדובר על גמלת סיעוד שבאה לידי ביטוי בסיוע של מטפל בבית על מנת שיעזור לחולה להתרחץ, להתלבש, לאכול ויסייע לו בניקיון הבית. הגמלה יכולה להינתן בכסף או בסיוע ולעיתים בשילוב של שניהם. בדומה לקצבת נכות היא ניתנת עד לגיל הפרישה.

 

כיצד לממש את הזכות להקלה במס הכנסה?

על מנת לקבל פטור מתשלום מס הכנסה יש למלא טפסים, להגיש מסמכים רפואיים ולהגיע לוועדה רפואית. מדובר על תהליך בירוקרטי מתיש שלא נדבר על המצב הנפשי בו שרוי החולה. לפיכך, ההמלצה היא לבצע את כל התהליך באמצעות מומחים שישיגו בקלות את כל הזכויות המגיעים לחולי ALS.

בית ומטבעות

 

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא