דיני חינוך – האם זה נפוץ בשוק עריכת הדין?

דיני חינוך הוא תחום שצף ועלה למודעות בשנים האחרונות, לצד הרחבת התחומים של עורך הדין אל מול מערכות החינוך השונות והרשויות המקומיות. עד כמה זה נפוץ? באילו נושאים מטפלים דיני חינוך, ואילו הליכים כלולים בדיני חינוך אשר דורשים מכם להיוועץ בעורך דין מקצועי? על כך במאמר שלפניכם

 

באילו תחומים עוסקים דיני חינוך?

מחלקת דיני חינוך טומנת בתוכה מוסדות חינוך, עמותות, רשויות מקומיות, ארגונים, איגודים שכולם עוסקים בתחום המשפט בחינוך. לקוחות של מחלקת דיני החינוך יכולים להיות מוסדות חינוך מיוחד, גני ילדים, חינוך בקרב המגזר הערבי, חינוך רגיל עם ייחוד ועוד. ישנו גם ליווי לגופים אשר מבקשים לקבל אישור של המועצה להשכלה גבוהה בכדי להיות בעלי סמכות הענקת תארים אקדמאיים.

 

שכיחות דיני חינוך בשוק עריכת הדין

למעשה, שוק עריכת הדין נמצא בחיתוליו כאשר מדובר בדיני חינוך. הנושא צף למודעות וגם התפתח רק בעשור האחרון, ולכן זו יכולה להיות משימה לא פשוטה למצוא עורך דין מקצועי בתחום שמכיר את כל הפקטורים והפרטים הקטנים, כמו למשל עורכת הדין גל קנר אלימי. ישנם משרדים אשר מתמחים בתחום ואחרים אשר מעסיקים עורכי דין שפועלים בנושא, אך ככלל, מדובר בשוק שנמצא בעלייה התפתחותית רק בשנים האחרונות.

 

נושאים שמעסיקים עו"ד לדיני חינוך בשנים האחרונות

  • שמירה על זכויות עובדי הוראה

דיני חינוך עוסקים בין השאר בהגנה על עובדי ההוראה.. ישנן רפורמות שקמות ונבנות בשנים האחרונות בניסיון להסדיר את יחסי העובדים-מעסיקים בתחום אך הן מעוררות איתן לעיתים קשיים ולכן חשוב להכיר את הזכויות של כל עובד הוראה. ליווי משפטי לעובדי הוראה יכול לכלול נושאים כמו:  תנאי ההעסקה לעובדי הוראה, זכאות של תגמולים ותוספות שכר, בקשות שינוי שיבוץ והעברה, ייצוג בתחום המשמעת, ייעוץ בנושאי מכרזים לתפקידי חינוך ועוד.

 

  • בקשות להכרה של מוסדות חינוך

כל מי שמעוניין להקים בית ספר או גן חדש, נדרש לפנות למשרד החינוך במטרה להנפיק ולקבל רישיון ממלכתי לפי חוק הפיקוח, שיאפשר את פתיחתו והפעלתו של המוסד החינוכי המבקש. לאחר מכן בשלב הבא, יש להגיש בקשה להכרה לפי חוק החינוך הממלכתי. מדובר בהליך שדורש ליווי של עורך דין עקב הסעיפים השונים והקריטריונים שיש לעמוד בהם, אותם מכיר עו"ד מקצועי.

בהקשר זה, הערה להורים: חשוב לזכור כי עליכם מוטלת החובה לשלוח את ילדיכם לבתי ספר ומסגרות חינוך שמעוגנות בחוק לימודי חובה, וחובה זו לא תמולא כאשר הילדים נשלחים לבתי ספר שלא סיימו את הליך ההכרה והרישוי כפי שנדרש בחוק.

 

  • בקשות לחינוך ביתי

פעולה נוספת אותה מבצעים עורכי דין לדיני חינוך היא הגשה של בקשות לחינוך ביתי אשר יקבלו הכרה ממשרד החינוך ויפטרו את התלמיד מלימודי חובה במוסדות הציבוריים. כדי שתאושר הבקשה, ההורים צריכים להוכיח שיש באפשרותם להעניק לילדיהם חינוך שיטתי ומקיף שעומד בתנאים המפורטים במשרד החינוך. במקרה זה, עורך הדין יסייע בהגשת הבקשה למנהל המחוז שבמשרד החינוך, יסייע בטיפול הבקשה מול מחלקת החינוך והן הרשות המקומית לצד הוועדה לחינוך ביתי.

מאזניים

 

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא