איך מחלקים נכסי נדלן לאחר גירושין

אין ספק שהבית הוא הנכס העיקרי של בני זוג בזמן הנישואין ומהווה את לב הסכסוך כאשר בני זוג מתגרש.

שאלות רבות ותהיות צצות, מהן הזכויות של כל אחד מבני הזוג במקרה כזה, למי מגיע יותר, ועוד.

אספנו לכם כאן תשובות למספר שאלות חשובות בנושא.

 

על שם מי רשומה הדירה

השאלה הראשונה והעיקרית שצריך לענות עליה היא האם הדירה רשומה על שני בני הזוג או על אחד מהם. במידה והיא רשומה על שניהם ואין חולק על כך, המצב פשוט יותר והסיכוי למריבות בנושא הזה קטנות. במידה והדירה רשומה על אחד מבני הזוג, אז המצב קצת יותר מסובך ומצריך הוכחה של חזקת שיתוף לאחר שנים רבות של חיים משותפים בנכס, רמת הכנסה שווה למשק הבית, ועוד.

 

איך מתבצעת החלוקה בפועל

יש מספר אפשרויות איך לחלק את הדירה בין בני הזוג המתגרשים. אפשרות אחת היא למכור את הדירה לצד ג' ולהתחלק בכסף. ניתן למכור אותה ישירות או לחפש מתווך שיוסכם על שני בני הזוג, למשל דרך אתר המקצוענים בנדל"ן.

אפשרות שנייה היא שאחד מבני הזוג ימכור את חלקו בדירה לבן הזוג השני. מקובל שהבעל מעביר את חלקו בדירה לאישה בתמורה לכסף או ויתורים בתחום המזונות, כך שהאישה נשארת בדירה וממשיכה לגדל שם את ילדיהם. שתי דרכים אלו מומלצות כאשר אפשר להגיע להבנות בין בני הזוג.

האפשרות והמוצא האחרון לחלוקת הדירה בין בני הזוג היא באמצעות הכרעת בית המשפט לאחר שבחן את כלל הגורמים והחליט אילו אחוזים יקבל כל אחד מבני הזוג.

 

מקרים מיוחדים

במקרים מסוימים יחלק בית המשפט את רווחי הדירה בצורה לא שווה בין בני הזוג:

  • אלימות במשפחה
  • בגידה של אחד מבני הזוג
  • פער גדול ברמות השכר בין בני הזוג
  • אי עמידה בתנאי תשלום מזונות
  • סירוב הבעל לתת גט לאשתו

זו רק רשימה חלקית שבאה לסבר את האוזן שבית המשפט לא תמיד קובע שרווחי מכירת הדירה המשותפת יהיו שווים בין בני הזוג, אלא פועל על פי ערך של צדק בחלוקה.

 

חלוקה על פי הסכם ממון

הסכם ממון הינו הסדר אישי בין בני הזוג, שנחתם לפני החתונה או לאחריה במהלך החיים המשותפים. ההסכם מבטיח חלוקה הוגנת על פי החלטות שקיבלו בני הזוג מראש, ומנטרל בעיות רגשיות בחלוקת הרכוש במקרה של פרידה. על אף שהוא נחשב כקץ האהבה במובן שבני הזוג אשר ביחד כבר חושבים על הסוף, הוא מומלץ מאוד, כיוון שאי אפשר להתעלם מהסטטיסטיקות ואחוזי הגירושין.

 

לסיכום

רצוי מאוד להגיע להבנות כאשר זוג מתגרש, בעיקר כיוון שכאשר המצב מגיע לבית המשפט, הוא עלול להיגרר לסכסוך ארוך שנים. לכן, אם אין ברירה וצריך לחלק את הרכוש, עשו זאת באופן מכובד וגשו למגשר ותחלקו בצורה שוויונית את הנכסים ביניכם.

חתימה על חוזה

 

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא